Gå til innhold

Hva er vanlig i forhold til allergi?

Anbefalte innlegg

Gjest Starling
Skrevet

Hjelp, jeg er en "nybakt" allergiker som egentlig ikke vet hva som er vanlig og ikke. Har aldri vært allergisk mot noe før, men i de siste par årene har jeg hatt symptomer som nysing og kløe i øynene på denne tiden av året.

Men det har aldri vært så ille som nå. Hører at pollenspredningen er ekstrem for tiden, men jeg føler meg ganske uggen.

Er det vanlig å ha kløe "bak" ganen, f.eks? Det er fryktelig irriterende. Og i dag våknet jeg med øynene nesten gjenklistret av noe gult gørr, er det også vanlig, eller har jeg klødd meg så mye i øynene at jeg har fått øyekatarr? Øynene er ikke røde eller vonde på noen måte.

Æsj, at jeg skulle få dette NÅ da! Det har jo gått bra så lenge. ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Begge deler er helt vanlig. Og helt vanvittig plagsomt.

Får du ikke medisiner?

Gjest Starling
Skrevet

Begge deler er helt vanlig. Og helt vanvittig plagsomt.

Får du ikke medisiner?

Jeg har ikke vært hos legen ennå, for i tidligere år har det ikke vært så veldig plagsomt. Jeg tar Zyrtec som jeg har kjøpt uten resept på apoteket, vet ikke helt om det hjelper ennå.

Takk for svar, fint å høre at jeg er "normal". :)

hare1365380455
Skrevet

Det er vanlig, også kløe i øregangene. Det kan hjelpe bittelitt med en kald fuktig klut som du legger over øynene. Har du øyendråper (som f.eks. lomudal)? Nå er det så mye pollen i lufta at også de som ikke er allergiske kan merke ubehag. Hold deg inne, og dusj om du har vært ute (skyll håret). Bytt gjerne putetrekk oftere og ikke tørk klærne utenfor! Hold vinduer lukket og bruk solbriller ute.

hare1365380455
Skrevet

Jeg har ikke vært hos legen ennå, for i tidligere år har det ikke vært så veldig plagsomt. Jeg tar Zyrtec som jeg har kjøpt uten resept på apoteket, vet ikke helt om det hjelper ennå.

Takk for svar, fint å høre at jeg er "normal". :)

Jeg synes du skal kjøpe øyendråper også! Det kan lindre litt.

Gjest Starling
Skrevet

Det er vanlig, også kløe i øregangene. Det kan hjelpe bittelitt med en kald fuktig klut som du legger over øynene. Har du øyendråper (som f.eks. lomudal)? Nå er det så mye pollen i lufta at også de som ikke er allergiske kan merke ubehag. Hold deg inne, og dusj om du har vært ute (skyll håret). Bytt gjerne putetrekk oftere og ikke tørk klærne utenfor! Hold vinduer lukket og bruk solbriller ute.

Har som sagt ikke noe medisin annet enn det jeg har kjøpt reseptfritt på apoteket (Zyrtec). Jeg bør kanskje bestille meg en legetime, men så snart det går over er det glemt helt til neste år. :)

Det rareste er at det er verst når jeg er innendørs, har gått turer i skogen, og da merker jeg ingenting. Snodig.

Gjest Starling
Skrevet

Jeg synes du skal kjøpe øyendråper også! Det kan lindre litt.

Fåes disse reseptfritt? Lomudal altså. Skulle gjerne hatt noen tips mot ganekløen også, det er den som er verst. :)

Takk for hjelpen!

hare1365380455
Skrevet

Fåes disse reseptfritt? Lomudal altså. Skulle gjerne hatt noen tips mot ganekløen også, det er den som er verst. :)

Takk for hjelpen!

Hør med apoteket, men ellers kan du vel ringe legen og be om resept? Så kan du hente i dag.

hare1365380455
Skrevet

Har som sagt ikke noe medisin annet enn det jeg har kjøpt reseptfritt på apoteket (Zyrtec). Jeg bør kanskje bestille meg en legetime, men så snart det går over er det glemt helt til neste år. :)

Det rareste er at det er verst når jeg er innendørs, har gått turer i skogen, og da merker jeg ingenting. Snodig.

Jeg merker heller ikke alltid noe når jeg er en liten tur ute, men pollenet fester seg i hår og klær og irriterer etterpå. Men nå er det så mye pollen ute at jeg prøver å bare være inne.

Gjest Starling
Skrevet

Hør med apoteket, men ellers kan du vel ringe legen og be om resept? Så kan du hente i dag.

Ok, takk for tipsene. :)

Gjest Starling
Skrevet

Jeg merker heller ikke alltid noe når jeg er en liten tur ute, men pollenet fester seg i hår og klær og irriterer etterpå. Men nå er det så mye pollen ute at jeg prøver å bare være inne.

