Gå til innhold

Feriepenger og lånekassen

Anbefalte innlegg

Gjest Zuleika
Skrevet

Lån blir ikke stipend hvis lønn overstiger 120000 kr. i året. Hva med feriepenger utbetalt av opptjent lønn i fjor? Er det kalenderår eller 12 siste måneder det er snakk om?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Feriepenger utbetalt i år regnes som inntekt i år ja.

Gjest Zuleika
Skrevet

Feriepenger utbetalt i år regnes som inntekt i år ja.

Er du helt sikker? Det høres helt horribelt ut når noen jobber et helt år for siden å begynne å studere 1. januar. Da kommer det fulle feriepenger, og det blir lite rom for å tjene penger.

Skrevet

Lånekassen sjekker jo mot ligningen, så jeg regner med at alt som er med på den teller, og at de benytter kalenderår.

Gjest mallet
Skrevet

Er du helt sikker? Det høres helt horribelt ut når noen jobber et helt år for siden å begynne å studere 1. januar. Da kommer det fulle feriepenger, og det blir lite rom for å tjene penger.

Vel, feriepengene er jo også inntekt, så du får ikke noe mindre rom for å tjene penger - du må bare arbeide mindre for de pengene du tjener i år enn du ellers ville gjort :)

Gjest Zuleika
Skrevet

Vel, feriepengene er jo også inntekt, så du får ikke noe mindre rom for å tjene penger - du må bare arbeide mindre for de pengene du tjener i år enn du ellers ville gjort :)

Feriepenger er inntekt for siste år.

Gjest Zuleika
Skrevet

Lånekassen sjekker jo mot ligningen, så jeg regner med at alt som er med på den teller, og at de benytter kalenderår.

Trekker de alt fra eller bare deler? Hvis overskridelsen er 10000 kr. trekker de da 10000 kr fra stipendet?

Skrevet

Trekker de alt fra eller bare deler? Hvis overskridelsen er 10000 kr. trekker de da 10000 kr fra stipendet?

Blir ikke stipendet redusert med en viss prosent av det du har tjent over grensen?

Mener dette står godt forklart på lånekassens sider.

Selv har jeg funnet ut at det lønner seg å søke for halve året; da er grensen mye høyere for hva man kan tjene før de begynner å trekke i stipendet. Så selv om jeg bare får stipend for et halvt år, lønner det seg likevel.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...