Lillemus Skrevet 12. mai 2006 Skrevet 12. mai 2006 Du kan da vel nekte henne å bade _alene_??!! _Voksne_ bør ikke bade _alene_. (Jfr badevettregelen "Bad aldri alene" http://www.redcross.no/Article.asp?ArticleID=2000137). Hvorfor kan du ikke nekte datteren din å bade alene da? I det minste må man vel kunne forlange at de enten er flere unger sammen, eller at en voksen blir med? Jeg hadde aldri latt mine unger bade helt alene. Jeg har til og med såpass respekt for vannet at jeg hvis jeg en sjelden gang lurer meg til et morgenbad alene på hytta holder meg helt inne på grunna. Dessuten sa jeg ikke noe om at foreldrene hadde gitt ham lov. For det første var han hos besteforeldrene, for det andre lurte jeg på hvordan en 12 år gml gutt fant på noe sånt selv, uten å spørre om lov. Men som sagt, jeg har ingen 12åringer selv ennå, så jeg får vel vente meg det verste når mine gror til.... Jeg var vel på den alderen, kanskje et par år eldre, da jeg gikk km-vis til et lite skogsvann for bade helt alene. Hadde gjerne gjort det samme nå også om jeg hadde hatt anledning. Det er noe helt annet med en 12-åring enn en 5-åring! Du har ikke noe i nærheten samme oppsyn med og kontroll over en 12-åring... 0 Siter
Gjest sol etter regn Skrevet 12. mai 2006 Skrevet 12. mai 2006 Du kan da vel nekte henne å bade _alene_??!! _Voksne_ bør ikke bade _alene_. (Jfr badevettregelen "Bad aldri alene" http://www.redcross.no/Article.asp?ArticleID=2000137). Hvorfor kan du ikke nekte datteren din å bade alene da? I det minste må man vel kunne forlange at de enten er flere unger sammen, eller at en voksen blir med? Jeg hadde aldri latt mine unger bade helt alene. Jeg har til og med såpass respekt for vannet at jeg hvis jeg en sjelden gang lurer meg til et morgenbad alene på hytta holder meg helt inne på grunna. Dessuten sa jeg ikke noe om at foreldrene hadde gitt ham lov. For det første var han hos besteforeldrene, for det andre lurte jeg på hvordan en 12 år gml gutt fant på noe sånt selv, uten å spørre om lov. Men som sagt, jeg har ingen 12åringer selv ennå, så jeg får vel vente meg det verste når mine gror til.... Det er som KariKruskakli sier; du kan nekte alt du vil, men sier barnet ditt at h*n bare skal leke i skogen, så tror man gjerne på det. At h*n da sniker seg avgårde for å bade, kan man faktisk ikke forhindre med mindre man fotfølger barnet!! Det er som regel slik at barn _veldig_ godt vet hva foreldrene mener og hva som ikke er lov. Men de vurderer ofte situasjonen som "ikke så farlig", og mener foreldrene overdriver. Og at de aldri kommer til å finne det ut. Derfor tar de gjerne sjansen. Det forbudte er jo ofte mest spennende også, ikke sant? Særlig når det er rundt 20 grader i lufta og et bad frister veeeldig.. Jeg håper inderlig at DU slipper å bite i deg ordene dine en vakker dag.... 0 Siter
Gjest sol etter regn Skrevet 12. mai 2006 Skrevet 12. mai 2006 Forferdelig tragisk! Føler med familien.. 0 Siter
Line Skrevet 12. mai 2006 Skrevet 12. mai 2006 Ja, helt forferdelig. Føler med foreldrene!! Ikke for å bebreide foreldrene, men hvordan kan eg gutt som ikke kan svømme noe godt, svømme alene der? Spesielt når det har skjedd dem før. Vi kan alle lære av denne ulykken. Den tanken slo meg og... og hvordan i alle dager kan de tillate at et barn får svømme _alene_ når det i tillegg bare er 6-7 grader i vannet?! Krampen tar jo folk som bare det når de er lenge i så kaldt vann... 0 Siter
