Goliath Skrevet 11. mai 2006 Skrevet 11. mai 2006 Og man kan mene mye om det. http://n24.no/boers-og-finans/article1313034.ece Men det som virkelig er verdt å merke seg er at uansett hva man måtte mene er moralskt og prinsipielt riktig, så er det ett sitat i denne artikkelen som treffer midt i blinken - og som den rødgrønne regjeringen ikke ser ut til å forstå. Og det er: "- Norge er i en situasjon hvor det er attraktivt for dem som er nettoforbrukere av samfunnsverdier å flytte inn til landet. Det er ikke attraktivt for dem som er netto bidragsytere til samfunnsoppbygging å bli i landet." For det betyr at fortsetter vi i en slik retning, så vil Norge undergrave hele sitt økonomiske fundament - og vi vil bli et fattig land, som ikke lenger har råd til de mest elementære sosiale oppgaver. Så galt vil det neppe gå før kursen nødvendigvis må legges om. Men det koster oss svært mye underveis. Og det vil nødvendigvis først og fremst gå ut over de som er mest trengende - pga alle "snylterne", og den "redselen" vi har for at noen skal ha det så mye bedre enn andre. Selv har jeg aldri forstått hvorfor det er viktigere at "alle" skal ha det dårlig, enn at alle har det bedre - men noen enda bedre enn andre.....? 0 Siter
Mirabell Skrevet 11. mai 2006 Skrevet 11. mai 2006 "Selv har jeg aldri forstått hvorfor det er viktigere at "alle" skal ha det dårlig, enn at alle har det bedre - men noen enda bedre enn andre.....?" Hva tenker du på her? Hvem er det som har det så dårlig? Uansett er opplevelsen av å ha det dårlig VELDIG avhengig av hvordan andre har det. Jo større forskjeller, jo større misnøye blant de som har mindre. 0 Siter
Goliath Skrevet 11. mai 2006 Forfatter Skrevet 11. mai 2006 "Selv har jeg aldri forstått hvorfor det er viktigere at "alle" skal ha det dårlig, enn at alle har det bedre - men noen enda bedre enn andre.....?" Hva tenker du på her? Hvem er det som har det så dårlig? Uansett er opplevelsen av å ha det dårlig VELDIG avhengig av hvordan andre har det. Jo større forskjeller, jo større misnøye blant de som har mindre. Det er jo nettopp denne missnøyen og misunnelsen som er så særnorsk (henger vel nært sammen med janteloven....). Det så mange ikke helt ser ut til å forstå er at jo flere som gjør det bra i norsk industri - og tjener gode penger på det (som investorer, gründere, bedriftseiere etc) - jo flere får ta del i de godene. Det gjelder både arbeidsplasser, lønninger, bonuser - men også inntekter til staten gjennom arbeidsgiveravgift, skatt av bedriftsoverskudd, skatt av den enkelte arbeidstaker etc. Og det er disse inntekter som gir oss grunnlaget for å opprettholde gode sosiale ordninger overfor de som er dårligst stillt. Men missbrukes disse ordninger (ikke minst fordi de blir FOR gode), og det samtidig gis dårlige vilkår for nettopp investorene, bedriftseierne, gründerne etc, så bortfaller mye av det grunnlaget disse ordningene er avhengig av. For det sier seg selv at de med midlene, mulighetene, visjonene, risikokapitalen og viljen, ikke sitter rolig og ser på at de blir "flådd" av den norske stat, når de (i det internasjonale miljøet de opptrer i) kan oppnå mye bedre rammevilkår i utlandet. Dette er en konkurranse på lik linje med det meste annet. Og er ikke Norge konkurransedyktige også her, så taper vi denne konkurransen. Og det er ALT for sent å gjøre noe med det, når skaden allerede er skjedd. Det skal mye til at de som etablerer seg i utlandet vender tilbake igjen. For terskelen og kostnadene ved slikt er forholdsvis høy, og da må forskjellene i rammevilkår være forholdsvis store for at det skal skje. Nå er forskjellene i de rammevilkårene i ferd med å bli så store at mange har flyttet, eller vurderer å flytte, sine aktiviteter til utlandet. Norge taper på den måten enorme inntekter til staten (og arbeidsplasser). Og hva er det som skal være viktig nok til at det er slik det skal være? Folks missunnelse?? Fredriksen blir jo bare enda rikere av å gjøre som han gjør... Men arbeidsplasser forsvinner, og statens inntekter like så. DET er prisen for missunnelsen og missnøyen....og det er selvfølgelig IKKE verdt det. 0 Siter
