Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Mary Poppins
Skrevet

Jeg har en del søvnproblemer og har fått resept på imovane av legen min. Jeg tok det for første gang igår og etter ca 15 min etter at jeg tok tabletten så var det akkurat som alle musklene i kroppen min sovnet. Jeg klarte såvidt å stå på bena og i den grad jeg klarte hadde jeg ikke sjangs til å gå rett, vinglet og falt og i det hele tatt... en ekstremt merkelig opplevelse. Er dette vanlig? Har aldri hørt om noen som har reagert sånn før. Har lest om bivirkningene men kan ikke se at det står noe om akkurat det jeg opplevde igår.

Forøvrig synes jeg ikke tablettene funket særlig bra heller, jeg sovnet forsåvidt raskt men var våken igjen etter 3 timer og fikk ikke sove. Jeg tok 5mg og har tenkt at jeg kanskje har tatt for lite, men med tanke på bivirkningene jeg hadde igår er jeg usikker på om jeg skal trappe opp til 7,5mg eller kanskje ikke. Skal ringe legen imorgen, tenkte bare å høre om noen andre hadde opplevd det samme og om det er vanlig.

Fortsetter under...

Skrevet

Muskelsvakhet står oppført som bivirkning i Felleskatalogen i allefall.

Skrevet

Når du tar imovane må du gå å legge deg med en gang. Jeg må ta 7,5 mg for å sove hele natten. Det er en normal dose.

Mary Poppins
Skrevet

Muskelsvakhet står oppført som bivirkning i Felleskatalogen i allefall.

Interessant Rart det ikke står som bivirkning på arket som følger med pakningen.

Gjest sirill (søvnløs i perioder-9
Skrevet

Jeg har brukt imovane 5mg med jevne mellorom det to siste årene og har lite eller ingen bibirkninger med dem men jeg husker godt første kvelden jeg tok dem, min reaksjon var kansje ikke så voldsom som din men jeg ble ganske satt ut og det gikk flere kvelder før jeg turte meg borti disse medisinene igjen.

Skrevet

Interessant Rart det ikke står som bivirkning på arket som følger med pakningen.

'Bivirkninger: Søvnighet om dagen, nedsatt stemningsleie, nedsatt oppmerksomhet, forvirring, tretthet, hodepine, svimmelhet, muskelsvakhet, ataksi eller dobbeltsyn er bivirkninger som forekommer hovedsakelig ved behandlingens start og forsvinner normalt ved fortsatt behandling. De vanligste bivirkninger er bitter smak (oppleves hos ca. 4% av pasientene), munntørrhet og tretthet om morgenen. Hyppige (>1/100): Muskel-skjelettsystemet: Muskelsvakhet. Sentralnervesystemet: Døsighet, tretthet om morgenen. Syn: Dobbeltsyn. Øvrige: Smaksforandringer (bitter smak), munntørrhet. Mindre hyppige: Gastrointestinale: Uvelhet, kvalme, oppkast, dyspepsi, fordøyelsesbesvær. Neurologiske: Endring i libido. Sentralnervesystemet: Uro, endret drømmemønster, mareritt. Øvrige: Hodepine, svimmelhet. Sjeldne (

Annonse

bugge -jenta
Skrevet

Ved for tidlig oppvåkning, går en opp til 7,5 mg hvis det ikke er nok med 5 mg, ifølge min lege.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Jeg har også brukt Imovane ved noen anledninger.

Bivirkningen jeg opplever hvis jeg ikke legger meg innen ca. 30 minutter etter inntak, er hallusinasjoner, spesielt etter at jeg har lagt meg og lukket øynene, men ved et par anledninger har jeg også sett med åpne øyner sett ansikter rundt meg. Det er ganske spaca. :)

Hvis jeg f.eks. tar pilla 30 minutter før leggetid, som foreskrevet, og sitter i stua og ser ferdig et eller annet på tv, og så reiser meg opp klar til å gå til køys etter 30 minutter, merker jeg også at kroppen på en eller annen måte ikke følger helt med, og jeg føler meg som en halvzombie.

I tillegg kan jeg ikke involvere meg i noen saftige samtaler når pilla begynner å funke. Jeg blir skremmende ærlig, og sier ting jeg ikke normalt ville sagt, som man gjør når man er skikkelig full.

