Gå til innhold

Stikker jeg hull?

Anbefalte innlegg

Mary Poppins
Skrevet

I forriggår klarte jeg å brenne meg skikkelig oppå foten. Det er mørk mørk rødt og det har kommet en svær boble over hele. Stikker jeg hull eller hva gjør jeg?

Det kjipe er at jeg skal i selskap imorgen og antrekk+sko er klart. Men nå ser det ut som jeg må gå med noen helt andre type sko (hverdagssko) fordi jeg kan ikke ha noe trangt over denne boblen.

Jeg har vært å kjøpt alo vera idag og smørt masse på for jeg har hørt at det kan hjelpe, andre tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, du skal _ikke_ stikke hull på den. Da åpner du for infeksjonen med en gang. Blemmen og den tynne huden over beskytter såret under mot bakterier. Skulle det likevel gå hull på den bør du bruke en bakteriedrepende salve (Bacimycin el.) på.

Kjipt med skoa, da :-/

Skrevet

Ikke stikk hull med mindre du har lyst å utsette deg for risikoen til å få infeksjoner. :)

Mary Poppins
Skrevet

Nei, du skal _ikke_ stikke hull på den. Da åpner du for infeksjonen med en gang. Blemmen og den tynne huden over beskytter såret under mot bakterier. Skulle det likevel gå hull på den bør du bruke en bakteriedrepende salve (Bacimycin el.) på.

Kjipt med skoa, da :-/

Ja det er vannvittig kjedelig. Skal i fint selskap der man skal pynte seg og nå ser det ut som jeg må gå i noen slags joggesko pga dette dumme brannsåret.

Men da skal jeg ikke stikke hull ihvertfall, takk for svar :-)

Mary Poppins
Skrevet

Ikke stikk hull med mindre du har lyst å utsette deg for risikoen til å få infeksjoner. :)

Såpass ja, nei da skal jeg ikke stikke hull. Jeg var på helsekosten istad og hun sa jeg kunne stikke hull nemlig, men jeg har hørt at det ikke er særlig lurt... da var kanskje ikke damen bak kassen så alt for lur heller ;-)

ShitDiddelyDo
Skrevet

Jeg stikker alltid hull på sånne ting. Har likevel ikke pådratt meg noen infeksjoner.

Jeg tror trikset er å stikke høl på faenskapet og så bruke gnagsårplaster over.

Det synes knapt, og du kan velge fine sko likevel.

Skrevet

Jeg stikker alltid hull på sånne ting. Har likevel ikke pådratt meg noen infeksjoner.

Det funker fint på vannblemmer, men på et brannsår som er mørk mørk rødt med en svær blemme over tror jeg ikke det er noe smart triks...

Mary Poppins
Skrevet

Hmm nå har jeg fått litt varierende råd her... hmm hvem skal jeg høre på tro.... :)

Jeg er fristet til å stikke hull, men brannsåret er rimelig stort så kanskje sjansen for infeksjon er sørre enn om det hadde vært et bittelite sår.

Forresten alle jeg har spurt ang dette her sier: "jeg pleier å gjøre ditt og datt" ... pleier?? eh driver alle å går rundt å brenner seg??? Dette er første gangen for meg ihvertfal. :)

ShitDiddelyDo
Skrevet

Det funker fint på vannblemmer, men på et brannsår som er mørk mørk rødt med en svær blemme over tror jeg ikke det er noe smart triks...

Brannsår? Oi. Nå nå jeg begynne å lese innleggene jeg svarer på.

Jeg så bare at det skulle stikkes hulle på noe.

Brannsår har jeg ikke kontroll på.

Mary Poppins
Skrevet

Brannsår? Oi. Nå nå jeg begynne å lese innleggene jeg svarer på.

Jeg så bare at det skulle stikkes hulle på noe.

Brannsår har jeg ikke kontroll på.

Hehe godt jeg ikke har stukket hull enda ;-)

ShitDiddelyDo
Skrevet

Hmm nå har jeg fått litt varierende råd her... hmm hvem skal jeg høre på tro.... :)

Jeg er fristet til å stikke hull, men brannsåret er rimelig stort så kanskje sjansen for infeksjon er sørre enn om det hadde vært et bittelite sår.

