petter smart Skrevet 12. mai 2006 Skrevet 12. mai 2006 Skjønner du ikke at folk med dårlig råd har valget mellom en billig ferie og ingen ferie? Da må det være bedre med en billig ferie. Og med billig mener de fleste billig reise/bo, mens andre utgifter godt kan være høye. Selv kjøper jeg alltid rimelige sydenbilletter. Liker ikke å bruke mer enn 3000 på 1 uke og 4000 på 2 uker. Til gjengjelde bruker jeg ca 1000 kr dagen når jeg er på ferie. Så totalt på et år bruker vi vel ca 30-40 000 på sydentur(er) og 10-15 000 på andre turer. Dæven, det var mer enn jeg trodde. 0 Siter
Gjest Mom33 Skrevet 12. mai 2006 Skrevet 12. mai 2006 Jeg er slett ikke med på tankene dine om at en billig ferie er en dårlig ferie. Om en kan komme seg til f.eks Roma for 2.000 per snute, så har en fortsatt vært i Roma og opplevd masse. En trenger ikke bo dyrt og spise fancypancy middager og shoppe mye for å ha en fin opplevelsesrik ferie. Nei, jeg mener ikke at god ferie er ensbetydende med utslipp av haugevis med kroner. MEN - hvis man forventer å oppleve Roma på sitt maksimale, i høysesong, så blir det jo litt håpløst å ikke ha penger. Jeg mener ikke at man ikke skal feriere om man har dårlig råd, men jeg synes det høres stusslig ut å reise på tur og knapt nok ha råd til å reise dit - bare fordi man kanskje må fortelle at man har vært borte? Når det er sagt, så kan sommerens beste ferieminne like godt være sykkeltur med telting i marka, altså. Og DET er jo billig! 0 Siter
flisa Skrevet 12. mai 2006 Skrevet 12. mai 2006 Skjønner du ikke at folk med dårlig råd har valget mellom en billig ferie og ingen ferie? Da må det være bedre med en billig ferie. Og med billig mener de fleste billig reise/bo, mens andre utgifter godt kan være høye. Selv kjøper jeg alltid rimelige sydenbilletter. Liker ikke å bruke mer enn 3000 på 1 uke og 4000 på 2 uker. Til gjengjelde bruker jeg ca 1000 kr dagen når jeg er på ferie. Så totalt på et år bruker vi vel ca 30-40 000 på sydentur(er) og 10-15 000 på andre turer. Dæven, det var mer enn jeg trodde. Ja, tenk så fort man fikk nedbetalt lånet om man ikke dro på ferie`? (men det er ikke gøy da...) 0 Siter
Gjest Mom33 Skrevet 12. mai 2006 Skrevet 12. mai 2006 Skjønner du ikke at folk med dårlig råd har valget mellom en billig ferie og ingen ferie? Da må det være bedre med en billig ferie. Og med billig mener de fleste billig reise/bo, mens andre utgifter godt kan være høye. Selv kjøper jeg alltid rimelige sydenbilletter. Liker ikke å bruke mer enn 3000 på 1 uke og 4000 på 2 uker. Til gjengjelde bruker jeg ca 1000 kr dagen når jeg er på ferie. Så totalt på et år bruker vi vel ca 30-40 000 på sydentur(er) og 10-15 000 på andre turer. Dæven, det var mer enn jeg trodde. He-he, du er ikke så fattig som du tror! ;-) Joda, jeg skjønner at man trenger og vil ha ferie om man ikke har masse penger, men jeg skjønner ikke at man kan forvente å få en luksusferie uten å betale for det. Altså, som jeg har skrevet et par andre steder her, vil man oppleve f.eks. Kaptein Sabeltann i juli, så må man nødvendigvis legge i mer enn om man reise i august. Jeg synes det er rart at man strever livet av seg for å finne det aller billigste - og forventer å få det selv om det er høysesong. 0 Siter
Gjest Mom33 Skrevet 12. mai 2006 Skrevet 12. mai 2006 Jeg har ikke masse penger, men når jeg drar på ferie tenker jeg ikke på penger. Det er dog ikke så ofte jeg drar på ferie. For sommerens sydentur (1 uke) har jeg betalt 4000 kroner. Da valgte vi et bra hotell. Jeg aner ikke hvor mye penger jeg kommer til å bruke der nede, men jeg anslår rundt 1000 kroner om dagen. Så mye har jeg for øvrig ikke klart å bruke på tidligere turer, men det er bedre å beregne for mye enn for lite. Sannsynligvis tar jeg med meg 500 Euro og drar mitt gebyrfrie visakort så ofte som mulig, og tar regninga når den kommer. Og da har du jo fattet poenget, sant. 0 Siter
