Gå til innhold

Ekstrajobb under sykemelding

Anbefalte innlegg

Gjest Lovlig eller ikke? Dilemma

Jeg er 100% sykemeldt fra min 100% stilling pga påvirkning min arbeidsplass har på meg (jeg blir dårlig av å være der). Jeg har sagt opp min stilling, siden jeg ikke ser at arbeidsforholdene kan bli bedre for meg der og er sykemeldt ut oppsigelsestiden. Jeg leter nå etter jobb innen en annen bransje, en bransje der jeg trenger erfaring og en fot innafor for å etterhvert kunne få fast jobb. Jeg fikk en ekstrajobb innen denne bransjen før jeg ble sykemeldt (jobbe helger, ettermiddager osv), det er ingenting i veien for meg fysisk eller psykisk for å kunne jobbe der, og det vil gi meg nødvendig erfaring i forhold til å få ny jobb. Det vil altså bli lettere for meg å få ny jobb etter oppsigelsestiden, hvis jeg fortsetter å jobbe nå. Det er IKKE snakk om mye jobbing, her er det snakk om noen helger og ettermiddager innimellom ved sykdom på dette stedet, slik som planene var før jeg ble sykemeldt.

Det jeg lurer på, er om jeg gjør noe ulovlig om jeg jobber som ekstravakt mens jeg er sykemeldt fra min hovedarbeidsgiver? Det står ikke noe i selve sykemeldingen om dette. Hva er lov og ikke? Og hva kan skje?

Jeg prøver bare å gjøre det jeg kan for å komme meg raskt i jobb etter oppsigelsestiden der jeg jobber (er sykemeldt fra) nå. Jeg har ikke lyst å gå arbeidsledig (og koste samfunnet i form av arbeidsledighetstrygd), men heller ikke lyst å være trygdesvindler...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/230077-ekstrajobb-under-sykemelding/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er som sandex skriver, ulovlig.

Og hadde jeg vært arbeidsgiveren din hadde jeg slått relativt hardt ned på det.

Det er vel først og fremst sykekassa som blir svindlet i dette tilfellet. Det er i hvert fall ulovlig å jobbe når man er sykemeld, man kan ikke jobbe hverken hos hoved- eller bi-arbeidsgiver.

Dette har vært tatt opp her før, og da påsto jeg at det var ulovlig, men ble korrigert. Jeg husker ikke detaljene, men tror det var noe om at lege eller trygdekontor må være informert om at du har en bi-arbeidsgiver. Sannsynligvis må legen også skrive en begrunnelse om hvorfor du kan være i jobb hos en arbeidsgiver og ikke en annen.

Annonse

Gjest Persille

Det er vel først og fremst sykekassa som blir svindlet i dette tilfellet. Det er i hvert fall ulovlig å jobbe når man er sykemeld, man kan ikke jobbe hverken hos hoved- eller bi-arbeidsgiver.

Arbeidsgiver har dekket 16 dager.

Hadde jeg gjort det, og oppdaget at den ansatte hadde en bi-jobb, om det så bare var en dag, så hadde jeg faktisk krevd hele beløpet refundert fra Trygdekassen, så fikk de ta saken videre med legen som har sykemeldt vedkommende.

Gjest Zuleika

Arbeidsgiver har dekket 16 dager.

Hadde jeg gjort det, og oppdaget at den ansatte hadde en bi-jobb, om det så bare var en dag, så hadde jeg faktisk krevd hele beløpet refundert fra Trygdekassen, så fikk de ta saken videre med legen som har sykemeldt vedkommende.

Det er fullt mulig å være sykemeldt fra hovedjobben og ikke fra ekstrajobben. En person som har to jobber kan sykemeldes fra den ene, men kan ikke begynne i en ny jobb eller jobbe mere ekstra i sykemeldingsperioden. Dette må godkjennes av lege og trygdekontor, og du som arbeidsgiver har ingenting å si . Hvis jeg var arbeidsgiver som hadde arbeidstakere som ble sykemeldt pga. forhold på jobben tror jeg at jeg ville skamme meg såpass at jeg hadde prøvd å rette på forholdene.

