Gå til innhold

Lærere får ikke jobbe som vikarer i skolen

Anbefalte innlegg

Gjest Zuleika
Skrevet

Faglært personale er for dyrt til å brukes som vikar i barneskolen. Skolene foretrekker ufaglærte. Det er ikke akkurat tillitsvekkende for foreldre, og ikke kvalitetsstempel for de skolene.

Videoannonse
Annonse
Gjest håples
Skrevet

Ikke bra i et så viktig yrke. Er med på å senke statusen til lærere.

Gjest hvor har du dette fra?
Skrevet

Jeg lurer på hvor du har dette fra, absolutt ikke mitt inntrykk. Jeg var i en periode arbeidssøkende, og gjorde ganske mange forsøk på å få vikaroppdrag i ungsdoms-og videregående skole (er realistutdannet på universitetsnivå og med en del erfaring fra undervisning og formidling), og jeg fikk svært få muligheter - fordi det var en del ledige lærere der jeg bor som alltid gikk foran.

Gjest Trondheim by
Skrevet

Jeg lurer på hvor du har dette fra, absolutt ikke mitt inntrykk. Jeg var i en periode arbeidssøkende, og gjorde ganske mange forsøk på å få vikaroppdrag i ungsdoms-og videregående skole (er realistutdannet på universitetsnivå og med en del erfaring fra undervisning og formidling), og jeg fikk svært få muligheter - fordi det var en del ledige lærere der jeg bor som alltid gikk foran.

Det er jo selvsagt forskjell på barneskole og på ungdosmskole og vgs!!

Men her jeg bor så er det lærerstudenter og utdannede lærere som er vikarer. Ikke mange ufaglærte nei.

Gjest Zuleika
Skrevet

Jeg har det fra en barneskole som ikke vil bruke faglærte som vikarer. Jeg har sittet i driftsstyret på denne skolen og tenker meg å gå videre med dette. Jeg skal også kontakte fagforening og spørre om det går an å svare på denne måten.

Gjest Zuleika
Skrevet

Men her jeg bor så er det lærerstudenter og utdannede lærere som er vikarer. Ikke mange ufaglærte nei.

Barneskolen trenger ikke noe mindre kvalifisert personale enn ungdomsskole eller videregående.

Skrevet

Klart det er forskjell, men skulle trodd at det var omvendt, dvs. at formell pedagogisk utdanning var viktigere på barnetrinnet enn lenger opp i årskullene.

Antar dettte varierer rundt om kring i landet også.

Skrevet

Jeg har det fra en barneskole som ikke vil bruke faglærte som vikarer. Jeg har sittet i driftsstyret på denne skolen og tenker meg å gå videre med dette. Jeg skal også kontakte fagforening og spørre om det går an å svare på denne måten.

Da ville jeg også vurdert å gå videre med det ja, høres ikke ut som dårlig ledelse.

Skrevet

Da ville jeg også vurdert å gå videre med det ja, høres ikke ut som dårlig ledelse.

"høres ut som dårlig ledelse" skulle det selvsagt stått

Gjest Trondheim by
Skrevet

Barneskolen trenger ikke noe mindre kvalifisert personale enn ungdomsskole eller videregående.

Ofte tenkes det på det faglige, ikke pedagogikken og den didaktiske delen. Jeg forsvarer det ikke.

Skrevet

Hvis du har det fra én skole, så bør du kanskje ikke generalisere og si at "skolenE gjør ditt og datt"? Sånn bare rent saklig sett, mener jeg :-)

".........................................."

Gjest Zuleika
Skrevet

Hvis du har det fra én skole, så bør du kanskje ikke generalisere og si at "skolenE gjør ditt og datt"? Sånn bare rent saklig sett, mener jeg :-)

Direkte fra en skole, men indirekte fra flere. Det har vært skrevet om dette i aviser før.

Skrevet

Direkte fra en skole, men indirekte fra flere. Det har vært skrevet om dette i aviser før.

Ok. Jeg har hatt inntrykk av at dette var løse tilfeller som var blåst opp av media.

Gjest Zuleika
Skrevet

Ok. Jeg har hatt inntrykk av at dette var løse tilfeller som var blåst opp av media.

Nei dette er konkrete tilfeller som bekrefter det media har skrevet om.

Gjest Snøhette
Skrevet

Dette skjer på skolen der jeg jobber.

Gjest Persille
Skrevet

Det varierer vel litt...

Min erfaring er man i lange vikariater over tid (måneder) bruker faglærte lærere.

Men i enkelttimer, og endagsfravær bruker man gjerne ufaglærte fordi dette for det første er billigere, og gjerne er tilgjengelig på kort (!) varsel. Man blir jo oppringt om morgenen om man skal jobbe den dagen.

Men, som alt annet - dette handler også om økonomi, så er det ikke mer penger igjen bruker man heller ufaglærte enn å sende barna hjem...

Gjest Zuleika
Skrevet

Det varierer vel litt...

Min erfaring er man i lange vikariater over tid (måneder) bruker faglærte lærere.

Men i enkelttimer, og endagsfravær bruker man gjerne ufaglærte fordi dette for det første er billigere, og gjerne er tilgjengelig på kort (!) varsel. Man blir jo oppringt om morgenen om man skal jobbe den dagen.

Men, som alt annet - dette handler også om økonomi, så er det ikke mer penger igjen bruker man heller ufaglærte enn å sende barna hjem...

Når en lærer blir sendt tilbake uten å bli skrevet på vikarliste har det ikke noe å gjøre med å få tak i om morgenen.

Norge sparer oljepenger, men satse på utdannelse gjør de ikke. Dette er så gnient at jeg skammer meg og rødmer over å være norsk.

Alle vet at det er utdannelse som er fremtiden. Dette handler om prioritering, ikke kapitalisme.

Gjest Persille
Skrevet

Når en lærer blir sendt tilbake uten å bli skrevet på vikarliste har det ikke noe å gjøre med å få tak i om morgenen.

Norge sparer oljepenger, men satse på utdannelse gjør de ikke. Dette er så gnient at jeg skammer meg og rødmer over å være norsk.

Alle vet at det er utdannelse som er fremtiden. Dette handler om prioritering, ikke kapitalisme.

Jeg er forsåvidt enig, men fortsatt er realiteten at skolene får tildelt en sum penger, og det er denne de må forholde seg til.

Prioriteringene må endres _før_ pengene kommer så langt som til skolene.

Gjest assistent vikaren
Skrevet

Så lenge det ikke er over tid det ikke blir satt inn faglært lærer så gjør det ikke så veldig mye.

En dag innimellom kan det liksågodt være greit å bruke av personal på skolen som allerede kjenner klassen fra før av f.eks en assistent.

Ofte når det kommer en helt ukjent lærer så aner ikke denne læreren noe om hvordan og hva klassen bruker å gjøre saker og ting og for enkelte elever så er dette vanskelig å akle å det blir en dårlig dag for de fleste elevene.

Gjest Zuleika
Skrevet

Jeg er forsåvidt enig, men fortsatt er realiteten at skolene får tildelt en sum penger, og det er denne de må forholde seg til.

Prioriteringene må endres _før_ pengene kommer så langt som til skolene.

Pioriteringene går hele veien. Skolene prioriterer slik.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...