Gjest Ausgezeichnet Skrevet 11. mai 2006 Skrevet 11. mai 2006 Jeg driver og skal tolke en novelle (Amors Veie) av Cora Sandel. Denne ble skrevet i 1922, og jeg vil tro at den er nyrealistisk. Men jeg er ikke sikker, ettersom det noen steder står at nyrealismen varte fra 1905-1915, og andre steder fra 1905-1930. I norsk-boken min står det at Cora Sandel var aktuell i perioden 1930-1950, altså da det ble skrevet mye om psykologi og menneskets utvikling. Denne perioden har mye tilfelles med nyrealismen, men jeg tenker at ettersom novellen ble skrevet i 1922, kan den ikke gå under denne perioden. Kan noen hjelpe meg? 0 Siter
Gyda Skrevet 11. mai 2006 Skrevet 11. mai 2006 I Caplex står denne opplysningen: "I no. litt. en bet. på den retningen som dominerte de første 30—40 år av det 20. århundre. Sigrid Undset, Olav Duun og Johan Falkberget er typiske repr. innen prosalitt.; innen lyrikken bl.a. Olaf Bull, Arnulf Øverland og Herman Wildenvey." 0 Siter
Piraye Skrevet 11. mai 2006 Skrevet 11. mai 2006 I Caplex står denne opplysningen: "I no. litt. en bet. på den retningen som dominerte de første 30—40 år av det 20. århundre. Sigrid Undset, Olav Duun og Johan Falkberget er typiske repr. innen prosalitt.; innen lyrikken bl.a. Olaf Bull, Arnulf Øverland og Herman Wildenvey." alt som ble skrevet i en periode(spesielt i starten og slutten), tilhører nødvendigvis ikke den perioden... sånn at om c sandel var mest populær etter den perioden denne romanen er skrevet i er sannsynligheten veldig stor for at romanen likner resten av sandels arbeids istedet for perioden den ble srkevet i. 0 Siter
Piraye Skrevet 11. mai 2006 Skrevet 11. mai 2006 alt som ble skrevet i en periode(spesielt i starten og slutten), tilhører nødvendigvis ikke den perioden... sånn at om c sandel var mest populær etter den perioden denne romanen er skrevet i er sannsynligheten veldig stor for at romanen likner resten av sandels arbeids istedet for perioden den ble srkevet i. 0 Siter
Piraye Skrevet 11. mai 2006 Skrevet 11. mai 2006 I Caplex står denne opplysningen: "I no. litt. en bet. på den retningen som dominerte de første 30—40 år av det 20. århundre. Sigrid Undset, Olav Duun og Johan Falkberget er typiske repr. innen prosalitt.; innen lyrikken bl.a. Olaf Bull, Arnulf Øverland og Herman Wildenvey." ojj.. 0 Siter
gullfisk Skrevet 11. mai 2006 Skrevet 11. mai 2006 "I egen samtid ble hun sett på som en solid psykologisk-realistisk mellomkrigsforfatter med et særlig blikk for kunstnerskjebner." Jeg fant dette i en artikkel, det stemmmer jo med det du sier om realisme og psykologi. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.