Rare bivirkninger, men jeg synes faktisk de er litt artige, og jeg sovner jo utrolig raskt. :)

Gjest Silassa
Skrevet

Når jeg hadde søvnproblemer fikk jeg Imovane og beskjed fra legen om å ta en halv tablett altså 2,5 mg. Dette har jeg tatt ca 20 min før jeg legger meg og det har fungert veldig bra. Noen veldig få ganger har jeg måttet ta to halve, men det er ytterst sjeldent.

Noen ganger har jeg blitt sjanglete og svimmel av imovane, men da er det fordi jeg ikke har lagt meg innen 20 min eller at jeg har tatt en hel tablett.

Imovane er også bare en innsovningstablett. Ønsker du full effekt hele natten så brukes andre middler, men disse gir ikke legen ut uten videre.

Mary Poppins
Skrevet

Jeg har også brukt Imovane ved noen anledninger.

Bivirkningen jeg opplever hvis jeg ikke legger meg innen ca. 30 minutter etter inntak, er hallusinasjoner, spesielt etter at jeg har lagt meg og lukket øynene, men ved et par anledninger har jeg også sett med åpne øyner sett ansikter rundt meg. Det er ganske spaca. :)

Hvis jeg f.eks. tar pilla 30 minutter før leggetid, som foreskrevet, og sitter i stua og ser ferdig et eller annet på tv, og så reiser meg opp klar til å gå til køys etter 30 minutter, merker jeg også at kroppen på en eller annen måte ikke følger helt med, og jeg føler meg som en halvzombie.

I tillegg kan jeg ikke involvere meg i noen saftige samtaler når pilla begynner å funke. Jeg blir skremmende ærlig, og sier ting jeg ikke normalt ville sagt, som man gjør når man er skikkelig full.

Rare bivirkninger, men jeg synes faktisk de er litt artige, og jeg sovner jo utrolig raskt. :)

"Hvis jeg f.eks. tar pilla 30 minutter før leggetid, som foreskrevet, og sitter i stua og ser ferdig et eller annet på tv, og så reiser meg opp klar til å gå til køys etter 30 minutter, merker jeg også at kroppen på en eller annen måte ikke følger helt med, og jeg føler meg som en halvzombie."

Hehe samme som meg. Jeg satt å så på kongen av queens også plutselig skjønte jeg ingenting lenger. Det var akkurat som om hjernen min begynte å forsvinne. Jeg reiste meg opp og vinglet som en drunken sjøman.

"Rare bivirkninger, men jeg synes faktisk de er litt artige, og jeg sovner jo utrolig raskt. :)"

Jeg må innrømme at jeg også synes det var litt artig. Litt ekkelt men mere morsomt ;-)

Mary Poppins
Skrevet

Når jeg hadde søvnproblemer fikk jeg Imovane og beskjed fra legen om å ta en halv tablett altså 2,5 mg. Dette har jeg tatt ca 20 min før jeg legger meg og det har fungert veldig bra. Noen veldig få ganger har jeg måttet ta to halve, men det er ytterst sjeldent.

Noen ganger har jeg blitt sjanglete og svimmel av imovane, men da er det fordi jeg ikke har lagt meg innen 20 min eller at jeg har tatt en hel tablett.

Imovane er også bare en innsovningstablett. Ønsker du full effekt hele natten så brukes andre middler, men disse gir ikke legen ut uten videre.

2,5mg fungerer overhodet ikke. Det prøvde jeg på mandag og jeg ble ikke trøtt en gang. Jeg tror neste steg blir å prøve 7,5mg og se om jeg klarer å sove hele natten.

Ellers får jeg høre med legen om jeg kan få noe annet:)

ShitDiddelyDo
Skrevet

"Hvis jeg f.eks. tar pilla 30 minutter før leggetid, som foreskrevet, og sitter i stua og ser ferdig et eller annet på tv, og så reiser meg opp klar til å gå til køys etter 30 minutter, merker jeg også at kroppen på en eller annen måte ikke følger helt med, og jeg føler meg som en halvzombie."

Hehe samme som meg. Jeg satt å så på kongen av queens også plutselig skjønte jeg ingenting lenger. Det var akkurat som om hjernen min begynte å forsvinne. Jeg reiste meg opp og vinglet som en drunken sjøman.

