Gjest kronerogøre Skrevet 11. mai 2006 Skrevet 11. mai 2006 Har vært i samtale med banken vedr. huskjøp. Husstandens inntekt er 800 000 pr år. Huslånet på 2.4 mill. 12.000 pr mnd i lån - får inn 6000 i mnd fra utleieleilighet. Er dette uforsvarlig eller normale utgifter. Klarer ikke bli enig med meg selv. Bor i by hvor husprisene er høye og slekt som bor mer landlig (og billigere til) mener det er galskap. Det synes ikke banken, selv blir jeg usikker. Noen her inne som har formening om dette høres unormalt høyt ut eller vil være uforsvarlig. Må si at vi låner 60 % av kjøpesummen, har 2,0 mill ca i egenkapital fra salg av egen bolig... 0 Siter
Sofies mamma Skrevet 11. mai 2006 Skrevet 11. mai 2006 At dere har 3 ganger så mye lån som inntekt høres i utgnagspunktet mye ut. MEN 1. Hvis dere har 2 mill i egenkapital og 2,4 mill i lån så har dere en bolig til 4,4 mill og da synes jeg ikke det er så ille. 2. Dere har gode leieinntekter. Er disse "sikre"? Er det lett å leie ut hvis dere skulle miste nåværende leietaker? I så fall synes jeg dette er helt ok. Da bor dere jo egentlig ganske rimelig og får det gunstig skattemessig selv om lånet i seg selv høres høyt ut med det første. 0 Siter
Gjest går bra Skrevet 11. mai 2006 Skrevet 11. mai 2006 Hvorfor skulle dette være uforsvarlig? Høres ut som dere har god råd. Vi tjener litt over 800000 til sammen, har lånt 2,6 mill, ingen uteleie inntekt, og vi lånte 100%. Går så fint så! Kan selvsagt bli litt strammere om renta flyr i været. 0 Siter
Gjest Persille Skrevet 11. mai 2006 Skrevet 11. mai 2006 Det går helt fint. Selv uten leieinntektene klarer dere det greit. Dere har jo en nettoinntekt på rundt 40.000 i mnd, og da er lånet bare en fjerdedel av det - det er ikke noe problem. 0 Siter
Gjest sandex Skrevet 11. mai 2006 Skrevet 11. mai 2006 Tuller du? Dere har reelle hus-utgifter på 6000 pr. mnd? og så lurer du på om dere kan klare det?!?!?! mange har jo like høy husleie 0 Siter
Goliath Skrevet 11. mai 2006 Skrevet 11. mai 2006 Dette er fullt ut forsvarlig, og dere ville kunne klart dere helt greit også uten leieinntekten. Med leieinntekten vil jeg påstå at dere har mer enn god nok råd til også å kunne leve et økonomisk godt liv uten noe behov for å stramme inn på livreima på noen måte. Hopp i det, og gi bengen i hva slekta ellers mener - fordi det er helt tydelig at de ikke har den helt store realitetsoppfatningen av dagens økonomi og marked i større byområde. 0 Siter
Gyda Skrevet 11. mai 2006 Skrevet 11. mai 2006 Dette ser da virkelig romslig nok ut for meg. Kjøp i vei! 0 Siter
Gjest togli Skrevet 11. mai 2006 Skrevet 11. mai 2006 Hæ, dere er jo "rike" i forhold til mange andre med stor huslån! Dere hadde klart dere fint uten de 6000 kronene i leieinntekter også (siden dere strengt tatt ikke har bruk for dem selv, så kan dere godt sende dem til meg?! ;-)) 0 Siter
Speak Skrevet 11. mai 2006 Skrevet 11. mai 2006 Dvs. at dere betaler husleie på ca. 6000,- (12000-leieinntekter). MEN dere må ta høyde for at det kan bli problemer med leieinntektene + at renta kommer til å gå opp. Men alt i alt synes jeg det virker greit. Og om dere på sikt synes det blir for tøft så må dere jo (dessverre) selge. 0 Siter
Dorthe Skrevet 11. mai 2006 Skrevet 11. mai 2006 Det må da være forsvarlig. Jeg har 5000 i mnd i boutgifter og lever på uføretrygd og det går rundt hver mnd. 0 Siter
mumitrollet Skrevet 11. mai 2006 Skrevet 11. mai 2006 Jeg tjener 350 000 og har ca 1,3 mill i huslån (alene). Det går helt fint økonomisk. De reelle boutgiftene dere vil bli 6000 pr mnd, det må da være greit? Jeg synes dette virker veldig OK. 0 Siter
flisa Skrevet 11. mai 2006 Skrevet 11. mai 2006 Høres da jammen helt greit ut - om du er sikker på å få inn de 6000 HVER mnd.... 0 Siter
mrxx Skrevet 11. mai 2006 Skrevet 11. mai 2006 Jeg skjønner nesten ikke at du spør om dette en gang. Svært få har såpass i inntekt og de har ikke leieinntekt en gang, likevel bygger de til omtrent samme pris. Dette er godt innen for hva som er forsvarlig. 0 Siter
Gjest Føre var Skrevet 11. mai 2006 Skrevet 11. mai 2006 Det må da være forsvarlig. Jeg har 5000 i mnd i boutgifter og lever på uføretrygd og det går rundt hver mnd. Tør jeg spørre om hvor mye du får i uføretrygd? Er dette kjønnsbetinget, eller er det en fast takst? Lurer bare på dette, i og med at min søknad om midlertidig uføretrygd er oppe til behandling. Greit å vite hvor mye sånn cirkus en kan få 0 Siter
SoriaMoria Skrevet 11. mai 2006 Skrevet 11. mai 2006 Tør jeg spørre om hvor mye du får i uføretrygd? Er dette kjønnsbetinget, eller er det en fast takst? Lurer bare på dette, i og med at min søknad om midlertidig uføretrygd er oppe til behandling. Greit å vite hvor mye sånn cirkus en kan få Beløpet mna får i uføretrygd avhenger bl.a. av tidligere arbeidsinntekt og regnes ut for hver enkelt. Tidsbegrenset ufør utgjør kun 66% av satsen for varig ufør. 0 Siter
Gjest Føre var Skrevet 11. mai 2006 Skrevet 11. mai 2006 Beløpet mna får i uføretrygd avhenger bl.a. av tidligere arbeidsinntekt og regnes ut for hver enkelt. Tidsbegrenset ufør utgjør kun 66% av satsen for varig ufør. Hvis jeg nå mottar ca 9000.- i atføringspenger, vil jeg da gå ned eller opp ved en eventuell midlertidig ufør? Vil jeg kunne tilbakeskrive uføretrygden til ung ufør? Takk for svar:) 0 Siter
Dorthe Skrevet 11. mai 2006 Skrevet 11. mai 2006 Tør jeg spørre om hvor mye du får i uføretrygd? Er dette kjønnsbetinget, eller er det en fast takst? Lurer bare på dette, i og med at min søknad om midlertidig uføretrygd er oppe til behandling. Greit å vite hvor mye sånn cirkus en kan få Jeg har fast takst siden jeg har ung ufør dvs ca 12000 brutto. 0 Siter
SoriaMoria Skrevet 11. mai 2006 Skrevet 11. mai 2006 Hvis jeg nå mottar ca 9000.- i atføringspenger, vil jeg da gå ned eller opp ved en eventuell midlertidig ufør? Vil jeg kunne tilbakeskrive uføretrygden til ung ufør? Takk for svar:) Slik jeg har forstått det er satsen den samme for rehabiliteringspenger og tidsbegrenset ufør. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.