Gjest Zuleika

Det er fullt mulig å bli sykemeldt fra en jobb når man har flere arbeidsforhold. Jeg har selv vært i den situasjonen.

Gjest Zuleika

Dette har vært tatt opp her før, og da påsto jeg at det var ulovlig, men ble korrigert. Jeg husker ikke detaljene, men tror det var noe om at lege eller trygdekontor må være informert om at du har en bi-arbeidsgiver. Sannsynligvis må legen også skrive en begrunnelse om hvorfor du kan være i jobb hos en arbeidsgiver og ikke en annen.

Du kan ikke ansettes i en ny ekstrajobb. Det er ulovlig.

Gjest Persille

Det er fullt mulig å være sykemeldt fra hovedjobben og ikke fra ekstrajobben. En person som har to jobber kan sykemeldes fra den ene, men kan ikke begynne i en ny jobb eller jobbe mere ekstra i sykemeldingsperioden. Dette må godkjennes av lege og trygdekontor, og du som arbeidsgiver har ingenting å si . Hvis jeg var arbeidsgiver som hadde arbeidstakere som ble sykemeldt pga. forhold på jobben tror jeg at jeg ville skamme meg såpass at jeg hadde prøvd å rette på forholdene.

Om du er ansatt 100% ett sted, så er det å anse som hovedarbeisgiver. Om du da sykemeldes 100%, så kan du ikke jobbe 20% et annet sted - det sier seg selv.

Annonse

Du kan ikke jobbe ekstravakter hvis du ikke har hatt dem før. Du kan være sykemeldt fra hovedjobben og ikke fra ekstrajobben, men du kan ikke finne deg en ny ekstrajobb i en sykemeldingsperiode.

Hvordan kan trygdekontoret vite om jeg hadde jobben fra før eller ikke? Legen vet om denne andre jobben, men jeg spurte ikke om dette og han sa heller ikke noe på det.. Jeg selv som har begynte å tenke litt...

Gjest Zuleika

Hvordan kan trygdekontoret vite om jeg hadde jobben fra før eller ikke? Legen vet om denne andre jobben, men jeg spurte ikke om dette og han sa heller ikke noe på det.. Jeg selv som har begynte å tenke litt...

Trygdekontoret kan finne det ut hos ligningskontoret. Det du kan gjøre er å ringe trygdekontoret og spørre. Uansett så må du ha godkjennelse fra dem.

Gjest Zuleika

Om du er ansatt 100% ett sted, så er det å anse som hovedarbeisgiver. Om du da sykemeldes 100%, så kan du ikke jobbe 20% et annet sted - det sier seg selv.

Det er ikke riktig. Hvis du er ansatt 100% et sted og 20% et annet så kan du få lov av lege og trygdekontor til å jobbe i ekstrajobben. Jeg har selv gjort det så jeg vet at det er slik.

Trygdekontoret kan finne det ut hos ligningskontoret. Det du kan gjøre er å ringe trygdekontoret og spørre. Uansett så må du ha godkjennelse fra dem.

Takk for svar! Jeg skal ringe trygdekontoret og høre jeg. Har ikke lyst å svindle, men har heller ikke lyst å gå arbeidsledig og motta arb.ledighetstrygd når jeg ikke lenger er sykemeldt...

Gjest Zuleika

Takk for svar! Jeg skal ringe trygdekontoret og høre jeg. Har ikke lyst å svindle, men har heller ikke lyst å gå arbeidsledig og motta arb.ledighetstrygd når jeg ikke lenger er sykemeldt...

Jeg tror du har muligheter for å få dette godkjent, men hvis du ikke har avklart det på forhånd kan du få problemer.

Lykke til!

Joda- -om du brekker beina og hovedjobben din er å sparke og løpe -så kan du fortsatt ha bijobben din som radioprater - hvor du ikke trenger beina

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...