Gå til innhold

Hva er akseptabel pris for ferie?

Anbefalte innlegg

Gjest Mom33
Skrevet

Ser stadig vekk at folk vil ha tips om feriemål/måter å komme seg til et feriemål på, og alltid skal det være billigst mulig.

Skjønner at ikke alle har like god råd, men jeg skjønner ikke at man i det heletatt vurderer ferietur hvis man ikke har penger? Hva slags ferie blir det, liksom?

Hvor mye penger er DU villig til å bruke på en ferie?

I fjor brukte vi vel ca 35 000,- til sammen, mens i år blir kostnaden kanskje 5 000,-. Vi sparer penger i år for å ta en mer "ordentlig" ferie neste år igjen.

Videoannonse
Annonse
  • Svar 46
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• flisa

5

• cecily

4

• ShitDiddelyDo

3

• Hatsumomo

1

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Gjest Lisan12
Skrevet

Det varierer fra år til år. Vi pleier alltid å ta helgeturer i løpet av året i tillegg til hovedferie. I år blir det hvertfall 3 langweekends (Riga, svalbard og Dublin).

Hovedferien i år blir nok ikke så veldig spennende, en syden tur av noe slag eller noe. Neste år satser vi på noe mer eksotisk.

Men totalt sett i løpet av et år bruker vi mye på ferie og reise. Kan tenke meg 70 000,- eller noe.

Vi velger å ikke "bo oss ihjel" sånn at vi nemlig har råd til å reise en del.

Skrevet

Ehhe....det kan da ikke være så vanskelig å forstå at ikke alle har anleding til å blåse av 35000,- på en ferie, selv om man unnlater og feriere både et-to og tre år.

Enslige forsørgere, arbeidsledige, familier med en hjemmeværende, folk med nybygde hus, arbeidsledige, trygdede, studenter osv.

Altså en stor gruppe mennesker som har mer enn nok med å bruke pengen sine på helt andre ting enn ferie og fornøyelse, men som likevel har behov og lyst til å oppleve noe likevel!

Skrevet

35.000,-?! *Hehe*

Feriebudsjettet for meg og to barn i år ligger vel på ca. 5000,- kanskje? For meg og kjæresten blir det vel rundt 3000,- pr. pers? Men vi skal være mye hjemme og holde på med hest, hytte og hage da. :o) Koser oss godt med det vi.

Gjest Mom33
Skrevet

Ehhe....det kan da ikke være så vanskelig å forstå at ikke alle har anleding til å blåse av 35000,- på en ferie, selv om man unnlater og feriere både et-to og tre år.

Enslige forsørgere, arbeidsledige, familier med en hjemmeværende, folk med nybygde hus, arbeidsledige, trygdede, studenter osv.

Altså en stor gruppe mennesker som har mer enn nok med å bruke pengen sine på helt andre ting enn ferie og fornøyelse, men som likevel har behov og lyst til å oppleve noe likevel!

Ja, det er klart. Men når økonomien er stram, så er det vel kanskje litt poeng å gjøre ferien litt annerledes også?

Skrevet

Totalt på ferieturer og weekend-turer så bruker vi nok 50-70000. det varierer fra år til år.

Heldigvis solgte vi hytta, og slipper å "tvangsferiere" der, uten å komme seg ut i verden.

Gjest Mom33
Skrevet

35.000,-?! *Hehe*

Feriebudsjettet for meg og to barn i år ligger vel på ca. 5000,- kanskje? For meg og kjæresten blir det vel rundt 3000,- pr. pers? Men vi skal være mye hjemme og holde på med hest, hytte og hage da. :o) Koser oss godt med det vi.

Ja, det er poenget mitt også. Har man ingen penger, så må man liksom forholde seg til det.

Vi er fint råd til 35 000,-, vi blakker oss ikke på ferien uansett. Vi teller ikke kroner og ofrer ikke middag i 2 måneder for å få det til. Men det var jo ikke akkurat poenget, da, poenget er mer: Hva slags ferie får man når man ikke har nok penger til å reise dit omtrent?

