javel01 Skrevet 11. mai 2006 Del Skrevet 11. mai 2006 Jeg er en kvinne paa 47 aar som har hatt rytmeforstyrrelser siden jeg var 30. De siste 4 aarene har jeg vaert bosatt i utlandet ( EU) Det begynte med hjertebank med extralag hvert 2. til hvert4. slag. Anfallene varte fra 5 minutter til en halvtime, kom mange ganger daglig. Jeg ble medisinert, og det hjalp for en periode. Anfallene kom tilbake, og jeg fikk forhoyet dosen eller fikk en annen med. (hele tiden betablokker) Etterhvert forandret r.forstyrrelsene til ogsaa aa innholde anfall med helt uregelmessig hjertebank(senere konstatert som atrieflimmer), og ogsaa opphoer av puls, som varer noen sekunder, og da ser jeg svart, eller rettere sagt .graatt og hvitt. Jeg har enda ikke besvimt, men foelelsen av at naa gjoer jeg det , eller enda verre, gir meg angst, selvfoelgelig. Foer jeg dro fra Norge hadde jeg gaatt paa Uniloc 100 mg i flere aar, og var nesten to aar symtomfri. Da jeg kom ned hit, gikk jeg over til Atenolol (samme virkestoffet?) men legen her hadde litt moro av aa sjonglere med styrken, dermed fikk jeg et anfall av atrieflimmer da jeg gikk paa 25 mg atenolol, maatte paa sykehus for aa faa elektrosjokk. Rytmen stabiliserte seg, men jeg har siden ikke hatt en eneste dag uten plagsomme symtomer. (jeg sa til min lege at dette gaar ikke bra, men det brydde han seg ikke om. Jeg vet at leger og spes. leger er eksperter, men jeg vet ogsaa at jeg kjenner min kropp mye bedre enn noen annen , men jeg ble ikke hoert. Okay, siden jeg har skrevet brev 100 ganger uten aa komme frem til dr online, gjoer jeg det naa veldig kort, Jeg vil forandre medisin, synes det er bryet vaert aa proeve en annen medisin, det har hjulpet foer, men ingen vil hoere paa meg, Jeg tror (jeg jobber ogsaa i helsevesenet) at langsomt vender kroppen seg til den samme medisinen, og den har til slutt ingen effekt. Naa virker en beroligende medisin mye bedre enn denne atenololen f. eks. Jeg har faatt konstatert en krum hjerteskillevegg, men ingen gidder aa svare meg naar jeg spoer om der er grunnen til mine hj, r, forst. Din kommentar til at en forandring i medisinering er vaert aa proeve. \Ps, De vil ikke ha meg tilbake paa sykehuset her foer om tre aar, , mion fastlege vil ikke gjoere noe med det hvis jeg ikke ringer noednummeret 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/230110-forandring-av-medisiner-v-hjr-forstyrrelser/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer Skrevet 8. juni 2006 Del Skrevet 8. juni 2006 Svar til Javel01. Det er mange opplysninger jeg trenger for å kunne svare deg utfyllende. Dessuten har jeg oppfatningen av at du ikke er tilstrekkelig undersøkt, spesielt ikke i forbindelse med omslag fra normalrytme til atrieflimmer, og evt. tilbake. Det kan tenkes at du egentlig har en annen tilstand som vil kunne gi deg problemer ved betablokkade, men det må registreres skikkelig, helst med en Holtermonitorering (båndspiller-EKG kontinuerlig over 24-72 timer), og det er viktig å merke seg at slik monitorering som regel er verdiløs hvis du ikke har symptomer i det tidsrommet den finner sted. Betablokkere har noen ganger effekt på ekstrasystoli, men har ingen dokumentert effekt som forebyggende medisin mot atrieflimmer. De episodene du beskriver, hvor du nesten har synkopert (besvimt), er forenlig med en slik tilstand jeg sikter til, og det synes helt nødvendig at du får revurdert hele situasjonen, både når det gjelder diagnose som behandling. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/230110-forandring-av-medisiner-v-hjr-forstyrrelser/#findComment-1787052 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.