Gå til innhold

Haster - steketid verdens beste / kvæfjordkake

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk ikke marengsen stiv på første forsøk, men har en til i ovnen i skrivende øyeblikk.

Hvordan kan jeg være helt sikker på at marengsen blir stiv denne gangen? Skal levere den fra meg i kveld...

Steker den på 275 grader, på vanlig ovnsvarme. Ikke varmluft. Hvor lenge skal den steke, forresten? Tok ut den forrige da den var gylden på toppen... tydeligvis helbom, eller?

Skrevet

Jeg lærte forleden dag en ny stekemetode for marengs. Du setter ovnen på høy varme, setter inn marengsen, og slår av bryteren. Så lar du marengsen stå i stekeomnen til neste dag!

Har ikke testet det selv enda. Jeg har så vidt forsøkt å steke marengs og det tok lang tid, og den ble ikke særlig vellukket. Men smakte bra.

Synd du skal ha marengsen ferdig i kveld!

Skrevet

275 grader? 175 grader mener du vel?

Da blir det 40 minutter på nederste rille.

Skrevet

Jeg lærte forleden dag en ny stekemetode for marengs. Du setter ovnen på høy varme, setter inn marengsen, og slår av bryteren. Så lar du marengsen stå i stekeomnen til neste dag!

Har ikke testet det selv enda. Jeg har så vidt forsøkt å steke marengs og det tok lang tid, og den ble ikke særlig vellukket. Men smakte bra.

Leste litt feil. Du lager jo Verdens Beste (nam-nam); da er det nok ikke så lurt å la kaka stå i stekeovnen i timesvis...

Skrevet

Jeg har stekeovnen på 160 grader og steker kaka i 40 minutter midt i ovnen.

Oppskriften min er sakset fra VG, etter kåringen av norges beste kake.

Skrevet

Marengsen hører med til kaka, og stekes ikke separat... så det hørtes ikke ut som en metode som funker i dette tilfellet.

Kan tenke meg det er en grei måte å lage ordentlig marengs på, ja! :)

Skrevet

275 grader? 175 grader mener du vel?

Da blir det 40 minutter på nederste rille.

Ja, var selvsagt 175 grader jeg mente. Jeg gjorde akkurat det, nederste rille, men den ser ut som ei pannekake :)

Skrevet

Jeg har stekeovnen på 160 grader og steker kaka i 40 minutter midt i ovnen.

Oppskriften min er sakset fra VG, etter kåringen av norges beste kake.

Hmm... har vært på Rema og kjøpt to pakker med Kvæfjordkake nå. Juksekake, der man tilsetter olje og vann.

Får jeg det ikke til nå, så får jeg det bare ikke til. Skjønner altså ikke hva som skjer!

Venninna mi snakket om nymåne og bakst som aldri blir bra da... den blir visstnok bare bra på stigende måne :P

Skrevet

Hmm... har vært på Rema og kjøpt to pakker med Kvæfjordkake nå. Juksekake, der man tilsetter olje og vann.

Får jeg det ikke til nå, så får jeg det bare ikke til. Skjønner altså ikke hva som skjer!

Venninna mi snakket om nymåne og bakst som aldri blir bra da... den blir visstnok bare bra på stigende måne :P

Kaka er jo ganske flat når den kommer ut av ovnen. Når den blir delt i to og tilsatt fyll ser den helt fin ut.

Jeg tipper du smurte deig på steikeplata, bakepapiret og hadde helt stiv marengs oppå? Hakket mandler på marengsen. Når deigen er smurt på plata dekker den bare halve steikeplata. Kanskje ikke det heller. Marengsen kan en godt ha litt utenfor deigkantene. Den skal være så stiv at den ikke renner i det hele tatt. Den vokser i alle kanter i ovnen.

Skrevet

"Venninna mi snakket om nymåne og bakst som aldri blir bra da... den blir visstnok bare bra på stigende måne :p"

Ja det er jo greit å ha noe å skylde på;o)

Skrevet

Jeg har aldri bakt den kaka - høres vanskelig ut - kan du ikke søke på nettet?

Skrevet

Kaka er jo ganske flat når den kommer ut av ovnen. Når den blir delt i to og tilsatt fyll ser den helt fin ut.

Jeg tipper du smurte deig på steikeplata, bakepapiret og hadde helt stiv marengs oppå? Hakket mandler på marengsen. Når deigen er smurt på plata dekker den bare halve steikeplata. Kanskje ikke det heller. Marengsen kan en godt ha litt utenfor deigkantene. Den skal være så stiv at den ikke renner i det hele tatt. Den vokser i alle kanter i ovnen.

Jeg vet, men marengsen vokste ikke i det hele tatt, ble ikke stiv heller.

Derfor ble det til at jeg tok en Rema-versjon av juksekake, og den ble faktisk helt perfekt. Tror likevel at den hjemmelagede er litt bedre, men... jeg fikk ikke marengsen stiv, og hele kaka ble ikke høyere enn en cm. Marengsen skal jo vokse masse i ovnen, men det gjorde den ikke på de to første forsøkene mine.

Lurer fremdeles på hvorfor...

Skrevet

"Venninna mi snakket om nymåne og bakst som aldri blir bra da... den blir visstnok bare bra på stigende måne :p"

Hehe... ja, hun sa så.

