Vegard_Lee Skrevet 10. mai 2006 Del Skrevet 10. mai 2006 Hei Nina. Jeg er en gutt på 21år. Som er utdannet cnc-operatør. Har hatt ryggsmerter siden jeg var 10år. Som forplanter seg i siden, magen og brystet til tider. Gått til behandling hos: Fysoterapauter,Homopat, akupungtur, Kiropraktorer, aprapater osv. har vært innlakt på sykehus flere ganger med akutte smerter. Vært på kysthospitalet i Stavern, MR, osv. EMG Analyser viser, alt for stor ativitet i muskelaturen i ryggen.(musklene står på hele tiden)Eneste konklusjonen alle kommer til er: Tren masse, tøy musklene for og prøve og få dem til og slippe opp. Dette har jeg drivet med i mange år. God form, men hjelper ikke! Prøvd det meste... Mitt dilema er: Jeg jobber, trener har et sunt kosthold. Men går med konstant smerte. Dette gjør meg utslittet. får ikke sove om natta. Legger meg sliten. Står opp sliten. føler meg veldig depresiv. Bare tanken på og gjøre noe. Gjør meg enda mere sliten. Kan sykemelde meg. Konklusjonen på det er 2-4 uker. Så til bake til det vanlige igjen. Får ikke noe støtte til videre utdaning grunnet for lav alder. Alder for og fylle kravene er 26år hos Trygdekontoret\Aetat. Blir anbefalt og ikke drive med statisk jobbing. det er så og si det eneste jeg driver med. Når man bor aleine og har utgifter må man jobbe slikk er livet. Så spørsmålet er hva skal jeg gjøre, for det føles som jeg burde ligge i graven. dette kan jeg ikke leve med lenger. For da har det jo ikke noen hensikt noe som helst. Man går bare rundt iritert og fortvilet fordi man har vondt. Ps bruker ikke noen form for medisiner. Mvh Vegard. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/229956-ryggsmerter/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
hidi Skrevet 10. mai 2006 Del Skrevet 10. mai 2006 Etter hva jeg har forstått på andre som har skrevet innlegg her, så har noen fått et opplegg gjennom aetat selv om de har vært yngre enn deg. Ingen regler uten unntak.... Å gå med smerter døgnet rundt vil før eller senere sende deg inn i depresjon, og det er jo ingen tjent med. Gå til legen, han burde ihvertfall ta deg på alvor. Spesielt siden du er flink til å følge opp det du er blitt anbefalt! Lykke til 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/229956-ryggsmerter/#findComment-1740373 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 19. mai 2006 Del Skrevet 19. mai 2006 Muskelspenninger kan være veldig smertefullt. Hg øres ut som den jobben du har ikke er særlig gunstig; du burde nok ideellt sett hatt en jobb med veldig variert og lett kroppsarbeid. Vet ikke hva slags tening du har fått. Trening i slynge-apparater ( Terapimaster) for å trene de dypeste ryggmusklene bør tilstrebes. Det er disse som skal brukes for å holde ryggsøylen. Dersom disse er for svake eller ufunksjonelle vil de ytre musklene overta, og disse gir mer smerter. kanskje kunne du prøvd f.eks Yoga; med balanse og avslapningsøvelser. Og massasje/varme fremfor for mye styrketrening. Og så virker det som du har kommet i en ond sirkel mtp humøret. Du bekymrer deg, har mye vondt, og bekymrer deg antakelig for fremtiden, samtidig som du opplever å ikke få hjep av helsevesenet. men du høres ut som en som har stått på, fått en utdannelse, og ønsker å kunne være i jobb fortsatt. Alle bekymringene, og depresjonsfølelsen som følger vil både øke muskelspeningene reellt, og opplevelsen av smerte blir værre. For noen pasienter kan denne onde sirkelen brytes ved å behandle det psykiske. Dette kan noen ganger skje ved hjep av medisiner som hjelper både på depresjon/angst OG smerter. veldig viktig at du ikke begynner med muskel-avslappende eller vanedannende medisiner, dette vil bare bli problem på sikt. Kanskje du kunne få henvisning til f.eks Smertemedisinsk Institutt på Majorstua i Oslo. Her jobber smerteleger og psykiatere sammen. Ikke se på det som et nederlag at en eventuell psykolog eller psykiater kommer inn i bildet. Antakeligvis vil også både fastlege og trygdekontor se positivt på at du prøver denne varianten av behandling. Viktig at fastlege, trygdekontor og du samarbeider. Har du noen mulighet til å bo med foreldre/venner noen år, ta noen flere jobbkurs etc? Dersom du er deprimert vil det være vanskelig for deg å orke å ta tak i dette. Trygdekontor vil se veldig positivt på at du virkelig prøver, og du vil stille sterkere ved eventuell senere søknad om støtte til omskolering etc. Lykke til, skriv evt. påny ved behov. beklager sent svar. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/229956-ryggsmerter/#findComment-1754436 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.