Gjest Ny diabetiker Skrevet 11. mai 2006 Skrevet 11. mai 2006 Har nettopp gått i gang med å måle blodsukkeret selv, og det er et par ting jeg lurer på. Hvor ofte og når bør jeg måle? I forhold til måltider etc. Og så er det en ting til, i går kveld var blodsukkeret 7,4, i dag morges var det 7,9. Hvordan henger det sammen? Trodde ikke blodsukkeret steg hvis ikke jeg spiste, og da jeg la meg (og målte) var det minst tre timer siden jeg spiste sist (et eple). 0 Siter
citygirl Skrevet 11. mai 2006 Skrevet 11. mai 2006 Det er ikke lett å gi deg et helt konkret svar fordi du ikke sier noe om hvilken type diabetes du har, hvor gammel du er, eller hvilken behandling du har startet opp med; men jeg kan gi deg noen generelle råd på veien. Du bør måle blodsukker før hvert måltid inntil du begynner å bli trygg på hva du kan forvente. (noen uker?). Blodsukkeret vil endre seg gjennom døgnet litt forskjellig avhengig av hvilken type diabetes du har, og hvilken behandling du bruker. Enkelt sagt om blodsukkernivåene - vil mat føre til stigning og aktivitet til fall, men mange andre faktorer spiller også inn. Dette er ganske omfattende og tar noe tid å sette seg inn i. Anbefaler deg å lese litt på www.diabetes.no og se om du finner noe mer utfyllende der. Lykke til:-) 0 Siter
Gjest baremei Skrevet 12. mai 2006 Skrevet 12. mai 2006 Til det med at blodsukkeret var høyere om morgenen. Det kan skyldes: - man er mer insulinresistent på natten - Kroppen "drar i gang" alle sine prosesser om morgenen og frigjør derfor mer glukose til blodet -Er du stresset, utsøndres stresshormonet kortisol som får blodsukkeret til å stige 0 Siter
Gjest ny diabetiker Skrevet 12. mai 2006 Skrevet 12. mai 2006 Til det med at blodsukkeret var høyere om morgenen. Det kan skyldes: - man er mer insulinresistent på natten - Kroppen "drar i gang" alle sine prosesser om morgenen og frigjør derfor mer glukose til blodet -Er du stresset, utsøndres stresshormonet kortisol som får blodsukkeret til å stige Hva med angst? Sliter med sterk angst. Vil det ha noen innvirkning på blodsukkeret? På samme måte som stress, 0 Siter
Gjest baremei Skrevet 12. mai 2006 Skrevet 12. mai 2006 Hva med angst? Sliter med sterk angst. Vil det ha noen innvirkning på blodsukkeret? På samme måte som stress, Det er jeg dessverre ikke sikker på, men det kan jo virke logisk. Når du får angst, kan kroppen reagere som om den forbereder seg på flukt. For å flykte (fra fare) behøver jo musklene energi, og glykogen brytes da ned til glukose i lever og muskler, som siden strømmer ut i blodet. Dette skjer bl.a. ved hjelp av hormonet glukagon, som i tillegg til ovennevnte mekanisme undertrykker insulinets virkning. Men som sagt, jeg er usikker, så snakk med legen din eller ernæringsfysiolog! At den psykiske helsen kan spille inn på diabetes/blodsukker(muligens via økte nivåer av stresshormon) er det flere eksempler på ihvertfall. Jeg kan f.eks. fortelle om ei dame med diabetes 2. Hun hadde så vanskelig for å få blodsukkeret sitt under kontroll, til tross for at hun hadde en helt "perfekt" kost, og skjønte ikke hva grunnen var. Legen skjønte det heller ikke, diabetes-sykepleieren likeså, og ernæringsfysiologen hun gikk til fant ikke ut av det hun heller. Etter hvert ble damen svært deprimert. I lange tider hadde hun følt seg dårlig, men nå toppet det seg, og hun ble sykemeldt. Hun var gift, denne damen. Men hun behøvde tid for seg selv, og dro alene til parets sommerhus noen dager. Da hendte det rare: blodsukkeret stabiliserte seg!På et finfint nivå! Hvordan kunne dette ha seg tro? Hun spiste jo samme kost. Vel hjemme hos mannen igjen, begynte blodsukkeret atter en gang å trøble. Det samme mønsteret gjentok seg flere ganger. Når hun var borte fra mannen fungerte kroppens blodsukkerregulering mye bedre. Alt dette fortalte kvinnen til ernæringsfysiologen sin. Som først klødde seg i hodet. Men etter hvert kom løsningen på gåten for dagen: damen her var gift med en kvinnemishandler. Hun levde rett og slett med et ekstremt psykisk stress som forverret hennes diabetessykdom... 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.