Gå til innhold

Dokumentasjon?NHD....


Gjest grete

Anbefalte innlegg

Gjest grete

Hei.

Jeg er i ferd med (fristet til) å prøve Cipramil istedenfor Zoloft som jeg nå går på. I den forbindelse vil jeg vite fra legehold om det i det hele tatt finnes noen dokumentasjon på hvilke av disse nye SSRI-preparatene som er (absolutt) best for panikklidelse? Nå mener jeg de har vært på markedet så lenge at der bør finnes en viss kjennskap til dette. Jeg er klar over at dette er individuelt - hvordan de virker på den enkelte, men allikevel har man vel en viss peiling??? Jeg har ett håp om at du ihvertfall kan gi meg et lite svar.

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg blir rørt og glad når jeg får slike spørsmål. Har et håp om at alle pasienter etterhvert vil etterspørre vitenskapelig dokumentasjon før de tar sine valg.

Dessverre må jeg skuffe deg hva gjelder et definitivt svar. Jeg har søkt gjennom de vanlige medisinske databaser, og kan ikke finne noen god dokumentasjon på at et bestemt SSRI skiller seg ut som bedre enn de andre.

I Norge har Seroxat, Cipramil og Zoloft panikklidelse som godkjent indikasjon. Du og legen din kan dessverre ikke gjøre annet enn å prøve dere frem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir rørt og glad når jeg får slike spørsmål. Har et håp om at alle pasienter etterhvert vil etterspørre vitenskapelig dokumentasjon før de tar sine valg.

Dessverre må jeg skuffe deg hva gjelder et definitivt svar. Jeg har søkt gjennom de vanlige medisinske databaser, og kan ikke finne noen god dokumentasjon på at et bestemt SSRI skiller seg ut som bedre enn de andre.

I Norge har Seroxat, Cipramil og Zoloft panikklidelse som godkjent indikasjon. Du og legen din kan dessverre ikke gjøre annet enn å prøve dere frem.

Hadde enda alle leger vært som deg.

Jeg stilte min lege noen lignende spørsmål. Resultatet: jeg er "motvillig" til å ta medisiner, kan finne på å slutte når som helst, og det er nødvendig å bruke god tid på å "motivere" meg. Jeg som bare ville vite hva jeg sa ja til før jeg bestemte meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest grete

Hadde enda alle leger vært som deg.

Jeg stilte min lege noen lignende spørsmål. Resultatet: jeg er "motvillig" til å ta medisiner, kan finne på å slutte når som helst, og det er nødvendig å bruke god tid på å "motivere" meg. Jeg som bare ville vite hva jeg sa ja til før jeg bestemte meg.

Hei, og takk for svar.

Det var nok som jeg tenkte innerst inne må jeg innrømme. Det ER vanskelig. Det er bare det at når det gjelder psykiske "plager", burde det vært mer lettvindt å finne fram i dette virvaret av medisiner. Psyken forverres på en måte av at man blir så til de grader skuffet hver gang medikamenter ikke virker slik som man hadde håpet. I slike sinntilstander er det ikke lett å begynne på nytt! Veldig mange vegrer seg jo også for å ta medisin i det hele tatt.........Vel, da er det bare å prøve - trøstig ivei.Huff.

Vennlig hilsen-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...