Hekta Skrevet 11. mai 2006 Skrevet 11. mai 2006 Heisann Jeg skal gå til innkjøp av en ekstern harddisk, men er usikker på hvilken jeg skal velge. Er jo så utrolig mange på markedet. Hva er FireWire forresten? Hva kan du anbefale? På forhånd takk Mvh 0 Siter
Gemini Skrevet 11. mai 2006 Skrevet 11. mai 2006 Mannen min har en LaCie som han er godt fornøyd med. Firewire er en raskere måte å overføre data mellom PC-en og i ditt tilfelle den eksterne harddisken. Alternativet er normalt USB Nyere pc-er har gjerne Firewire-utgang, men ikke nødvendigvis. Så det er ingen vits i å kjøpe ekstern harddisk med firewire, hvis pc-en din ikke har en firewire-utgang. Det står ofte 1394 eller et symbol ved firewire-utgangen(e) på pc-en. Se http://images.google.no/images?hl=no&q=firewire&sa=N&tab=wi for illustrasjoner. 0 Siter
ShitDiddelyDo Skrevet 11. mai 2006 Skrevet 11. mai 2006 Jeg har (som Gemini) en fra LaCie, og den har funka i et par år nå. Ingen problemer. 0 Siter
Hekta Skrevet 11. mai 2006 Forfatter Skrevet 11. mai 2006 Mannen min har en LaCie som han er godt fornøyd med. Firewire er en raskere måte å overføre data mellom PC-en og i ditt tilfelle den eksterne harddisken. Alternativet er normalt USB Nyere pc-er har gjerne Firewire-utgang, men ikke nødvendigvis. Så det er ingen vits i å kjøpe ekstern harddisk med firewire, hvis pc-en din ikke har en firewire-utgang. Det står ofte 1394 eller et symbol ved firewire-utgangen(e) på pc-en. Se http://images.google.no/images?hl=no&q=firewire&sa=N&tab=wi for illustrasjoner. Ahhh 1394 har jeg Kjempeflott Tusen takk Gemini 0 Siter
Hekta Skrevet 11. mai 2006 Forfatter Skrevet 11. mai 2006 Jeg har (som Gemini) en fra LaCie, og den har funka i et par år nå. Ingen problemer. Heisann SDD Har det noe å si med RAM'en på den bærebare jeg har om hvor godt den vil fungere? 0 Siter
ShitDiddelyDo Skrevet 11. mai 2006 Skrevet 11. mai 2006 Heisann SDD Har det noe å si med RAM'en på den bærebare jeg har om hvor godt den vil fungere? Hør ni gjøkorna! Nja, jeg vet ikke. Jeg har jo egentlig ingen peiling. Men jeg vil tro ram-en har noe å si i forhold til hvor raskt filene overføres. Min bærbare pc er ca. 2 år gammel nå, det samme som den eksterne HD-en, og overføringshastigheten er i hvert fall helt grei. Det hender f.eks. jeg kjører backup på all musikken min (ca. 35 gb), og det tar ca. 20 min. Har for øvrig 512 i ram. 0 Siter
Gemini Skrevet 11. mai 2006 Skrevet 11. mai 2006 Jeg har (som Gemini) en fra LaCie, og den har funka i et par år nå. Ingen problemer. Jeg har ingen LaCie, det er mannen min som har det. Vi har jo hver våre pc-er vi da Min eksterne harddisk er en gammel intern som jeg ikke lenger brukte, puttet inn i et ekstern-kabinett som ble kjøpt på komplett.no (eller var det mpx, jeg husker ikke i farten). En mye billigere løsning for mitt behov :-) 0 Siter
ShitDiddelyDo Skrevet 11. mai 2006 Skrevet 11. mai 2006 Jeg har ingen LaCie, det er mannen min som har det. Vi har jo hver våre pc-er vi da Min eksterne harddisk er en gammel intern som jeg ikke lenger brukte, puttet inn i et ekstern-kabinett som ble kjøpt på komplett.no (eller var det mpx, jeg husker ikke i farten). En mye billigere løsning for mitt behov :-) Jeg sjekket hva jeg betalte for min eksterne HD nå, og jeg betalte 833 kroner for 160 gb på www.netshop.no. I dag vil jeg tro man får dobbelt så mange gb for den prisen, og det er utvilsomt verdt det. Jeg hadde dødd hvis jeg hadde mista all musikken min ved en pc-kræsj. 0 Siter
Hekta Skrevet 11. mai 2006 Forfatter Skrevet 11. mai 2006 Hør ni gjøkorna! Nja, jeg vet ikke. Jeg har jo egentlig ingen peiling. Men jeg vil tro ram-en har noe å si i forhold til hvor raskt filene overføres. Min bærbare pc er ca. 2 år gammel nå, det samme som den eksterne HD-en, og overføringshastigheten er i hvert fall helt grei. Det hender f.eks. jeg kjører backup på all musikken min (ca. 35 gb), og det tar ca. 20 min. Har for øvrig 512 i ram. http://prisguide.hardware.no/product.php?product_id=23060 Tror du den kan være noe for meg? 0 Siter
