lipeno Skrevet 24. mars 2001 Del Skrevet 24. mars 2001 Jeg har en sønn på 6mnd som er til tider sterkt plaget av atopisk eksem (behandler dette med kortison). Min mann og jeg har hatt eksem, jeg som baby og mannen min til han var tenåring. Begge har også hatt barneastma. Mannen min var allegisk mot fisk som barn. Vi er i dag "kun" allergiske mot pollen, støv og midd. I det hendseende, så ønsker jeg å forbygge sønnen min mot astma og allergi så langt det lar seg gjøre. Jeg fullammet til han var 5 mnd, men begynte så med risgrøt 2 gng daglig (får kun morsmelk utenom) fordi jeg var veldig sliten av en ganske problematisk ammeperiode. Jeg har følgende spm.: 1. Hva kan gjøres for å forebygge astma? 2. Jeg har til nå brukt morsmelk i grøten hans, men jeg sliter med å pumpe ut nok melk til hvert måltid (har nok melk i brystene, men pumping fungerer ikke så bra) - så jeg kunne godt tenkt meg å blande grøten hans med morsmelkerstatning - eller er det uklokt i forhold til å utsette han for kumelk så tidlig? Jeg kan få Nutrimigena av en venninne, er det kanskje bedre? 3. Hva kan gjøres for å forebygge allergi generellt sett? Ellers så er jeg meget takknemlig for andre forebyggende tips. Kan nevne at vi ikke røyker, har ikke husdyr (men mine foreldre har) og vi har parkett på alle gulv. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/23020-forebygging/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
lipeno Skrevet 25. mars 2001 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2001 Hei igjen - her er et ekstra spm: 4. Jeg har til nå holdt meg unna erter, nøtter, sitrusfrukter, fisk (kun de siste 3 mnd) og delvis egg - bør jeg fortsette med det - eller har det ingen betydning hva jeg spiser? Takk igjen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/23020-forebygging/#findComment-97776 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im Skrevet 25. mars 2001 Del Skrevet 25. mars 2001 Kjære lipeno Det eneste som er vist sikkert har betydning for å forebygge astma er ikke å utsette barnet for røyk og unngå å bo i hus med fuktskader. Du kan trygt bruke vanlig morsmelkerstatning i grøten hans nå han er blitt 6 måneder - så lenge han ikke er allergisk mot kumelk har det ingen hensikt å bruke Nutramigen i grøten. Hvis han ikke har symptomer på allergi (atopisk eksem f.eks.) behøver du ikke holde deg unna allergene matvarer som fisk og egg mens du ammer, men det er noen som mener du absolutt bør unngå peanøtter. Citrus fremkaller ikke allergi, men kan forverre eksem. Så citrus kan du trygt spise. Nå er vel også tiden inne til langsomt å venne ham til andre grøtsorter også - det er lurt å gjøre det mens du fortsatt ammer. Det samme gjelder for middagsmat - det aller beste er nok å lage den selv av moste grønnsaker - og etterhvert litt kjøtt - fisk etter han er fyllt 1 år. Det er viktig at du ikke sliter deg helt ut - så begynn snarest med å blande morsmelkerstatning i grøten - det er nå mitt råd. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/23020-forebygging/#findComment-97857 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.