org Skrevet 11. mai 2006 Skrevet 11. mai 2006 Jeg var på apoteket i dag. Tenkte jeg skulle kjøpe førstehjelpsmappe til å ha i ryggsekken på tur etc. Men kom til å tenke på at det MÅ jo bli billigere å kjøpe ei billig, litt stor toalettmappe og sanke innholdet selv. For på apoteket kostet ei lita mappe litt over 200 kr. Men: Hva bør jeg ha i mappa? Naturligvis plaster - sårsalve - bomull eller gasbind - eurax til insektsbitt Hva mer? Takker på forhånd for svar. 0 Siter
edlih Skrevet 11. mai 2006 Skrevet 11. mai 2006 Gnagsårplaster Liten saks Servietter til sårvask Strips (til å dra sammen et sprikende sår) Flåttpinsett( hvis du skal ferdes i et sånt område) Da kommer jeg ikke på mer i tillegg til det du hadde tenkt selv. 0 Siter
NeaNoor Skrevet 11. mai 2006 Skrevet 11. mai 2006 Plaster Saks Sårservietter Støttebandasje Engangshansker Ispose Tape Steril kompress 0 Siter
Gjest Starling Skrevet 11. mai 2006 Skrevet 11. mai 2006 Munn-mot-munn-maske. Trekanttørkle. (Kan brukes til fatle, eller å stanse blødninger.) Engangshansker. Såkalte "enkeltmannspakker". (Gasbind og kompresser.) Noe for å behandle brannskader, f.eks. WaterJel e.l. (Hvis du skal ha med deg mappa dit det ikke finnes rennende vann.) Sikkerhetsnåler. Øyebadevann og -glass. Sikkert mye mer man kan ha i en slik mappe. Flott at du tenker på det og er føre var. 0 Siter
Lurveline Skrevet 11. mai 2006 Skrevet 11. mai 2006 Enkeltmannspakker, trykkelement, kuldepakning, bandasjer, brannbandasjer, gasbind, plaster, kompresser, trekanttørkle, engangshansker, sårvaskeservietter, saks, sikkerhetsnåler, pinsett, øyeglass, sårservietter, pyrisept, eurax og gnagsårplaster. 0 Siter
org Skrevet 11. mai 2006 Forfatter Skrevet 11. mai 2006 Enkeltmannspakker, trykkelement, kuldepakning, bandasjer, brannbandasjer, gasbind, plaster, kompresser, trekanttørkle, engangshansker, sårvaskeservietter, saks, sikkerhetsnåler, pinsett, øyeglass, sårservietter, pyrisept, eurax og gnagsårplaster. Takk for svar. Her var mye jeg ikke hadde tenkt på, som kan være utrolig snedig å ha. Men jeg må visst bytte ut betegnelsen 1. hjelpsMAPPE med 1. hjelpsKOFFERT... :-) 0 Siter
Lurveline Skrevet 11. mai 2006 Skrevet 11. mai 2006 Takk for svar. Her var mye jeg ikke hadde tenkt på, som kan være utrolig snedig å ha. Men jeg må visst bytte ut betegnelsen 1. hjelpsMAPPE med 1. hjelpsKOFFERT... :-) Og så glemte jeg klorhexidin:oP 0 Siter
org Skrevet 11. mai 2006 Forfatter Skrevet 11. mai 2006 Og så glemte jeg klorhexidin:oP Trengs det, hvis man har sårservietter? 0 Siter
Lisabeth Skrevet 11. mai 2006 Skrevet 11. mai 2006 Enkeltmannspakker, trykkelement, kuldepakning, bandasjer, brannbandasjer, gasbind, plaster, kompresser, trekanttørkle, engangshansker, sårvaskeservietter, saks, sikkerhetsnåler, pinsett, øyeglass, sårservietter, pyrisept, eurax og gnagsårplaster. Det var mye. Jeg må innrømme at jeg vet ikke hvordan man bruker alt det *blush*. I min sekk ligger det en pakke vanlig plaster ;-) 0 Siter
citygirl Skrevet 11. mai 2006 Skrevet 11. mai 2006 Det var mange kreative og lure ting folk har nevnt under her som kan være med i en førstehjelpspakke, men det begynner å bli vel tungt, kanskje? Jeg er minimalist - når det kommer til sånt. På turer uten bil i skogen etc har jeg med plaster, elastisk bind, flåttpinsett og noen få pakker 10 x 10 sterile kompresser. Med bil; refleksvest (viktig at man ikke selv blir kjørt over), oppvaskhansker (engangshansker duger ikke på bilulykker med glass og blod overalt), noen ruller elastisk bind, masse sterile kompresser og en munn-til-munnmaske. Det som er litt snodig, er at slike førstehjelpsgreier (særlig til bilen) skaffer folk seg alltid ETTER at de har hatt bruk for det på et ulykkessted. Undertegnede også... 0 Siter