Hekta Skrevet 11. mai 2006 Forfatter Skrevet 11. mai 2006 Hør ni gjøkorna! Nja, jeg vet ikke. Jeg har jo egentlig ingen peiling. Men jeg vil tro ram-en har noe å si i forhold til hvor raskt filene overføres. Min bærbare pc er ca. 2 år gammel nå, det samme som den eksterne HD-en, og overføringshastigheten er i hvert fall helt grei. Det hender f.eks. jeg kjører backup på all musikken min (ca. 35 gb), og det tar ca. 20 min. Har for øvrig 512 i ram. http://www.databutikken.com/no/default.php?artId=LAC300703EK Kanskje bedre den linken der 0 Siter
ShitDiddelyDo Skrevet 11. mai 2006 Skrevet 11. mai 2006 http://www.databutikken.com/no/default.php?artId=LAC300703EK Kanskje bedre den linken der Ja, den ser ut som den jeg har, så den er sikkert fin. Men da jeg kjøpte var det her den billigste butikken. www.netshop.no Sjekk ut de eksterne harddiskene der først. 0 Siter
Hekta Skrevet 11. mai 2006 Forfatter Skrevet 11. mai 2006 Ja, den ser ut som den jeg har, så den er sikkert fin. Men da jeg kjøpte var det her den billigste butikken. www.netshop.no Sjekk ut de eksterne harddiskene der først. Netshop er hele 30 kr dyrere Hehe Skal sove på det til i morgen. Tilbake til eksamenslesningen 0 Siter
Dorthe Skrevet 11. mai 2006 Skrevet 11. mai 2006 Jeg sjekket hva jeg betalte for min eksterne HD nå, og jeg betalte 833 kroner for 160 gb på www.netshop.no. I dag vil jeg tro man får dobbelt så mange gb for den prisen, og det er utvilsomt verdt det. Jeg hadde dødd hvis jeg hadde mista all musikken min ved en pc-kræsj. Jeg betalte 1190 kr for 250 Gb for noen mnd siden ) Samme merke som deg og Gemini. 0 Siter
Gjest ChiengMai Skrevet 11. mai 2006 Skrevet 11. mai 2006 Maxtor har eksterne harddisker med en knapp du kan bruke til å ta backup av filer du selv definerer, dette syns i alle fall jeg er veldig praktisk. 0 Siter
Gjest BattleClown Skrevet 11. mai 2006 Skrevet 11. mai 2006 Heisann SDD Har det noe å si med RAM'en på den bærebare jeg har om hvor godt den vil fungere? RAM kan ha litt å si hvis du har lite av det, men 512mb og oppover skal gå helt fint, såfremt du ikke starter en hel masse programmer mens du overfører filer da. 0 Siter
Gjest ChiengMai Skrevet 11. mai 2006 Skrevet 11. mai 2006 Jeg sjekket hva jeg betalte for min eksterne HD nå, og jeg betalte 833 kroner for 160 gb på www.netshop.no. I dag vil jeg tro man får dobbelt så mange gb for den prisen, og det er utvilsomt verdt det. Jeg hadde dødd hvis jeg hadde mista all musikken min ved en pc-kræsj. Jegh mista all musikken, alle videofilene og alle bildene mine ved et harddiskkrasj, og jeg døde faktisk ikke. Utrolig, men sant. Hadde vært litt slapp med backup siden alt lå på en splitter ny ekstern disk. Men nytt kan også dø... :-/ 0 Siter
Simen Skrevet 11. mai 2006 Skrevet 11. mai 2006 Netshop er hele 30 kr dyrere Hehe Skal sove på det til i morgen. Tilbake til eksamenslesningen Jeg ville valgt en som har både Firewire og USB 2.0 grensesnitt i tilfelle du noen gang skal bruke den på en maskin uten firewire. Både Maxtor, Seagate, Western Digital og LaCie har bra produkter. Selv har jeg en Maxtor som har surret og gått i 2 år nå uten problemer. den har hurtigknapp og blir levert med programvare for backup. Slik prog. ser det ikke ut til å følge med LaCie-disken du har sett på. 0 Siter
ShitDiddelyDo Skrevet 11. mai 2006 Skrevet 11. mai 2006 Jegh mista all musikken, alle videofilene og alle bildene mine ved et harddiskkrasj, og jeg døde faktisk ikke. Utrolig, men sant. Hadde vært litt slapp med backup siden alt lå på en splitter ny ekstern disk. Men nytt kan også dø... :-/ Jeg har alt mitt to steder. På pc-en og på backupen. Skal godt gjøres at begge deler kræsjer på likt. 0 Siter
Gjest ChiengMai Skrevet 11. mai 2006 Skrevet 11. mai 2006 Jeg har alt mitt to steder. På pc-en og på backupen. Skal godt gjøres at begge deler kræsjer på likt. Jadda, jadda! Du kan tro jeg har lært at det er sånn det skal være! ;-) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.