Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg er en jente på 30 år, jeg fikk influensa med feber for 2 uker siden. Etter et par dager med feber, gikk det over til hoste. Har hostet jevnt og trutt i 2 uker ,og følt meg litt redusert. Fikk for noen dager siden fryktelig vondt i ribbena på høyre side, så jeg gikk til legen, som konstaterte lungebetennelse og muligens brist i ribbena etter all hostinga. Jeg ammer, så hun anbefalte meg å vente til det gikk over av seg selv, og jeg fikk ingen antibiotika. Hosten er litt bedre, og jeg føler meg ikke så slapp lengre. Men - jeg har så fryktelig vondt i leddene. Den ene foten min er kjempehoven, og det ser ut som om jeg har forstuet den. Har vondt i hele kroppen, lårene, knærne og ryggen, det kjennes ut som om jeg har trent og fått kraftig gangsperre. Det er spesielt vondt på morgenen når jeg står opp, klarer nesten ikke å trå på bena. Er det vanlig å få vondt i hele kroppen på denne måten når man har influensa/lungebetennelse?

Jeg blir litt bekymret, for vi har leddgikt i familien (mormor og onkel).

Takker for svar :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/230199-smerter-og-hoven-i-leddene/
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Noen ganger debuterer leddgikt etter infeksjoner som "forstyrrer" immun-apparatet. Synes absolutt du skal få en time hos fastlegen din for en sjekk av muskler/ledd. Noen typer leddgikt kan sees på blodprøver, men ofte er det bra å få en grundig sjekk hos en reumatolog. Reumatologer undersøker om det er selve leddene som er hovne ( synovitter), eller om hevelsen sitter utenfor leddene; i underhud, sener eller muskulatur. Jeg vil ikke si at det er vanlig å få SÅ vondt som du beskriver. Generell muskelverk er vanlig ved feber, og særlig pga influensa, men hevelse. Særlig ensidig kan ikke forklares med dette.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...