Gjest det lurer jeg også på Skrevet 15. mai 2006 Skrevet 15. mai 2006 Jeg skjønner ikke at dere har hjerte til å holde på slik. Kanskje har foreldrene gått i terapi og lært at de ikke skal overbeskytte gutten, etter forrige ulykke. Eller kanskje har gutten dratt uten at foreldrene visste noe? Det er som Frosken sier, man kan ikke fotfølge en 12-åring. Hva gjorde du som 12-åring da? Jeg gjorde mye rart som foredrene mine ikke visste jeg. Blandt annet badet jeg i en stri elv. Jeg gikk over en smal bru uten rekkverk, over den samme elva. Dette gjorde jeg mange ganger, enda jeg ikke fikk lov. Denne brua var alle foreldres skrekk. Hadde jeg sklidd, hadde jeg ikke vært i livet i dag. Datteren min på 15, har dratt alene og badet i to år. Jeg kan ikke nekte henne. Jeg kan si: Du får ikke hoppe fra meteren. Dette vet jeg dem drev med. Det er en hylle i bergveggen, som de kaller 5-meteren. Hun sier hun har sluttet med det. Hun tør ikke mer. Men har jeg noen garanti for at hun ikke gjør det? Nei! Jeg kan si: Ikke svøm langt ut. Neida sier hun. Men har jeg noen garanti for at hun ikke gjør det? Nei! Man kan håpe de hører, men man kan ikke vite sikkert. Allikevel, kan vi ikke holde ungene i bånd. Mulig jeg har misforstått, men da gutten ble savnet var det ingen tvil om hvor han var og hva han hadde gjort. Han ble meldt savnet etter en badetur. Det må jo bety at foreldrene visste at han var dratt for å bade. 0 Siter
MsSophie Skrevet 15. mai 2006 Skrevet 15. mai 2006 Mulig jeg har misforstått, men da gutten ble savnet var det ingen tvil om hvor han var og hva han hadde gjort. Han ble meldt savnet etter en badetur. Det må jo bety at foreldrene visste at han var dratt for å bade. Å, er det ikke deilig du - og sitte sånn å sole seg i sin egen fortreffelighet mens man spekulere i alle andres udugelighet. 0 Siter
Lurveline Skrevet 15. mai 2006 Skrevet 15. mai 2006 Mulig jeg har misforstått, men da gutten ble savnet var det ingen tvil om hvor han var og hva han hadde gjort. Han ble meldt savnet etter en badetur. Det må jo bety at foreldrene visste at han var dratt for å bade. Det fikk de vite rett etterpå da vettu. 0 Siter
Gjest det lurer jeg også på Skrevet 15. mai 2006 Skrevet 15. mai 2006 Å, er det ikke deilig du - og sitte sånn å sole seg i sin egen fortreffelighet mens man spekulere i alle andres udugelighet. Vel. Det var nå dine ord, da. Jeg skjønner ut i fra tråden her at mange foreldre glatt ville gitt tillatelse til en badetur i en iskald elv med sterk strøm, om så alene, fordi man ellers ville fryktet at barna bare gikk likevel. Det må da være lov å stille spørsmålstegn ved det? OK, så går det bra de fleste gangene, men kan man ikke i det minste si at denne gangen gikk det ikke bra. Og at det å la 12-åringen bade alene i en iskald elv med sterk strøm ikke er særlig lurt? Og at vi som foreldre bør ta det ansvaret og innse at vi ikke bare kan slippe ungene selv om vi selv brøt regler da vi var yngre. Vi som foreldre bør gjøre alt som står i vår makt for å passe på at barna våre ikke utsetter seg selv for livsfare. 0 Siter
frosken Skrevet 15. mai 2006 Skrevet 15. mai 2006 Vel. Det var nå dine ord, da. Jeg skjønner ut i fra tråden her at mange foreldre glatt ville gitt tillatelse til en badetur i en iskald elv med sterk strøm, om så alene, fordi man ellers ville fryktet at barna bare gikk likevel. Det må da være lov å stille spørsmålstegn ved det? OK, så går det bra de fleste gangene, men kan man ikke i det minste si at denne gangen gikk det ikke bra. Og at det å la 12-åringen bade alene i en iskald elv med sterk strøm ikke er særlig lurt? Og at vi som foreldre bør ta det ansvaret og innse at vi ikke bare kan slippe ungene selv om vi selv brøt regler da vi var yngre. Vi som foreldre bør gjøre alt som står i vår makt for å passe på at barna våre ikke utsetter seg selv for livsfare. Det er et gammelt ordtak om å "legge sten til byrden" som kanskje kan være greit å reflektere over i denne sammenhengen. Kanskje bør vi holde oss for gode til å spekulere vilt når noen gjennomgår en slik tragedie. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.