Lillemus Skrevet 13. mai 2006 Skrevet 13. mai 2006 Jeg har inntrykk av at mange tar med seg det gamle sengetøyet / håndklær osv. til hytta når det begynner å bli slitt og så kjøper nytt hjemme. Jeg vil ha nytt på hytta jeg! Jeg har satt foten ned før kjæresten har fått nevnt det med ett ord og sagt at det meste av tekstiler på hytta (soverom og kjøkken) skal være nytt og dermed basta. Han blander seg ikke så mye opp i det, synes bare det er helt greit at jeg fikser og ordner. ) Hans bror har (heldigvis!) nettopp fått en haug med gammelt sengetøy fra resten av familien så jeg antar vi slipper spørsmålet om det... For jeg kommer til å si nei! Jeg vil ha nytt og lekkert, rent og pent, innbydende og etter min egen smak! Jeg har ikke sær smak eller noe sånt, men det er snakk om ting vi skal ligge nakne i og ting vi skal tørke kopper og bestikk med jo! Er jeg veldig sær? "Det holder på hytta" sa min kjære om noe sengetøy en gang, men da jeg kjøpte nytt måtte han bare si seg enig i at det var mye triveligere. ) Jeg er litt redd for at familien hans kommer til å se på meg som en fisefin bytuppe - noe jeg altså _ikke_ er! 0 Siter
Gyda Skrevet 13. mai 2006 Skrevet 13. mai 2006 Her gjør du akurat som du vil. Om noen kommer i beste mening og vil gi deg avlagt og delvis slitt sengetøy og håndklær, så svarer du bare høflig at dere har det dere trenger, og at det blir for mye. Selv om du ikke har kjøpt det ennå, så synes jeg det er helt legitimt med en sånn liten hvit løgn, så lenge planen er å skaffe dere det dere trenger på egenhånd. Og jeg er helt enig med deg i at det er deilig med nytt og pent av slike ting. (Gamle, stive, utvaska håndklær er ikke særlig innbydende.) Kan ikke forstå at de greier å definere deg som en prippen byfrue så lenge du svarer at dere har nok. 0 Siter
Snorkfrøken Skrevet 13. mai 2006 Skrevet 13. mai 2006 Enig med deg, det er ikke gøy å drasse slitte sengeklær til hytta! Det koster nesten ingenting å invistere i nytt heller, så hvorfor ikke ha det litt fint å koselig? 0 Siter
Lillemus Skrevet 13. mai 2006 Forfatter Skrevet 13. mai 2006 Her gjør du akurat som du vil. Om noen kommer i beste mening og vil gi deg avlagt og delvis slitt sengetøy og håndklær, så svarer du bare høflig at dere har det dere trenger, og at det blir for mye. Selv om du ikke har kjøpt det ennå, så synes jeg det er helt legitimt med en sånn liten hvit løgn, så lenge planen er å skaffe dere det dere trenger på egenhånd. Og jeg er helt enig med deg i at det er deilig med nytt og pent av slike ting. (Gamle, stive, utvaska håndklær er ikke særlig innbydende.) Kan ikke forstå at de greier å definere deg som en prippen byfrue så lenge du svarer at dere har nok. Det var lurt! Det skal jeg gjøre. ) Det er jo grenser for hva man trenger på en liten hytte også da. Et par sengesett, noen håndklær og litt kjøkkentekstiler skulle holde det. 0 Siter
Lillemus Skrevet 13. mai 2006 Forfatter Skrevet 13. mai 2006 Enig med deg, det er ikke gøy å drasse slitte sengeklær til hytta! Det koster nesten ingenting å invistere i nytt heller, så hvorfor ikke ha det litt fint å koselig? Nemlig! Man får jo sengetøy på salg til 79,- - 180,- settet! Og det er jo koselig å ha noe som man har sett seg ut selv da, spesielt til sin kjære og seg selv og som passer til resten av hytta... ) 0 Siter
Gjest BattleClown Skrevet 13. mai 2006 Skrevet 13. mai 2006 Du er veldig sær! Alt på hytta må være gammelt, og må være lagd av treverk, kobber/messing, eller støpejern. Og dynene som man har oppbevart gjennom hele vinteren, skal være litt klumpete og blytunge. Ketchup og sennep må ha gått ut på dato! Det må være sort-hvitt TV, og AM-radio m/knekt antenne. Det er kun tillat med Ludo og Yatzi. Man drar jo ikke på hytta for å kose seg, men for å beundre museumet sitt. Hva synes du om gamle Donald-blader da? 0 Siter