Goliath Skrevet 11. mai 2006 Forfatter Skrevet 11. mai 2006 "Selv har jeg aldri forstått hvorfor det er viktigere at "alle" skal ha det dårlig, enn at alle har det bedre - men noen enda bedre enn andre.....?" Hva tenker du på her? Hvem er det som har det så dårlig? Uansett er opplevelsen av å ha det dårlig VELDIG avhengig av hvordan andre har det. Jo større forskjeller, jo større misnøye blant de som har mindre. http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=116076 Enten er Jens stokk dum, eller så velger han bevisst å villede folk gjennom å føre fokuset vekk fra det det dreier seg om. Og jeg vet ikke hva som er verst? Selvfølgelig er det mange som vil bli norske statsborgere, og selvfølgelig spiller det ingen rolle rent "menneskelig" om Fredriksen ikke lenger ønsker å være norsk. Det viktige her er jo at vi beholder så mange gode skattebetalere som mulig. Og årsaken til at Fredriksen også tidligere har ordnet det slik at han betaler mindre skatt til Norge, er jo nettopp fordi han blir skattet langt høyere her enn i de fleste andre land. Og når det internasjonale samfunnet fungerer som det gjør, så må Norge tilpasse seg det på en slik måte at Norge ikke taper for mye på det. Og dette er nettopp et område der de rødgrønne ikke eier gangsyn - og heller velger å høste av folks missunnelse til å tiltrekke seg stemmer. Desverre blir resultatet av det at de får mindre penger igjen til å holde alle de sosiale løftene de har gitt. Og således skyter de seg selv i foten..... Det virker nesten som det aller viktigste i Norge er en reduksjon i forskjellene mellom folk. Det betyr at så lenge de som har det best får den største negative endringen, så er det greit at alle får det mindre bra......for da er forskjellene mindre? For noen av oss som ikke lider av denne missunnelsen, så virker dette helt og fullstendig idiotisk..... 0 Siter
Gjest BattleClown Skrevet 11. mai 2006 Skrevet 11. mai 2006 Enig. Vi er i ferd med å bygge opp et luftslott av rettigheter og ytelser i den byråkratiske jungelen. For min del så bryr jeg meg ikke om hva de rike gjør med pengene sine, men det er selvsagt synd at de flytter ut. Jeg forstår jo hvorfor, og ville kanskje gjort det samme selv om jeg var i en lignende situasjon. Fredriksen bidrar jo til den norske stat selv om han ikke skatter av sin arbeidsinntekt slik som de fleste andre i Norge. Skulle ikke forundre meg om momsen på forbruket hans alene dekker 2-3 vanlige arbeidere; han handler sikkert ikke kneip og syltetøy på Rema1000, og jeg kan ikke huske å ha sett han i en brukt Fiat. Dessverre så er det vanskelig å snu trenden Norge er i. Vi ansetter stadig flere innen stat og kommune, og det blir færre og færre som har noe å eksportere. Ender vel opp med at vi klipper håret og serverer kaffe til hverandre, samt noen som dobbeltsjekker skjemaene om hvorvidt kaffen ble drukket i lokalet eller ikke. Jeg synes det er rart at alle land må gjennom det samme før de forstår at noe må gjøres. Det virker umulig å være tidlig ute. Ting må gå litt til helvete før noe blir gjort. --- Jeg er ikke spesielt ”fan” av USA, men jeg liker disse ordene fra uavhengighetserklæring; the pursuit of happiness De ordene var veldig forut for sin tid, og gir deg intet annet enn retten til å søke lykken. 0 Siter