"Rare bivirkninger, men jeg synes faktisk de er litt artige, og jeg sovner jo utrolig raskt. :)"

Jeg må innrømme at jeg også synes det var litt artig. Litt ekkelt men mere morsomt ;-)

Hvis du skriver touch bør du forsøke å skrive et innlegg her en dag du har tatt pillene. Du vil registrere at fingra overhodet ikke følger hue. :)

Mary Poppins
Skrevet

Hvis du skriver touch bør du forsøke å skrive et innlegg her en dag du har tatt pillene. Du vil registrere at fingra overhodet ikke følger hue. :)

Hehe kanskje ikveld, jeg skal ta en etterpå :)

Annonse

Skrevet

Jeg har pleid å ta en 7.5mg-tablett når jeg pusser tennene. Da er jeg våken nok til å si natta og kose litt med kjæresten før jeg sovner som en stein 10 minutter etterpå :-)

De gangene jeg har tatt den mer enn 10 minutter før jeg legger meg har jeg reagert som deg, med ørhet og slaff kropp som ikke helt vil lystre hjernens signaler.

Imovane er jo en innsovnings-medisin, ikke en sovemedisin, så kanskje ikke den er riktig for deg dersom du våkner mye i løpet av natten?

Mary Poppins
Skrevet

Jeg har pleid å ta en 7.5mg-tablett når jeg pusser tennene. Da er jeg våken nok til å si natta og kose litt med kjæresten før jeg sovner som en stein 10 minutter etterpå :-)

De gangene jeg har tatt den mer enn 10 minutter før jeg legger meg har jeg reagert som deg, med ørhet og slaff kropp som ikke helt vil lystre hjernens signaler.

Imovane er jo en innsovnings-medisin, ikke en sovemedisin, så kanskje ikke den er riktig for deg dersom du våkner mye i løpet av natten?

Jeg sliter vel med begge deler, det tar lang tid å sovne... som regel et par timer, også våkner jeg cirka annen hver time.

Men hvis imovane egentlig bare er en innsovningsmedisin burde jeg kanskje prøvd noe annet istedet. Jeg får ringe legen min å høre litt imorgen :)

Skrevet

Jeg sliter vel med begge deler, det tar lang tid å sovne... som regel et par timer, også våkner jeg cirka annen hver time.

Men hvis imovane egentlig bare er en innsovningsmedisin burde jeg kanskje prøvd noe annet istedet. Jeg får ringe legen min å høre litt imorgen :)

Hmm sånn er det med meg også.

alltid hatt søvnproblemer og våkner flere ganger om natten.

kanskje jeg burde hatt noe?

Mary Poppins
Skrevet

Hmm sånn er det med meg også.

alltid hatt søvnproblemer og våkner flere ganger om natten.

kanskje jeg burde hatt noe?

Nå skal ikke jeg gå rundt å påvirke andre til å ta medisiner men hvis det er et problem for deg så finnes det jo hjelp å få ja :)

Skrevet

Nå skal ikke jeg gå rundt å påvirke andre til å ta medisiner men hvis det er et problem for deg så finnes det jo hjelp å få ja :)

Jo men _hvor_ alvorlig bør det være før man får slike preparater? Har slitt med det hele livet mitt og er generelt _alltid_ trøtt.

Sikkert fordi jeg aldri får en hel natts god søvn.

Mary Poppins
Skrevet

Jo men _hvor_ alvorlig bør det være før man får slike preparater? Har slitt med det hele livet mitt og er generelt _alltid_ trøtt.

Sikkert fordi jeg aldri får en hel natts god søvn.

For å si det sånn, jeg fikk det over telefon, i tillegg snakket jeg bare med sekretæren til legen min, så enkelt var det.

Men jeg skal ikke legge meg til noe vane å bruke slike medisiner. Jeg trenger det pga eksamenstiden fordi jeg må passe på å få en god natts søvn før eksamen.

Skrevet

Jeg slet også med begge deler, men sov faktisk gjennom hele natta med 7,5 mg Imovane.. så det kan jo hende at det hjelper deg også dersom du doserer opp. Er jo verdt et forsøk i alle fall :-)

Imovanen var min beste venn i eksamenstiden :-p

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...