Gå til innhold

lunge-emfysem/astma

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Wenke Lunde, Sykepleier

Å si hvor lenge et liv vil vare, er det nok ingen som kan si. Jeg går ut ifra at astmasykdommen hans er under kontroll, fordi vi der har mange og gode medisiner. Emfysem, derimot, er det langt verre å behandle fordi det dannes skader på lungene som ikke kan repareres. Lungene blir stive og pasienten blir tungpusten med tiden. Men det er en behandling som er bedre enn alle andre til sammen, og det er å slutte å røyke. Røyking er nemlig årsaken til de aller aller fleste tilfelle av emfysem, langt over 90 %. Hvis han klarer å slutte med røykingen, kan han langsomt føle at han kan blir bedre, han vil i hvert fall klare å stoppe den skadelige prosessen som foregår i lungene. Be ham kontakte sin lege for å få råd om røykavvenning, det finnes mange gode tilbud i våre dager.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/23005-lunge-emfysemastma/#findComment-97634
Del på andre sider

Gjest aughii

Å si hvor lenge et liv vil vare, er det nok ingen som kan si. Jeg går ut ifra at astmasykdommen hans er under kontroll, fordi vi der har mange og gode medisiner. Emfysem, derimot, er det langt verre å behandle fordi det dannes skader på lungene som ikke kan repareres. Lungene blir stive og pasienten blir tungpusten med tiden. Men det er en behandling som er bedre enn alle andre til sammen, og det er å slutte å røyke. Røyking er nemlig årsaken til de aller aller fleste tilfelle av emfysem, langt over 90 %. Hvis han klarer å slutte med røykingen, kan han langsomt føle at han kan blir bedre, han vil i hvert fall klare å stoppe den skadelige prosessen som foregår i lungene. Be ham kontakte sin lege for å få råd om røykavvenning, det finnes mange gode tilbud i våre dager.

Hei igjen.

Han har vært storrøyker hele livet, og han sier han ikke greier å slutte, og ikke vil han heller. Han røyker mye ca. 25.30 sigaretter om dagen, av sterk tobakk.

Han er allerede veldig tungpustet, og sitter av den grunn for det meste hjemme.

venlig hlisen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/23005-lunge-emfysemastma/#findComment-97750
Del på andre sider

Hei igjen.

Han har vært storrøyker hele livet, og han sier han ikke greier å slutte, og ikke vil han heller. Han røyker mye ca. 25.30 sigaretter om dagen, av sterk tobakk.

venlig hlisen

Jeg slenger meg på for og svare da

jeg har en slektning som har det samme Han er i 70åra og sitter totalt isolert Kan ikke gå noe på grunn av tungpust emfysem. Din venn må ialfall slutte og røyke.

Det har jo vært nare på for min slektning Har vært på sykehus mange ganger. Han har et sterkt hjerte det er vel det som gjør at han lever.

Så be din venn og slutte og røyke nå. Jeg har selv astma og røyker,Har lovt meg selv og slutte og røyke hvis jeg må ha surstoff.Ja jeg vet det. jeg skulle sluttet,men pokker heller det er godt .

Ialfall få din venn til og slutte

Uten at jeg har noen kompetanse for og skrive dette tror jeg at han kanskje kan leve lenger uten røyk

Men det er jo noe legen vet .

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/23005-lunge-emfysemastma/#findComment-97753
Del på andre sider

Wenke Lunde, Sykepleier

Hei igjen.

venlig hlisen

Det er vanskelig å slutte å røyke, det er noe alle vet eller har hørt. Og når motivasjonen mangler helt, er det nesten umulig. Det eneste dere som venner kan gjøre ( og det er ganske mye), er å prøve å motivere ham, da. Friste ham med ting han tidligere har likt å være med på, f eks. Finne på ting som gjør at han må strekke seg litt ekstra, det koster ham bl a rundt kr 30 000 netto i året å røyke, kanskje dette er penger han kunne bruke til noe helt annet? Han har store sjanser til å bli helt avhengig av andres hjelp til de mest dagligdagse ting ved å "fore" sykdommen med 30 røyk daglig, og det er vel ikke alt man egentlig vil at andre skal måtte hjelpe en med? Veldig vanskelig for meg å komme med ideer når jeg ikke kjenner ham, men prøv å finne på ting som er innen rekkevidde og som kan gjøre livet litt mer verdifullt for ham. Det er et forsøk verdt, håper jeg.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/23005-lunge-emfysemastma/#findComment-98653
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...