Mirabell Skrevet 11. mai 2006 Skrevet 11. mai 2006 Det er jo nettopp denne missnøyen og misunnelsen som er så særnorsk (henger vel nært sammen med janteloven....). Det så mange ikke helt ser ut til å forstå er at jo flere som gjør det bra i norsk industri - og tjener gode penger på det (som investorer, gründere, bedriftseiere etc) - jo flere får ta del i de godene. Det gjelder både arbeidsplasser, lønninger, bonuser - men også inntekter til staten gjennom arbeidsgiveravgift, skatt av bedriftsoverskudd, skatt av den enkelte arbeidstaker etc. Og det er disse inntekter som gir oss grunnlaget for å opprettholde gode sosiale ordninger overfor de som er dårligst stillt. Men missbrukes disse ordninger (ikke minst fordi de blir FOR gode), og det samtidig gis dårlige vilkår for nettopp investorene, bedriftseierne, gründerne etc, så bortfaller mye av det grunnlaget disse ordningene er avhengig av. For det sier seg selv at de med midlene, mulighetene, visjonene, risikokapitalen og viljen, ikke sitter rolig og ser på at de blir "flådd" av den norske stat, når de (i det internasjonale miljøet de opptrer i) kan oppnå mye bedre rammevilkår i utlandet. Dette er en konkurranse på lik linje med det meste annet. Og er ikke Norge konkurransedyktige også her, så taper vi denne konkurransen. Og det er ALT for sent å gjøre noe med det, når skaden allerede er skjedd. Det skal mye til at de som etablerer seg i utlandet vender tilbake igjen. For terskelen og kostnadene ved slikt er forholdsvis høy, og da må forskjellene i rammevilkår være forholdsvis store for at det skal skje. Nå er forskjellene i de rammevilkårene i ferd med å bli så store at mange har flyttet, eller vurderer å flytte, sine aktiviteter til utlandet. Norge taper på den måten enorme inntekter til staten (og arbeidsplasser). Og hva er det som skal være viktig nok til at det er slik det skal være? Folks missunnelse?? Fredriksen blir jo bare enda rikere av å gjøre som han gjør... Men arbeidsplasser forsvinner, og statens inntekter like så. DET er prisen for missunnelsen og missnøyen....og det er selvfølgelig IKKE verdt det. "Det er jo nettopp denne missnøyen og misunnelsen som er så særnorsk (henger vel nært sammen med janteloven....)." Jeg er ikke uenig i ALT du sier, men hvis du tror misnøye og misunnelse er særnorsk, tror jeg nok du tar feil. Men den amerikanske troen på at "envher er sin egen lykkes smed" og at alle har mulighet til å skape seg en formue, den er ikke så utbredt her hos oss... 0 Siter
Gjest BattleClown Skrevet 11. mai 2006 Skrevet 11. mai 2006 http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=116076 Enten er Jens stokk dum, eller så velger han bevisst å villede folk gjennom å føre fokuset vekk fra det det dreier seg om. Og jeg vet ikke hva som er verst? Selvfølgelig er det mange som vil bli norske statsborgere, og selvfølgelig spiller det ingen rolle rent "menneskelig" om Fredriksen ikke lenger ønsker å være norsk. Det viktige her er jo at vi beholder så mange gode skattebetalere som mulig. Og årsaken til at Fredriksen også tidligere har ordnet det slik at han betaler mindre skatt til Norge, er jo nettopp fordi han blir skattet langt høyere her enn i de fleste andre land. Og når det internasjonale samfunnet fungerer som det gjør, så må Norge tilpasse seg det på en slik måte at Norge ikke taper for mye på det. Og dette er nettopp et område der de rødgrønne ikke eier gangsyn - og heller velger å høste av folks missunnelse til å tiltrekke seg stemmer. Desverre blir resultatet av det at de får mindre penger igjen til å holde alle de sosiale løftene de har gitt. Og således skyter de seg selv i foten..... Det virker nesten som det aller viktigste i Norge er en reduksjon i forskjellene mellom folk. Det betyr at så lenge de som har det best får den største negative endringen, så er det greit at alle får det mindre bra......for da er forskjellene mindre? For noen av oss som ikke lider av denne missunnelsen, så virker dette helt og fullstendig idiotisk..... Stoltenberg har sikkert rett i at det er mange som ønsker å bli norsk statsborger, men det er vel hovedsakelig flyktninger og asylsøkere, samt små landsbyer som prøver seg på familiegjenforening. Men for å være ærlig så kan jeg ikke helt se den store strømmen av folk fra land som Tyskland, Spania, Frankrike, England, Italia osv… Og ”utvekslingsstudenter” fra Kina som ønsker å bli, de hiver vi jo ut. 0 Siter