Aha, er nok derfor det er verst når jeg kommer inn da. Jeg dusjet i går kveld før jeg la meg, har ikke sovet så godt på mange dager. Fikk nok vasket av meg de fleste pollenkornene da.

hare1365380455
Skrevet

Ok, takk for tipsene. :)

Ønsk deg regn du også! ;)

hare1365380455
Skrevet

Aha, er nok derfor det er verst når jeg kommer inn da. Jeg dusjet i går kveld før jeg la meg, har ikke sovet så godt på mange dager. Fikk nok vasket av meg de fleste pollenkornene da.

Det gjorde du nok. :)

Gjest Starling
Skrevet

Ønsk deg regn du også! ;)

Nei, hyyyl! Nå skal jeg ut i skogen igjen! :) Vil ha mere sol! Eh, jeg forstår nok ikke mitt eget beste. ;)

hare1365380455
Skrevet

Nei, hyyyl! Nå skal jeg ut i skogen igjen! :) Vil ha mere sol! Eh, jeg forstår nok ikke mitt eget beste. ;)

Dekk til håret om du kan, og husk solbriller! + dusj når du kommer inn igjen! Regn gjør at pollenet ikke virvler rundt i lufta og plager så mye, ser du.

Gjest Starling
Skrevet

Dekk til håret om du kan, og husk solbriller! + dusj når du kommer inn igjen! Regn gjør at pollenet ikke virvler rundt i lufta og plager så mye, ser du.

Ja, jeg skjønner det. :)

Får heller dusje når jeg kommer inn, da er jeg nok ganske svett uansett.

Skrevet

Av samme grunn bør du vaske ansikt og hender når har vært ute og kommer inn/hjem. Å bytte til "inneklær" kan også være en god ide om du er veldig plaget, og vaske klærne ofte. Ikke tørke klesvask utendørs. Pollenfilter i bilen. Skifte sengetøy ofte. osv. osv. :-)

hare1365380455
Skrevet

Ja, jeg skjønner det. :)

Får heller dusje når jeg kommer inn, da er jeg nok ganske svett uansett.

Men at du våger deg ut.... Jaja... Jeg er "pysete" og sitter inne. :)

Gjest sol etter regn
Skrevet

Vanlige råd for å lindre pollenbesvær er:

- vaske hender og ansikt ofte med vann (skyller vekk pollenet)

- dusje hver kveld (for å fjerne pollen fra hår, så du ikke blir liggende å gni ansiktet i pollen i putevaret om natta)

- bruke nesespray (saltvann) for å åpne opp (forhindre tette ganger mot bihuler og øynene)

- bruke øyedråper (saltvann) for å rense/skylle ut pollen fra øynene

- lufte på kvelden, ikke om dagen

- tørke klesvasken innendørs så pollenet ikke setter seg i klær og sengetøy

- bruke caps og solbriller utendørs

- unngå det man reagerer på så godt som mulig (være inne om nødvendig)

- bruke ulike allergimedisiner som lindrer symptomene - tabletter, øyedråper og nesespray (som er kortison eller antihistamin i). Avhengig av hvor plaget du er, kan kanskje reseptfrie midler være nok. Hvis ikke, bør du gå til legen og få en vurdering.

Legen vår forklarte det slik at det finnes små "hull" i hinnen i øyet, som pollenet/allergenet legger seg ned i. Dette fremkaller en reaksjon. Dersom man bruker øyedråper, legger disse seg som en hinne over "hullene", og pollenet kommer ikke til. Dermed virker de forebyggende.

Dersom barnet mitt ikke bruker saltvannsspray til nesen (og dråper til øynene), i tillegg til reseptbelagt spray og dråper, våkner han ofte med hovne, gjenklistrede øyne og gult puss. Det er fordi at kanalene ikke blir holdt åpne, og det tetter seg til (og blir værre).. Så det er veldig viktig å bruke det, også i tillegg til vanlig reseptbelagt nesespray/øyedråper.

Kløingen i ganen har han også - ligger ofte og lager slik klølyd med tungen når han sover om natten... Veldig frustrerende for han (og meg).. hehe.. Legen mener det kan være mat han reagerer på.. Jeg vet ikke..

Det kan uansett være lurt av deg å få sjekket opp hos legen hva du er allergisk mot og få det ordentlig behandlet.

Dersom du trenger flere råd/info, kan du sjekke ut sidene til Norges Astma og allergiforbund;

http://www.naaf.no

lykke til! =)

Gjest Starling
Skrevet

Men at du våger deg ut.... Jaja... Jeg er "pysete" og sitter inne. :)

Jeg bare MÅ ut og få min daglige dose! (Nei, ikke pollendose, men litt trening må jeg ha.) ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...