Forresten alle jeg har spurt ang dette her sier: "jeg pleier å gjøre ditt og datt" ... pleier?? eh driver alle å går rundt å brenner seg??? Dette er første gangen for meg ihvertfal. :)

Ikke hør på meg. Jeg leste litt kjapt og trodde det var en vanlig blemme. Brannsår er muligens litt verre, og Carma og Velouria er jo vanligvis vettuge kvinnfolk, mens jeg ikke er et vettugt kvinnfolk.

Så hør på dem.

Men hvis du har muligheten til å dekke til galskapen og det ikke gjør for vondt, kan muligens gnagsårplaster brukes. Jeg brukte nemlig det i dag, og jeg la da merke til at det går i et med huden og knapt synes.

Mary Poppins
Skrevet

Ikke hør på meg. Jeg leste litt kjapt og trodde det var en vanlig blemme. Brannsår er muligens litt verre, og Carma og Velouria er jo vanligvis vettuge kvinnfolk, mens jeg ikke er et vettugt kvinnfolk.

Så hør på dem.

Men hvis du har muligheten til å dekke til galskapen og det ikke gjør for vondt, kan muligens gnagsårplaster brukes. Jeg brukte nemlig det i dag, og jeg la da merke til at det går i et med huden og knapt synes.

Tror gangesårplaster vil falle av rimelig fort hvis jeg ikke stikker hull på brannsåret. Boblen er nemlig ganske stor. Jeg tror jeg smører på litt mer aloe vera jeg og håper hele greia forsvinner imorgen. *ønsketenkning*

Skrevet

Tror gangesårplaster vil falle av rimelig fort hvis jeg ikke stikker hull på brannsåret. Boblen er nemlig ganske stor. Jeg tror jeg smører på litt mer aloe vera jeg og håper hele greia forsvinner imorgen. *ønsketenkning*

Bare pass på å ikke smør på noe fet krem e.l. Fett på brannsår er ikke greia.

Du kan i alle fall håpe på at væskeansamlingen har gått litt ned til i morgen kanskje :-)

Mary Poppins
Skrevet

Bare pass på å ikke smør på noe fet krem e.l. Fett på brannsår er ikke greia.

Du kan i alle fall håpe på at væskeansamlingen har gått litt ned til i morgen kanskje :-)

*krysser fingre*

Takk for gode råd :0)

Gjest Hyllebæra
Skrevet

Du kan, om blemmen virkelig plager deg, stikke hull. Så river du bort den huden som er helt løs. Rens såret godt med pyrisept. Etterpå putter du på et compeedplaster. Dette fungerer som en ekstra hud som skal sitte på til den detter av.

Men, du bør helst la det gå sin naturlige gang.

hare1365380455
Skrevet

Du kan sette et plaster på innsiden av skoen også, slik at det blir litt mykere.

Mary Poppins
Skrevet

Du kan sette et plaster på innsiden av skoen også, slik at det blir litt mykere.

jeg tror det blir vanskelig med akkurat den skoen jeg skal ha på meg. Men jeg får forsøke det med noen andre :)

Skrevet

Jeg hadde samme problem engang da jeg skulle i 60årslag.. Kjole og pensko var klart og dumme meg måtte så klart bruke de nyinnkjøpte, stiletthælHØYE, lekre støvlettene dagen før selskapet. Det resulterte i en DIGER vannblemme under foten!! Det jeg gjorde var å stikke et bittelite hull på den med en nål jeg hadde renset. Dermed klemte jeg ut væsken og klinte på med pyriseptsalve og plaster. Ingen infeksjon og det funket bra å bruke penskoene, men jeg gjør det aldri igjen for hadde så klart vondt i bena selv om blemmen var borte ;)

Mrs. Wallace
Skrevet

Det er ikke det lureste å stikke hull på blemmer (selv om det er utrooolig fristende av og til).

Som andre har nevnt, utsetter du deg for infeksjoner. Dessuten inneholder væsken i blemmene ting som gjør at såret leges fortere enn om du stikker hull.

Så prøv å la blemma være i fred, og dekk heller til med et godt plaster.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Ja. Hadde vært kjipt hvis du måtte kappe beinet på grunn av meg. :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...