Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg hadde en uheldig episode på jobben der jeg skulle ta en blodårøve av en Gambisk kvinne med ukjent smitterisiko. Hun hadde vansklige blodårer, så jeg traff ikke. Men etter at nålen var tatt ut av armen klarer jeg og stikke meg på hånden. Jeg reagerte ikke veldig først, da det ikke gjorde vondt, så jeg trodde ikke jeg hadde stukket meg ordentlig. Men sekunder etter, ser jeg at det pipler blod fra en liten rift. Jeg går da rett bort til vasken og vasker og spriter hendene. LENGE!!

Så går jeg til en av legene på jobben som ringer Folkehelsa. Jeg er fra før av Hepatitt B vaksinert, Med "høyt titer".

Vi har tatt HIV test av kvinnen, og 0 prøver av meg, samtidig som jeg fikk en "booster" dose med Hepatitt B vaksine.

Jeg er rimelig hysterisk!! Hvor stor er risikoen for at jeg er smittet?

Svaret på hennes HIV test foreligger snart, men ventetiden er uutholdelig. Og hvordan blir ventetiden dersom det viser seg at hun er HIV positiv??

KAn du gi meg noen kloke ord, blir jeg veldig takknemmelig.

Er det noe annet jeg burde gjordt?

På forhånd takk!!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/23003-stikkskade/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrob

De fleste sykehusene har en fastsatt og etablert rutine på hvordan de skal håndtere slike situasjoner. Det er mange spesialister som anbefaler rask igangsettelse av behandling om det er en slik situasjon foreligger. Sjansene for HIV positivitet er kanskje ikke overveldende, men klart større hos folk fra Afrika. Idag er det mulig å få utført HIV undersøkelser i løpet av meget kort tid ( godt under halvtimen), og i slike situasjoner burde det være klar indikasjon på en hurtigtest

Jeg går ut ifra at du har nå fått vite HIV testens resultat (det er 2 dagern siden du var på nettet.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/23003-stikkskade/#findComment-97927
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...