Lillemus Skrevet 13. mai 2006 Forfatter Skrevet 13. mai 2006 Du er veldig sær! Alt på hytta må være gammelt, og må være lagd av treverk, kobber/messing, eller støpejern. Og dynene som man har oppbevart gjennom hele vinteren, skal være litt klumpete og blytunge. Ketchup og sennep må ha gått ut på dato! Det må være sort-hvitt TV, og AM-radio m/knekt antenne. Det er kun tillat med Ludo og Yatzi. Man drar jo ikke på hytta for å kose seg, men for å beundre museumet sitt. Hva synes du om gamle Donald-blader da? Jeg snakker om tekstiler, annet kan godt være gammelt. Når det gjelder dyner og puter og madrasser er jeg skikkelig sær! Jeg grøsser når jeg ligger i dyner som er 20-30 år gamle og sånt... Usj. Så alt av soveromstekstiler blir nytt hos oss, definitivt. Men gamler bøker, blader, kopper og kar er jo bare sjarmerende! Møbler og slikt også. 0 Siter
Gjest LucySky Skrevet 13. mai 2006 Skrevet 13. mai 2006 Jeg snakker om tekstiler, annet kan godt være gammelt. Når det gjelder dyner og puter og madrasser er jeg skikkelig sær! Jeg grøsser når jeg ligger i dyner som er 20-30 år gamle og sånt... Usj. Så alt av soveromstekstiler blir nytt hos oss, definitivt. Men gamler bøker, blader, kopper og kar er jo bare sjarmerende! Møbler og slikt også. Godt råd til ny hytte (i alle fasll om det er ting av kopper der): gjem på i alle fall ett gammelt dynetrekk! i ny hytte fins det ikke filler ... til å pusse med, altså. 0 Siter
Gjest BattleClown Skrevet 13. mai 2006 Skrevet 13. mai 2006 Jeg snakker om tekstiler, annet kan godt være gammelt. Når det gjelder dyner og puter og madrasser er jeg skikkelig sær! Jeg grøsser når jeg ligger i dyner som er 20-30 år gamle og sånt... Usj. Så alt av soveromstekstiler blir nytt hos oss, definitivt. Men gamler bøker, blader, kopper og kar er jo bare sjarmerende! Møbler og slikt også. Jeg tullet litt da Jeg ville bare si at du må gjøre som du vil. Er jo din hytte Selv ville jeg ha foretrukket nye dyner, nye sengeklær og nye håndklær. Jeg vet så altfor godt hvordan gamle håndklær føles ut skjønner du 0 Siter
Lillemus Skrevet 13. mai 2006 Forfatter Skrevet 13. mai 2006 Godt råd til ny hytte (i alle fasll om det er ting av kopper der): gjem på i alle fall ett gammelt dynetrekk! i ny hytte fins det ikke filler ... til å pusse med, altså. Pusse? Nah. Her pusses ikke kobber. Eller messing. Eller sølv. På hytta skal sånt tæres av tidens tann. ;o) 0 Siter
Lillemus Skrevet 13. mai 2006 Forfatter Skrevet 13. mai 2006 Jeg tullet litt da Jeg ville bare si at du må gjøre som du vil. Er jo din hytte Selv ville jeg ha foretrukket nye dyner, nye sengeklær og nye håndklær. Jeg vet så altfor godt hvordan gamle håndklær føles ut skjønner du Prøv dundyner fra 1978 du... Ææææ.... Det er rett og slett EKKELT! Nei, nye dyner skal innkjøpes snarest ja! Og puter. ) Aner ikke om det er madrasser der, men de skal samufares nøye for å se om de kan få fortsette å bo der, men ny overmadrass blir det uansett. 0 Siter
Gjest BattleClown Skrevet 13. mai 2006 Skrevet 13. mai 2006 Prøv dundyner fra 1978 du... Ææææ.... Det er rett og slett EKKELT! Nei, nye dyner skal innkjøpes snarest ja! Og puter. ) Aner ikke om det er madrasser der, men de skal samufares nøye for å se om de kan få fortsette å bo der, men ny overmadrass blir det uansett. Jo, takk. Jeg har nærmest vokst opp på en hytte, og vet hvordan det blir når gamle ting ikke hives, men resirkuleres på hytta. Dynene på hytta var litt klumpete, og fryktelig tunge. Og man klarte aldri å få en jevn og fin dyne. Jeg tror midden i de dynene gjorde meg immun mot allergi osv da, så det kom kanskje noe bra ut av det 0 Siter
Lillemus Skrevet 13. mai 2006 Forfatter Skrevet 13. mai 2006 Jo, takk. Jeg har nærmest vokst opp på en hytte, og vet hvordan det blir når gamle ting ikke hives, men resirkuleres på hytta. Dynene på hytta var litt klumpete, og fryktelig tunge. Og man klarte aldri å få en jevn og fin dyne. Jeg tror midden i de dynene gjorde meg immun mot allergi osv da, så det kom kanskje noe bra ut av det Klumpete, ekle og fulle av liv... *Grøsser* 0 Siter
