Gå til innhold

Felles økonomi og når den ene parten vil ha noe

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg som jente, hø hø, er litt mer vâr for hva vi trenger i heimen.

Vil gjerne kjøpe duker, sengetøy, nytt servise, strykejern, kubbelys, planter osv.

Men min man, som mener vi har nok med 2-3 duker, 2-3 sengetøy osv, synes det er sløsing og det er vanskelig å få han med på å være med å betale halvparten.

Hvordan er det hos dere? Og bare velger dere å kjøpe for deres egne penger eller klarer dere å få med partneren på halvparten?

Bare så det er klart, pynteting o.l kjøper jeg selv. Det er min koseting så jeg forventer ikke at han skal være med å kjøpe det.

Men altså, hvordan er det hos dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg bruker penger fra felleskontoen og nevner ingenting. *plystre*

Skrevet

Deler på det meste her i huset.

At et hjem trenger sengetøy og kubbelys forstår sikkert gubben din først den dagen du betaler din del av snøfreseren:-)

Men en god idé om dere har det litt trangt en periode er å ønske seg alle sånne fornuftige ting til jul etc. Sengetøy er en super gaveidé:-)

Skrevet

Hvis du ikke kjøper i hauger og dunger for tusenvis av kroner i mnd så har det da ingenting å si om litt av fellesbudsjettet går til en ny duk, noen nye stearinlys og noe sånt småtteri innimellom?

Min kjære (vi har ikke felles økonomi, bor ikke sammen) synes de er sååå koselig når jeg fikser og ordner og gjør det koselig hos ham. Og han sier ingenting om jeg mener han trenger noe nytt, men handler ivei. :o) Han har råd til det da.

Skrevet

Deler på det meste her i huset.

At et hjem trenger sengetøy og kubbelys forstår sikkert gubben din først den dagen du betaler din del av snøfreseren:-)

Men en god idé om dere har det litt trangt en periode er å ønske seg alle sånne fornuftige ting til jul etc. Sengetøy er en super gaveidé:-)

"Sengetøy er en super gaveidé:-)"

Hva om tante Olga synes svære blomster på sengetøyet er vakkert, mens du i grunnen liker det noe enklere....? *Hihi* Ja, jeg er sær på sengetøy.

Skrevet

Hva om tante Olga synes svære blomster på sengetøyet er vakkert, mens du i grunnen liker det noe enklere....? *Hihi* Ja, jeg er sær på sengetøy.

Oj det tenkte jeg ikke på!Tante Olga døde for mange år siden;-)

Heldigvis har de fleste vi har fått sengetøy av, valgt klassiske fine utgaver som passer veldig bra inn her.

Skrevet

Ja vet du hva, det er jeg også.

Egentlig ganske sær på alt som er i leiligheten, ettersom jeg er ihuga fan av ting som er ulike nyanser av blått og alt som er minimalistisk.

Og man får sjelden gaver som er minimalistiske i stilen.

Ihvertfall ikke av slektninger her i gården.

Gjest printa
Skrevet

Jeg er singel, og slipper å enes med noen om hva jeg skal prioritere å kjøpe til heimen.

Om jeg noengang skal flytte sammen med noen, skal jeg sørge for å ha egen konto, med oppsparte penger på, eller en sparekonto til fremtidig bruk.

Slik vil jeg slippe å være avhengig av om den andre i husholdningen er enig i, om vi skal ha tre eller ti duker å bytte på.

Kanskje noe å tenke på for deg også?

Gjest Mom33
Skrevet

Jeg er enig med mannen din, jeg da...

Ørten sengesett, ørtogførti duker og masse stearinlys og dilldall - det er ikke nødvendig. Litt er veldig OK, mye er tull.

Koselig er ikke det samme som eksklusivt og mengde.

Skrevet

Vi har egne konti, og jeg bruker av mine penger til slike ting.

Skrevet

Vi har egne konti, og jeg bruker av mine penger til slike ting.

Du bruker av egne penger til slike ting? Er det ikke surt at du skal måtte betale for enten fine eller nødvendige ting i hjemmet, som han også bruker?