Gjest Mom33 Skrevet 12. mai 2006 Skrevet 12. mai 2006 Det kommer an på om vi sparer til noe eller ikke. I år blir det spareferie, dvs ikke noe særlig. Drømmen er å reise langt bort sommeren om to år, da skal vi ikke spare på ferien, for da har vi fortjent en virkelig fin og dyr ferie. Mer enn 20.000 for ferie er en dyr ferie i mine øyne. I år ligger den på nesten ingenting, dvs ca 2.000. Og da har du jo skjønt hvordan dette med pengebruk henger sammen, da, i og med at dere sparer i år og gjør noe mer neste år. Å bruke 20 000,- på ferie - ja, det er dyrt om man sykler og ligger i telt, men skal man til syden i 2 uker er det ikke det i mine øyne. Jeg mener altså ikke at folk ikke skal ha ferie, men jeg tror kanskje at noen må stikke fingeren i jord og innse at man faktisk ikke kan få absolutt alt man ønsker seg om man ikke også vil betale for det. Det finnes mange, mange former for ferie - omtrent like mange som det finnes mennesker. Og det er jo flott! 0 Siter
Gjest Lille Bethen Skrevet 12. mai 2006 Skrevet 12. mai 2006 "Du høres ut som en dame som kunne påstått at man ikke skal ta seg bryet med å pynte seg, hvis man ikke har råd til de dyreste merkeklærne..." Det var veldig stor skivebom... Javel..? Var det ikke slik at bare dyrt nok var bra nok? 0 Siter
ShitDiddelyDo Skrevet 12. mai 2006 Skrevet 12. mai 2006 Og da har du jo fattet poenget, sant. Ja, men det er meg. Jeg forstår naturligvis at man kan få en kjempefin ferie selv om man ikke kan drite penger i en uke. Bare det å komme seg bort kan være ferie mer enn nok. 0 Siter
cecily Skrevet 12. mai 2006 Skrevet 12. mai 2006 Nei, jeg mener ikke at god ferie er ensbetydende med utslipp av haugevis med kroner. MEN - hvis man forventer å oppleve Roma på sitt maksimale, i høysesong, så blir det jo litt håpløst å ikke ha penger. Jeg mener ikke at man ikke skal feriere om man har dårlig råd, men jeg synes det høres stusslig ut å reise på tur og knapt nok ha råd til å reise dit - bare fordi man kanskje må fortelle at man har vært borte? Når det er sagt, så kan sommerens beste ferieminne like godt være sykkeltur med telting i marka, altså. Og DET er jo billig! ".... men jeg synes det høres stusslig ut å reise på tur og knapt nok ha råd til å reise dit - bare fordi man kanskje må fortelle at man har vært borte?" Tror absolutt ikke DET er poenget. Er vel fint å komme seg bort og ut i verden, selv om en har litt lite penger å bruke opp. 0 Siter
Gjest Mom33 Skrevet 12. mai 2006 Skrevet 12. mai 2006 Javel..? Var det ikke slik at bare dyrt nok var bra nok? Hm, har jeg skrevet det? 0 Siter
Gjest Mom33 Skrevet 12. mai 2006 Skrevet 12. mai 2006 Ja, men det er meg. Jeg forstår naturligvis at man kan få en kjempefin ferie selv om man ikke kan drite penger i en uke. Bare det å komme seg bort kan være ferie mer enn nok. Nemlig. Men skal du ha ditt og ha datt så koster det, og har man ikke penger kan man ikke forvente å få ditt og datt for ingenting. 0 Siter
ShitDiddelyDo Skrevet 12. mai 2006 Skrevet 12. mai 2006 Nemlig. Men skal du ha ditt og ha datt så koster det, og har man ikke penger kan man ikke forvente å få ditt og datt for ingenting. Nei, men det er vel derfor de spør her om billige steder å feriere. 0 Siter