frosken Skrevet 13. mai 2006 Skrevet 13. mai 2006 Synes ikke "renslighetsargumentet" ditt kan tillegges vekt; selv om dere skal ligge nakne i sengetøyet og tørke bestikk med kjøkkenhåndklærne så tror jeg brukte tekstiler blir rene nok til at hygieniske krav er oppfylt...*s* Men det er hyggelig med nye tekstiler, og prisene er såpass lave at man kanskje kan unne seg den luksus det er å kjøpe nytt selv om man har tilgang på brukt. Tekstiler var dyrere før sett i forhold til de fleste familiers inntektsnivå. Mine foreldre ville ikke hatt råd til å kjøpe alt nytt den gangen de kjøpte hytte, derfor tok man vare på godt brukt sengetøy etc. 0 Siter
Lillemus Skrevet 13. mai 2006 Forfatter Skrevet 13. mai 2006 Synes ikke "renslighetsargumentet" ditt kan tillegges vekt; selv om dere skal ligge nakne i sengetøyet og tørke bestikk med kjøkkenhåndklærne så tror jeg brukte tekstiler blir rene nok til at hygieniske krav er oppfylt...*s* Men det er hyggelig med nye tekstiler, og prisene er såpass lave at man kanskje kan unne seg den luksus det er å kjøpe nytt selv om man har tilgang på brukt. Tekstiler var dyrere før sett i forhold til de fleste familiers inntektsnivå. Mine foreldre ville ikke hatt råd til å kjøpe alt nytt den gangen de kjøpte hytte, derfor tok man vare på godt brukt sengetøy etc. Det er så. Hadde vi hatt to unger som hytta skulle utrustes for i tillegg med kanskje to sett sengetøy pr. pers og tilhørende mengde håndklær osv så hadde vi nok måtte tenke oss litt om, men nå skal den i utgangspunktet bare utstyres for oss to da... ) 0 Siter
tonie Skrevet 13. mai 2006 Skrevet 13. mai 2006 Du kan jo beholde det gamle de eventuelt kommer drassende med og bruke det som gjestesengetøy. Da kan de kose seg i det selv og alle blir fornøyde;-) 0 Siter
Gemini Skrevet 13. mai 2006 Skrevet 13. mai 2006 Det er så. Hadde vi hatt to unger som hytta skulle utrustes for i tillegg med kanskje to sett sengetøy pr. pers og tilhørende mengde håndklær osv så hadde vi nok måtte tenke oss litt om, men nå skal den i utgangspunktet bare utstyres for oss to da... ) Får ikke barna være med på hytta? 0 Siter
Åsemor Skrevet 13. mai 2006 Skrevet 13. mai 2006 Jeg hadde antagelig brukt det som en god unnskyldning for å kjøpe nytt her hjemme, og tatt det jeg har her opp på hytta. Det vi bruker til daglig her er jo ikke GAMMELT på samme måte som det man kan arve fra svigermor, så jeg hadde ikke hatt problemer med å bruke kopphåndklærne herfra på hytta. Her hjemme vasker jeg jo så og si aldri opp uansett, så da kan jeg heller kjøpe noen freshe i turkis eller lime som står i stil til de nye gardinene jeg også bare MÅ HA. Hadde sannsynligvis blitt nedstemt ang det å kjøpe noe nytt sengetøy i det hele tatt, i og med at vi har ca 3 ganger så mye som vi trenger. 0 Siter
Lillemus Skrevet 13. mai 2006 Forfatter Skrevet 13. mai 2006 Får ikke barna være med på hytta? Joda, men det er ganske langt å kjøre så jeg tipper vi kommer til å dra bare vi mest. 0 Siter
Lillemus Skrevet 13. mai 2006 Forfatter Skrevet 13. mai 2006 Jeg hadde antagelig brukt det som en god unnskyldning for å kjøpe nytt her hjemme, og tatt det jeg har her opp på hytta. Det vi bruker til daglig her er jo ikke GAMMELT på samme måte som det man kan arve fra svigermor, så jeg hadde ikke hatt problemer med å bruke kopphåndklærne herfra på hytta. Her hjemme vasker jeg jo så og si aldri opp uansett, så da kan jeg heller kjøpe noen freshe i turkis eller lime som står i stil til de nye gardinene jeg også bare MÅ HA. Hadde sannsynligvis blitt nedstemt ang det å kjøpe noe nytt sengetøy i det hele tatt, i og med at vi har ca 3 ganger så mye som vi trenger. Hvis man har noe helt og fint hjemme så er det selvfølgelig ikke noe i veien for å ta det med på hytta! Det jeg reagerer på er at mange ser ut til synes at det ikke spiller noen rolle om det er utslitt og hullete omtrent, "det skal jo bare være på hytta". Jeg har selv en kjempefin gardinkappe som jeg ikke får brukt hjemme, men som vil passe utmerket på kjøkkenet på hytta. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.