Prozak Skrevet 11. mai 2006 Skrevet 11. mai 2006 Enig. Vi er i ferd med å bygge opp et luftslott av rettigheter og ytelser i den byråkratiske jungelen. For min del så bryr jeg meg ikke om hva de rike gjør med pengene sine, men det er selvsagt synd at de flytter ut. Jeg forstår jo hvorfor, og ville kanskje gjort det samme selv om jeg var i en lignende situasjon. Fredriksen bidrar jo til den norske stat selv om han ikke skatter av sin arbeidsinntekt slik som de fleste andre i Norge. Skulle ikke forundre meg om momsen på forbruket hans alene dekker 2-3 vanlige arbeidere; han handler sikkert ikke kneip og syltetøy på Rema1000, og jeg kan ikke huske å ha sett han i en brukt Fiat. Dessverre så er det vanskelig å snu trenden Norge er i. Vi ansetter stadig flere innen stat og kommune, og det blir færre og færre som har noe å eksportere. Ender vel opp med at vi klipper håret og serverer kaffe til hverandre, samt noen som dobbeltsjekker skjemaene om hvorvidt kaffen ble drukket i lokalet eller ikke. Jeg synes det er rart at alle land må gjennom det samme før de forstår at noe må gjøres. Det virker umulig å være tidlig ute. Ting må gå litt til helvete før noe blir gjort. --- Jeg er ikke spesielt ”fan” av USA, men jeg liker disse ordene fra uavhengighetserklæring; the pursuit of happiness De ordene var veldig forut for sin tid, og gir deg intet annet enn retten til å søke lykken. "Vi ansetter stadig flere innen stat og kommune, og det blir færre og færre som har noe å eksportere." Hva slags folk er det de ansetter, da? Det skal jo hele tiden skjæres ned, effektiviseres etc. overalt i stat og kommune. Spør du meg, så burde noen med høy nok stemme påpeke hvor ufattelig mange millioner mange institusjoner kunne spare hvis de ansatte folk i ordentlige stillinger, i stedet for å ha årsverk på årsverk som betales til dyre vikarbyråer - år etter år, og tiår etter tiår. ".........................................." 0 Siter
Goliath Skrevet 11. mai 2006 Forfatter Skrevet 11. mai 2006 "Det er jo nettopp denne missnøyen og misunnelsen som er så særnorsk (henger vel nært sammen med janteloven....)." Jeg er ikke uenig i ALT du sier, men hvis du tror misnøye og misunnelse er særnorsk, tror jeg nok du tar feil. Men den amerikanske troen på at "envher er sin egen lykkes smed" og at alle har mulighet til å skape seg en formue, den er ikke så utbredt her hos oss... Og årsaken til det er at de sosiale godene for mange er blitt for gode, og kravene for små..... 0 Siter
Prozak Skrevet 11. mai 2006 Skrevet 11. mai 2006 Og årsaken til det er at de sosiale godene for mange er blitt for gode, og kravene for små..... Den er litt for gammeldags og enkel. "Nei, vi har det for godt...det var noe annet når jeg var ung, under krigen, og faen for noen flotte folk vi ble...alle sammen!" "............................................." 0 Siter
Goliath Skrevet 11. mai 2006 Forfatter Skrevet 11. mai 2006 Den er litt for gammeldags og enkel. "Nei, vi har det for godt...det var noe annet når jeg var ung, under krigen, og faen for noen flotte folk vi ble...alle sammen!" "............................................." Den var enkel og meget generell, men sett i sammenheng med det andre jeg har skrevet til Mirabell, så er det ingen dårlig beskrivelse av virkeligheten og de mekanismer som gjør seg gjeldene. Men selvfølgelig finnes det en rekke detaljer og områder som vil falle utenfor denne forenklingen. 0 Siter
Simen Skrevet 11. mai 2006 Skrevet 11. mai 2006 http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=116076 Enten er Jens stokk dum, eller så velger han bevisst å villede folk gjennom å føre fokuset vekk fra det det dreier seg om. Og jeg vet ikke hva som er verst? Selvfølgelig er det mange som vil bli norske statsborgere, og selvfølgelig spiller det ingen rolle rent "menneskelig" om Fredriksen ikke lenger ønsker å være norsk. Det viktige her er jo at vi beholder så mange gode skattebetalere som mulig. Og årsaken til at Fredriksen også tidligere har ordnet det slik at han betaler mindre skatt til Norge, er