Hvilke ting betaler dere felles på da?

Skrevet

Trenger du strykejern kan du godt få mitt... *ler*

Jo mindre dilldall jo bedre, sier nå jeg da. Blir fullt nok i skuffer og skap uansett.

Skrevet

Ja vet du hva, det er jeg også.

Egentlig ganske sær på alt som er i leiligheten, ettersom jeg er ihuga fan av ting som er ulike nyanser av blått og alt som er minimalistisk.

Og man får sjelden gaver som er minimalistiske i stilen.

Ihvertfall ikke av slektninger her i gården.

Hele poenget med den minimalistiske stilen er da vel at man skal ha færre ting, ikke flere "minimalistiske" ting...?

Skrevet

Hele poenget med den minimalistiske stilen er da vel at man skal ha færre ting, ikke flere "minimalistiske" ting...?

Joda, og vi har ikke så mye heller. Og jeg kjøper særdeles lite av pynteting osv.

Men noen ganger trenger vi nye duker osv, og vi har bare 2-3 duker fra før av (hvis de blir stygge og ødelagte) så kan det være litt vanskelig å få han med på det da.

Skrevet

Jeg synes det er kjedelige ting å kjøpe, jeg foretrekker å bruke det ekstra jeg har til sko og klær.

Skrevet

Joda, og vi har ikke så mye heller. Og jeg kjøper særdeles lite av pynteting osv.

Men noen ganger trenger vi nye duker osv, og vi har bare 2-3 duker fra før av (hvis de blir stygge og ødelagte) så kan det være litt vanskelig å få han med på det da.

Jeg har ikke og har aldri hatt en duk annet enn den gangen jeg hadde samboer og han hadde kjøpt dukene.

Skrevet

Jeg bor ikke sammen med kjæresten min, så jeg har heller ikke felles økonomi med noen.

Men om jeg hadde hatt det, så synes jeg uansett ikke et kubbelys er så dyrt at jeg hadde giddet å finregne på det. Ærlig talt, det er vel en husholdningsartikkel man kjøper i matbutikken, og sånn sett bør den vel gå på husholdningsbudsjettet.

Men om jeg hadde kjøpt et stearinlys til 10 kroner for mine egne penger, hadde jeg neppe tatt bryderiet med å kreve en eventuell samboer for 5 kroner. Hvis man har så dårlig råd at man ser behovet for å krangle om dette, så får man heller droppe stearinlysene.

Sengetøy, duker og denslags får jeg alltid til jul og bursdager, så det har jeg nesten aldri kjøpt.

Jeg synes dessuten samboeren din høres gnien ut om han ikke vil betale halvparten av det sengetøyet koster. Men hvis han f.eks. betaler andre (og langt dyrere ting) som bilutgifter og liknende, så bør du selvsagt ikke avkreve ham 50 kroner for et putevar.

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Vi har felles økonomi og hver våre kontoer.

Den som ser at det er behov for noe i heimen kjøper det, uten å måtte diskutere det med den andre.

Men store ting, som snøfreser o.l, der blir vi enige før det kjøpes inn.

Gjest Mom33
Skrevet

Jeg er enig med mannen din, jeg da...

Ørten sengesett, ørtogførti duker og masse stearinlys og dilldall - det er ikke nødvendig. Litt er veldig OK, mye er tull.

Koselig er ikke det samme som eksklusivt og mengde.

Vi har forresten fullstendig felles økonomi, alle penger inn på samme konto og to kort på lønnskontoen.

Om han eller jeg kjøpte en duk ville det neppe vært samtaleemne engang.

Skrevet

Du bruker av egne penger til slike ting? Er det ikke surt at du skal måtte betale for enten fine eller nødvendige ting i hjemmet, som han også bruker?

Hvilke ting betaler dere felles på da?

Han betaler alle regninger og store innkjøp.

Synes egentlig det er greit at jeg betaler litt også. Samtidig så tjener han sinnsykt mye mer enn meg, så det er bare rett og rimlig at han betaler mer også!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...