Gå til innhold

hundeavl

Anbefalte innlegg

Gjest doggie world
Skrevet

Noen som vet hvor gammel en hannhund må være for å kunne parre seg?

Videoannonse
Annonse
Meg1365380063
Skrevet

Hannhunder har fått avkom etter parring ved fem-seks-måneders alder. Men hvor lurt det er, er jo en annen sak.

Gjest doggie world
Skrevet

Hannhunder har fått avkom etter parring ved fem-seks-måneders alder. Men hvor lurt det er, er jo en annen sak.

men har nkk noen regler på det? Vet de har det på tisper.

Skrevet

Vår raseklubb opererer med at både tispe og hannhund må være minst 30 måneder.

Det er også en rekke andre krav, for å sikre friskest mulige kull mm.

Meg1365380063
Skrevet

men har nkk noen regler på det? Vet de har det på tisper.

De har ingen formelle regler på alder som jeg vet (deres etiske retningslinjer for avl finner du på www.nkk.no), men hanhunden må enten være utstilt på offisiell utstilling (altså etter fylte ni måneder) og oppnådd premiering som tilsier at hunden ikke har testikkelmangel (det skal gies nullte premie ved slik mangel) - eller så må det før parring bli skrevet ut en veterinærattest som bekrefter at begge testiklene er normalt utviklet. Denne skal sendes til NKK ved registrering av valpene.

På en del av de store rasene er det også krav til offisiell HD-status - altså at den er røntgenfotografert på hoftene. Disse bildene skal avleses av NKK, og blir bare gjort så om hunden har fylt 12 måneder ved røntgen. Har hunden E på hoftene, vil hans valper bli registrert med avlsforbud. HD-kravet gjelder både tisper og hannhunder.

Men hvorfor bruke en veldig ung hannhund? Hva med å vente til den er utviklet både mentalt, eksteriørt og helsemessig? Og også se an hvordan resten av kullet ser ut i så henseende?

Skrevet

Det er vel ingen formelle regler på det, men det finnes nok av sunn fornuft. For katter vet jeg at det i alle tilfeller anbefales minst ett år for hunkatten, noe jeg også mener er et minimum. Det er neppe noe lavere minimum for tisper.

"..............................................."

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...