jo nettopp fordi han blir skattet langt høyere her enn i de fleste andre land. Og når det internasjonale samfunnet fungerer som det gjør, så må Norge tilpasse seg det på en slik måte at Norge ikke taper for mye på det. Og dette er nettopp et område der de rødgrønne ikke eier gangsyn - og heller velger å høste av folks missunnelse til å tiltrekke seg stemmer. Desverre blir resultatet av det at de får mindre penger igjen til å holde alle de sosiale løftene de har gitt. Og således skyter de seg selv i foten..... Det virker nesten som det aller viktigste i Norge er en reduksjon i forskjellene mellom folk. Det betyr at så lenge de som har det best får den største negative endringen, så er det greit at alle får det mindre bra......for da er forskjellene mindre? For noen av oss som ikke lider av denne missunnelsen, så virker dette helt og fullstendig idiotisk..... Litt på siden kanskje, men jeg vil minne om at det var den forrige regjeringen som innførte "90 dagers regelen" og som gjorde at Fredriksen sier det er blitt umulig for ham å drive business fra Norge. 0 Siter
Goliath Skrevet 11. mai 2006 Forfatter Skrevet 11. mai 2006 Litt på siden kanskje, men jeg vil minne om at det var den forrige regjeringen som innførte "90 dagers regelen" og som gjorde at Fredriksen sier det er blitt umulig for ham å drive business fra Norge. Det er ikke bare de rødgrønne som har slitt litt med dette. Problemet er jo å finne den rette ballansen. Og var det dårlig ballanse før, så blir det IKKE bedre nå..... 0 Siter
Gjest BattleClown Skrevet 11. mai 2006 Skrevet 11. mai 2006 "Vi ansetter stadig flere innen stat og kommune, og det blir færre og færre som har noe å eksportere." Hva slags folk er det de ansetter, da? Det skal jo hele tiden skjæres ned, effektiviseres etc. overalt i stat og kommune. Spør du meg, så burde noen med høy nok stemme påpeke hvor ufattelig mange millioner mange institusjoner kunne spare hvis de ansatte folk i ordentlige stillinger, i stedet for å ha årsverk på årsverk som betales til dyre vikarbyråer - år etter år, og tiår etter tiår. ".........................................." Jeg vet ikke hva slags folk de ansetter, men det er vel ikke en overvekt av gründere for å si det sånn. Den nye regjeringen for lengst har sagt at det trengs flere tusen nye innen helse og omsorgssektoren bl.annet. Og AP har vel aldri vært for å kutte i offentlig sektor. Mange politikere snakker høyt om det, så ender de opp med å kutte der, men øke der, så er vi tilbake til null. En EU politiker sa for noen år siden at byråkratiet var som en kreftsvulst, og overlatt til seg selv så vil den bare vokse. Jeg aner ikke hvor mange tusen som jobber i byråkratiet, men det er ifølge SSB ca. 24% i kommunal forvaltning, og ca. 7% i statlig forvalting (1999 tall). Kommunal forvaltning økte fra 16,8% i 1980, til 23,9% i 1999. Jeg kan ikke se at befolkningen eller de statlige ytelsene har økt så mye. Hvor mange byråkrater trenger vi egentlig? Norge er et lite land. Vi trenger ikke den samme modellen som for eks USA. Norge kunne for eks kuttet ned på antall lover og regler som ingen egentlig er tjent med. Og kutte drastisk ned på antall kommuner i dette landet. Vi har jo 434 kommuner, mens Sverige har 289, Danmark har 275. 0 Siter
flisa Skrevet 11. mai 2006 Skrevet 11. mai 2006 Tja -Fredriksen er vel ikke noe tap for Norge all den tid han ikke har betalt noen skatt til Norge på mange år. Jeg har ikke sansen for sånt - bare la han flytte. 0 Siter
Goliath Skrevet 12. mai 2006 Forfatter Skrevet 12. mai 2006 Tja -Fredriksen er vel ikke noe tap for Norge all den tid han ikke har betalt noen skatt til Norge på mange år. Jeg har ikke sansen for sånt - bare la han flytte. Fredriksen selv har ikke betalt så mye i skatt, men han har nok likevel bidratt positivt til norsk økonomi i vesentlig større grad enn de fleste andre. Men rent personlig er det helt klart intet stort tap:-) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.