Lurveline Skrevet 12. mai 2006 Skrevet 12. mai 2006 Trengs det, hvis man har sårservietter? Kan være snedig å ha til å skylle sår med, ikke bestandig så godt at såret blir gnidd på;o) 0 Siter
org Skrevet 12. mai 2006 Forfatter Skrevet 12. mai 2006 Det var mange kreative og lure ting folk har nevnt under her som kan være med i en førstehjelpspakke, men det begynner å bli vel tungt, kanskje? Jeg er minimalist - når det kommer til sånt. På turer uten bil i skogen etc har jeg med plaster, elastisk bind, flåttpinsett og noen få pakker 10 x 10 sterile kompresser. Med bil; refleksvest (viktig at man ikke selv blir kjørt over), oppvaskhansker (engangshansker duger ikke på bilulykker med glass og blod overalt), noen ruller elastisk bind, masse sterile kompresser og en munn-til-munnmaske. Det som er litt snodig, er at slike førstehjelpsgreier (særlig til bilen) skaffer folk seg alltid ETTER at de har hatt bruk for det på et ulykkessted. Undertegnede også... Skal også kjøpe til bilen, ser jeg etter innlegget ditt. Og oppvaskhansker var en knallidè! 0 Siter
jubalong70 Skrevet 12. mai 2006 Skrevet 12. mai 2006 Arnica C30 for hvis du slår deg eller forstuer noe. 0 Siter
Lisabeth Skrevet 12. mai 2006 Skrevet 12. mai 2006 Det var mange kreative og lure ting folk har nevnt under her som kan være med i en førstehjelpspakke, men det begynner å bli vel tungt, kanskje? Jeg er minimalist - når det kommer til sånt. På turer uten bil i skogen etc har jeg med plaster, elastisk bind, flåttpinsett og noen få pakker 10 x 10 sterile kompresser. Med bil; refleksvest (viktig at man ikke selv blir kjørt over), oppvaskhansker (engangshansker duger ikke på bilulykker med glass og blod overalt), noen ruller elastisk bind, masse sterile kompresser og en munn-til-munnmaske. Det som er litt snodig, er at slike førstehjelpsgreier (særlig til bilen) skaffer folk seg alltid ETTER at de har hatt bruk for det på et ulykkessted. Undertegnede også... Jeg har også refleksvest liggende i bilen. Leste forresten at det skulle bli påbudt utstyr. 0 Siter
citygirl Skrevet 12. mai 2006 Skrevet 12. mai 2006 Jeg har også refleksvest liggende i bilen. Leste forresten at det skulle bli påbudt utstyr. Ganske fornuftig å være godt synlig. Litt sørgelig om man iler til for å hjelpe noen - også blir man overkjørt selv. 0 Siter
citygirl Skrevet 12. mai 2006 Skrevet 12. mai 2006 Skal også kjøpe til bilen, ser jeg etter innlegget ditt. Og oppvaskhansker var en knallidè! Fikk rådet om oppvaskhansker av en ambulansearbeider en gang. Og savnet det veldig da jeg kom midt oppi en stor bilulykke en gang. Det var blod og glass overalt og jeg følte meg litt ekkel etterpå. Sikkert litt vanskelig å jobbe med, men man må jo beskytte seg:-) 0 Siter
Gjest RødeKors'er Skrevet 12. mai 2006 Skrevet 12. mai 2006 Gnagsårplaster Liten saks Servietter til sårvask Strips (til å dra sammen et sprikende sår) Flåttpinsett( hvis du skal ferdes i et sånt område) Da kommer jeg ikke på mer i tillegg til det du hadde tenkt selv. Til en liten mappe til å ha på dagsturer trenger du ikke så mye. *Elastisk bind *Gnagsårplaster (compeed) *Strips *Plaster *Trekanttørkle *Evnt en ispose Mer har ikke jeg i sekken min. Flått kan jeg fjerne hjemme, enkeltmannspakken trenger du ikke viss du har dette med deg. I bilen derimot bør en ha mye mer enn dette. Husk derimot å si fra hvor du går, kart/kompass og mobil med fullt batteri (selv om en ikke har dekning alle plasser dessverre). 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.