Ja-ja, jeg har nok PMS i dag, i og med at jeg klarer å bruke tid på noe sånt...

Gjest Mom33
Skrevet

Totalt på ferieturer og weekend-turer så bruker vi nok 50-70000. det varierer fra år til år.

Heldigvis solgte vi hytta, og slipper å "tvangsferiere" der, uten å komme seg ut i verden.

Men da styrer dere neppe kjempemye for å finne billigste alternativ hele tiden?

Klarer liksom ikke helt å se sjarmen med ferie om det ikke skal koste noe, man knapt nok har råd til å komme fram til ferieplassen osv.

Ja-ja, noe skal man jo ha å tenke på også...

Gjest prust
Skrevet

I år var jeg til syden med noen venninner, og min tur kom vel påkanskje 9000 kr med alt.

Hele familien drar ikke på sånne turer - vi tar kanskje en tur til Danmark ett år, Sverige ett år, og det koster oss noen tusen kroner, men ikke all verdens.

Nå skal vi til Oslo i helga, og ungene gleder seg veldig! Vi skal bo billig på en gård i Skedsmo og få sett litt av byen i morgen. Konfirmasjon på søndag.

Om sommeren prioriterer vi besøk hos barnas besteforeldre. Da bor vi gratis, men kjøper litt mat - omtrent som til vanlig.

Skrevet

Regner med 40.000,- i år - 3 uker og 5 personer. Og da er det billig.

Skrevet

Ja, det er klart. Men når økonomien er stram, så er det vel kanskje litt poeng å gjøre ferien litt annerledes også?

Det er bare nå de 3-4 siste årene at vi har hatt råd til slike "over 30.000 kr's ferier". Før det, kjørte vi en tur til Trøndelag eller Molde og bodde hos slekt og venner ca. en uke, som kanskje kostet 4000 til sammen - og så var vi resten av ferien på stranda og hjemme :) koselig det også.

Skrevet

Det varierer fra år til år. Vi pleier alltid å ta helgeturer i løpet av året i tillegg til hovedferie. I år blir det hvertfall 3 langweekends (Riga, svalbard og Dublin).

Hovedferien i år blir nok ikke så veldig spennende, en syden tur av noe slag eller noe. Neste år satser vi på noe mer eksotisk.

Men totalt sett i løpet av et år bruker vi mye på ferie og reise. Kan tenke meg 70 000,- eller noe.

Vi velger å ikke "bo oss ihjel" sånn at vi nemlig har råd til å reise en del.

Sånn var det med oss også - vi hadde lyst til å bygge nytt, men så vil vi altså heller leve og reise mer -og det angrer jeg ikke på. Vi er ikke avhengig av to lønninger og det er en befrielse i seg selv. :)

Skrevet

Vi har egentlig ikke budsjett, men styres av hva vi ønsker.

Sefølgelig er det ei grense for hva man betaler, men tipper oppimot 50000 for ferie.

Men da skal det faen meg være bra også!

Har ikke unger =) Herlig!

Skrevet

Det kommer jo helt an på hva man synes er viktig når man ferierer?

De som etterlyser "billige" ferier, ønsker vel å bruke minst mulig på selve reisen og bostedet, og heller bruke pengene sine på opplevelser og som lommepenger.

Men så finnes det de som prioriterer å bo fint og flott på luksus hotell, og som nærmest bor ved hotellets basseng hele ferien og spiser alle måltider på restauranter.

For dem koster det samme ferieoppholdet fort 3-4 ganger mere enn for de som reiser "billig" selvom de reiser til samme sted og er borte like lenge.

Skjønner derfor ikke helt hva du mener med at de som vil reise billig egentlig ikke "har råd" til å feriere?

De ønsker bare å feriere på andre betingelser, og etter et budsjett som passer for dem!

Skrevet

Det kommer an på om vi sparer til noe eller ikke. I år blir det spareferie, dvs ikke noe særlig. Drømmen er å reise langt bort sommeren om to år, da skal vi ikke spare på ferien, for da har vi fortjent en virkelig fin og dyr ferie.

