Gå til innhold

linjeavstand 1,5=skriftstørrelse 12?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest LOTUS78
Skrevet

Det er vanlig å bruke linjeavstand 1,5 og skriftstørrelse 12 når man skriver brev og oppgaver.

Skrevet

Linjeavstand og skriftstørrelse er to forskjellige ting. Linjeavstanden forandres ved å gå inn på format og avsnitt, og i ditt tilfelle ved å sette linjeavstand til halvannen.

Skrevet

Det er vanlig å bruke linjeavstand 1,5 og skriftstørrelse 12 når man skriver brev og oppgaver.

Nei, gi deg da. Hvor da? Aldri har jeg sett en skrevet oppgave med 1.5 linjeavstand - det ser jo helt idiotisk ut, som O-fag på barneskolen hvor man måtte skrive på annenhver linje.

":.............................................."

Skrevet

Nei, gi deg da. Hvor da? Aldri har jeg sett en skrevet oppgave med 1.5 linjeavstand - det ser jo helt idiotisk ut, som O-fag på barneskolen hvor man måtte skrive på annenhver linje.

":.............................................."

Det er fordi senrorene/læreren kan rette direkte i teksten og skrive kommentarer (til eget formål eller studenten). Det er vanlig at oppgaver må skrives på pc, men leveres i papirform. Det er også en fordel at alle studenter har en enhetlig størrelse og skrifttype, det er utrolig mange som synes det ser fint ut med Monotype Corsiva str.8 og tror det er det som vil få akkurat den oppgaven til å skille seg ut i posetiv retning.

Skrevet

Det er fordi senrorene/læreren kan rette direkte i teksten og skrive kommentarer (til eget formål eller studenten). Det er vanlig at oppgaver må skrives på pc, men leveres i papirform. Det er også en fordel at alle studenter har en enhetlig størrelse og skrifttype, det er utrolig mange som synes det ser fint ut med Monotype Corsiva str.8 og tror det er det som vil få akkurat den oppgaven til å skille seg ut i posetiv retning.

Nå gikk ikke jeg på videregående e.l den gang det var vanlig å skrive oppgaver på pc, så jeg kjenner ikke til annet enn høyskole. Det er alltid formelle krav til layout etc. på en artikkel, rapport eller paper av en eller annen art på en skole. Det dreier seg som regel om header-struktur, skriftstørrelse- og type, margbredde og linjeavstand. 1.5 linjeavstand har jeg aldri sett, iom. at en oppgave som regel skal leveres i lesbart format. På høyskole/universitet er det jo heller ikke vanlig å rette ting i teksten og gi oppgaven tilbake til studenten - ihvertfall ikke så lenge det er snakk om en eksamensopgave.

Men - jeg har jo ikke gått på alle landets høyskoler, så jeg skal ikke påstå at det ikke er vanlig med 1.5 linjeavstand noen steder. Men det høres rart ut på et paper.

"..........................................."

Skrevet

Nå gikk ikke jeg på videregående e.l den gang det var vanlig å skrive oppgaver på pc, så jeg kjenner ikke til annet enn høyskole. Det er alltid formelle krav til layout etc. på en artikkel, rapport eller paper av en eller annen art på en skole. Det dreier seg som regel om header-struktur, skriftstørrelse- og type, margbredde og linjeavstand. 1.5 linjeavstand har jeg aldri sett, iom. at en oppgave som regel skal leveres i lesbart format. På høyskole/universitet er det jo heller ikke vanlig å rette ting i teksten og gi oppgaven tilbake til studenten - ihvertfall ikke så lenge det er snakk om en eksamensopgave.

Men - jeg har jo ikke gått på alle landets høyskoler, så jeg skal ikke påstå at det ikke er vanlig med 1.5 linjeavstand noen steder. Men det høres rart ut på et paper.

Da jeg gikk på universitet skulle vi alltid ha 1,5 og 12 og times new roman på hjemmeksamener ol. Vi fikk dem ikke tilbake, jeg tenker det er for sensorers egne kommentarer underveis, til hjelp til karakterfastsettelse. Sikkert opp til den enkelte foreleser, og så har de lagt seg på samme linje ved samme fakultet.

Skrevet

APA-standarden benyttes på universitetet jeg går på. Den sier linjeavstand 2. Eneste avviket vi får ha ifht til standarden er at vi skal benytte linjeavstand 1.5. Jeg er enig i at det ser dustete ut, men det gjør hvertfall oppgaven lengre...

Skrevet

APA-standarden benyttes på universitetet jeg går på. Den sier linjeavstand 2. Eneste avviket vi får ha ifht til standarden er at vi skal benytte linjeavstand 1.5. Jeg er enig i at det ser dustete ut, men det gjør hvertfall oppgaven lengre...

"men det gjør hvertfall oppgaven lengre..."

Heh-heh...jo, flere sider. Men antall ord blir jo det samme, og det er jo det som teller. Selv har jeg oftere problemer med å få papers/artikler etc. korte nok, og trenger ikke forsøke å gjøre dem lengre :-)

"............................................."

Gjest sirikat
Skrevet

APA som i American Psychologist Association?

Der bruker de i hvert fall 1,5.

Men bortsett fra psykologi, så bruker så godt som ALLE fagene på universitetet 1,5 linjeavstand. (Svar til Prozac)

Skrevet

APA som i American Psychologist Association?

Der bruker de i hvert fall 1,5.

Men bortsett fra psykologi, så bruker så godt som ALLE fagene på universitetet 1,5 linjeavstand. (Svar til Prozac)

Psykologi bruker en linjeavstand på 1,5. Dette avviker fra APA hvor det benyttes en linjeavstand på 2.

Spacing. "Double-spacing is required throughout most of the manuscript. When single-spacing would improve readability, however, it is usually encouraged. Single spacing can be used for table titles and headings, figure captions, references (but double-spacing is required between references), footnotes, and long quotations" (APA, 2001, p. 326).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...