Gjest Lille Bethen Skrevet 12. mai 2006 Skrevet 12. mai 2006 Hm, har jeg skrevet det? Ja. Du skjønner ikke at folk som ikke driter penger reiser på ordentlig ferie. Men for all del, mange tenker sikkert som deg.... 0 Siter
Gjest Mom33 Skrevet 12. mai 2006 Skrevet 12. mai 2006 ".... men jeg synes det høres stusslig ut å reise på tur og knapt nok ha råd til å reise dit - bare fordi man kanskje må fortelle at man har vært borte?" Tror absolutt ikke DET er poenget. Er vel fint å komme seg bort og ut i verden, selv om en har litt lite penger å bruke opp. OK, det er sikkert slik for noen, mens andre kanskje har behov for å "ha vært der". Ja-ja, jeg gleder meg nå til ferien uansett, jeg da, selv om vi ikke skal på noen ferietur. Bare det å ha fri fra jobb er ferie! 0 Siter
Gjest Mom33 Skrevet 12. mai 2006 Skrevet 12. mai 2006 Ja. Du skjønner ikke at folk som ikke driter penger reiser på ordentlig ferie. Men for all del, mange tenker sikkert som deg.... Å, er det du, ja. 0 Siter
Gjest Lille Bethen Skrevet 12. mai 2006 Skrevet 12. mai 2006 Nei, jeg mener ikke at god ferie er ensbetydende med utslipp av haugevis med kroner. MEN - hvis man forventer å oppleve Roma på sitt maksimale, i høysesong, så blir det jo litt håpløst å ikke ha penger. Jeg mener ikke at man ikke skal feriere om man har dårlig råd, men jeg synes det høres stusslig ut å reise på tur og knapt nok ha råd til å reise dit - bare fordi man kanskje må fortelle at man har vært borte? Når det er sagt, så kan sommerens beste ferieminne like godt være sykkeltur med telting i marka, altså. Og DET er jo billig! Man kan oppleve Roma uten å være rik, til og med på høysesongen! Vi studenter reiser i sommerferien, og alle har ikke rike foreldre, så pengene må spares på. Vi har hatt noen fantastiske turer. 0 Siter
Gjest Lille Bethen Skrevet 12. mai 2006 Skrevet 12. mai 2006 Å, er det du, ja. Jeg er meg ja. Du er visst ganske skarp;) 0 Siter
cecily Skrevet 12. mai 2006 Skrevet 12. mai 2006 Og da har du jo skjønt hvordan dette med pengebruk henger sammen, da, i og med at dere sparer i år og gjør noe mer neste år. Å bruke 20 000,- på ferie - ja, det er dyrt om man sykler og ligger i telt, men skal man til syden i 2 uker er det ikke det i mine øyne. Jeg mener altså ikke at folk ikke skal ha ferie, men jeg tror kanskje at noen må stikke fingeren i jord og innse at man faktisk ikke kan få absolutt alt man ønsker seg om man ikke også vil betale for det. Det finnes mange, mange former for ferie - omtrent like mange som det finnes mennesker. Og det er jo flott! Derfor er sydenferier heller ikke aktuelt hvert år. Ikke uansett egentlig. Kjedelig med sydenferier om en gjør det for ofte. 0 Siter
Gjest Mom33 Skrevet 12. mai 2006 Skrevet 12. mai 2006 Derfor er sydenferier heller ikke aktuelt hvert år. Ikke uansett egentlig. Kjedelig med sydenferier om en gjør det for ofte. Det har du nok rett i. Slik er det vel med det meste for min del, da, og derfor blir det aldri en stedfast campingvogn på oss. 0 Siter
mil1365380270 Skrevet 12. mai 2006 Skrevet 12. mai 2006 To voksne og bruker 50-60.000,- på sommerferien. Ferie er ikke sparing for meg. Som student brukte jeg mindre på reise, men sparte ikke på mat, drikke etc. Da hadde jeg heller jobbet. (Og det gjorde jeg også mye, ikke gøy når du må snu hver krone allikevel.) Men er økonomien dårlig år etter år, skjønner jeg man drar selv om man må spare. Å komme seg bort litt er kjempeviktig! Det viktigste er at de man er sammen med, om man ikke drar alene, har samme pengebruk. Ellers er det utrivelig, om man er den med eller uten penger :-) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.