Mer enn 20.000 for ferie er en dyr ferie i mine øyne. I år ligger den på nesten ingenting, dvs ca 2.000.

Skrevet

Men da styrer dere neppe kjempemye for å finne billigste alternativ hele tiden?

Klarer liksom ikke helt å se sjarmen med ferie om det ikke skal koste noe, man knapt nok har råd til å komme fram til ferieplassen osv.

Ja-ja, noe skal man jo ha å tenke på også...

Jeg er slett ikke med på tankene dine om at en billig ferie er en dårlig ferie.

Om en kan komme seg til f.eks Roma for 2.000 per snute, så har en fortsatt vært i Roma og opplevd masse. En trenger ikke bo dyrt og spise fancypancy middager og shoppe mye for å ha en fin opplevelsesrik ferie.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Jeg har ikke masse penger, men når jeg drar på ferie tenker jeg ikke på penger. Det er dog ikke så ofte jeg drar på ferie.

For sommerens sydentur (1 uke) har jeg betalt 4000 kroner. Da valgte vi et bra hotell.

Jeg aner ikke hvor mye penger jeg kommer til å bruke der nede, men jeg anslår rundt 1000 kroner om dagen. Så mye har jeg for øvrig ikke klart å bruke på tidligere turer, men det er bedre å beregne for mye enn for lite.

Sannsynligvis tar jeg med meg 500 Euro og drar mitt gebyrfrie visakort så ofte som mulig, og tar regninga når den kommer.

Gjest Lille Bethen
Skrevet

Ikke alle har så mye penger, men vi vil jo reise og oppleve verden likevel. Hvem sier at ferien blir dårligere av at man reiser billigst mulig?? Kan love deg at barna ikke merker om det er det fineste hotellet, om det er restplass eller bestillt halvt år før.

Du høres ut som en dame som kunne påstått at man ikke skal ta seg bryet med å pynte seg, hvis man ikke har råd til de dyreste merkeklærne...

Gjest Mom33
Skrevet

Ikke alle har så mye penger, men vi vil jo reise og oppleve verden likevel. Hvem sier at ferien blir dårligere av at man reiser billigst mulig?? Kan love deg at barna ikke merker om det er det fineste hotellet, om det er restplass eller bestillt halvt år før.

Du høres ut som en dame som kunne påstått at man ikke skal ta seg bryet med å pynte seg, hvis man ikke har råd til de dyreste merkeklærne...

"Du høres ut som en dame som kunne påstått at man ikke skal ta seg bryet med å pynte seg, hvis man ikke har råd til de dyreste merkeklærne..."

Det var veldig stor skivebom...

Gjest Mom33
Skrevet

Det kommer jo helt an på hva man synes er viktig når man ferierer?

De som etterlyser "billige" ferier, ønsker vel å bruke minst mulig på selve reisen og bostedet, og heller bruke pengene sine på opplevelser og som lommepenger.

Men så finnes det de som prioriterer å bo fint og flott på luksus hotell, og som nærmest bor ved hotellets basseng hele ferien og spiser alle måltider på restauranter.

For dem koster det samme ferieoppholdet fort 3-4 ganger mere enn for de som reiser "billig" selvom de reiser til samme sted og er borte like lenge.

Skjønner derfor ikke helt hva du mener med at de som vil reise billig egentlig ikke "har råd" til å feriere?

De ønsker bare å feriere på andre betingelser, og etter et budsjett som passer for dem!

"Skjønner derfor ikke helt hva du mener med at de som vil reise billig egentlig ikke "har råd" til å feriere?"

Jeg mener at dersom man ikke har penger, så kan man kanskje ikke forvente å kunne reise til alle de morsomme stedene. Å forvente å kunne feriere i Kristiansand i juli uten å måtte betale for det er ikke særlig realistisk. Har man lyst til å reise til Kaptein Sabeltann, og ikke har særlig med penger, så må man kanskje gjøre det utenom sesong.

Det var liksom bare det, på en måte.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...