Jeg er ikke så overtroisk jeg da, men det hender at slikt som faktisk pleier å gå helt glatt, blir totalt fiasko enkelte ganger.

Har aldri tenkt over om det har vært stigende måne i de tilfellene! Hehehe...

Skrevet

Jeg har aldri bakt den kaka - høres vanskelig ut - kan du ikke søke på nettet?

Første gang jeg laget den, ble den helt perfekt. Andre gang var den like flat og håpløs som i går, tredje gang helt vellykket igjen.

Jeg vettasørenhvajeggjørfeil!

:o)

I følge søskenbarnet mitt, som jeg har fått oppskriften av, skal det ikke være noe problem i det hele tatt å få kaka helt perfekt. Hun får den til hver gang...

Tror jeg må ta meg en seriøs kakebakeprat med henne ;)

Gjest Mom33
Skrevet

Men det stemmer helt vanvittig bra på gjærbakst, altså. Det har jeg testet, testet og testet igjen, og absolutt all gjærbakst blir knallbra på tur opp - og fullstendig mislykket på tur ned.

Andre kaker har jeg ikke merket noen forskjell på, men siden mine stort sett ikke blir særlig vellykket, kan vi godt la det være den offisielle forklaringen! ;-)

Skrevet

Jeg vet, men marengsen vokste ikke i det hele tatt, ble ikke stiv heller.

Derfor ble det til at jeg tok en Rema-versjon av juksekake, og den ble faktisk helt perfekt. Tror likevel at den hjemmelagede er litt bedre, men... jeg fikk ikke marengsen stiv, og hele kaka ble ikke høyere enn en cm. Marengsen skal jo vokse masse i ovnen, men det gjorde den ikke på de to første forsøkene mine.

Lurer fremdeles på hvorfor...

Det er viktig å være veldig nøye når man skiller eggehvite- og plomme. Hvis du søler bare litt eggeplomme i hviten blir den ikke stiv. Jeg skiller ett og ett egg i to glass slik at ikke alle hvitene blir ødelagt om jeg skulle miste litt plomme nedi. Etterhvert som hviten er kommet velberget i glasset tar jeg den i bolla før jeg tar et nytt.

Hviten står ca 10 min på full guffe i kjøkkenmaskinen før den er helt stiv. Kanskje det tar lenger tid, er ikke helt sikker, men lenge er det.

Skrevet

Det er viktig å være veldig nøye når man skiller eggehvite- og plomme. Hvis du søler bare litt eggeplomme i hviten blir den ikke stiv. Jeg skiller ett og ett egg i to glass slik at ikke alle hvitene blir ødelagt om jeg skulle miste litt plomme nedi. Etterhvert som hviten er kommet velberget i glasset tar jeg den i bolla før jeg tar et nytt.

Hviten står ca 10 min på full guffe i kjøkkenmaskinen før den er helt stiv. Kanskje det tar lenger tid, er ikke helt sikker, men lenge er det.

Er alltid veldig nøye på det også, skjønner du. Det skal ikke komme noe fett til i det hele tatt, for da blir ikke hviten stiv. Den ble helt stiv, fikk den nesten ikke ut av bollen da jeg holdt den på hodet og kakket hardt i bunnen en gang :)

Musifistisk :)

Skrevet

Er alltid veldig nøye på det også, skjønner du. Det skal ikke komme noe fett til i det hele tatt, for da blir ikke hviten stiv. Den ble helt stiv, fikk den nesten ikke ut av bollen da jeg holdt den på hodet og kakket hardt i bunnen en gang :)

Musifistisk :)

Du har rett.. Det begynner å bli mystisk ;) Da får du prøve å sette kaka litt høyere opp i ovnen. Min er midt i ovnen.

Når jeg har bakefiaskoer _må_ jeg bare vite hvor det gikk galt. Finner jeg ikke utav det, blir oppskriften kastet. Da er det oppskriften det er noe galt med, sant vel?-)

Skrevet

Du har rett.. Det begynner å bli mystisk ;) Da får du prøve å sette kaka litt høyere opp i ovnen. Min er midt i ovnen.

Når jeg har bakefiaskoer _må_ jeg bare vite hvor det gikk galt. Finner jeg ikke utav det, blir oppskriften kastet. Da er det oppskriften det er noe galt med, sant vel?-)

Hehe... ja! Der har vi svaret, vettu! Det må vitterlig være oppskriften det er noe galt med, jeg kan IKKE skjønne noe annet! ;)

Har prøvd å sette kaka både nederst og midt i ovnen...

Tror jeg blir gal, men jeg har nå fått levert juksekvæfjordkaka til hun som skulle ha bursdagsfeiring i dag, i alle fall. Hun var fornøyd, så da skal jeg være tyst om hvordan det gikk til at den ble laget ;)

*ler*

Skrevet

Men det stemmer helt vanvittig bra på gjærbakst, altså. Det har jeg testet, testet og testet igjen, og absolutt all gjærbakst blir knallbra på tur opp - og fullstendig mislykket på tur ned.

Andre kaker har jeg ikke merket noen forskjell på, men siden mine stort sett ikke blir særlig vellykket, kan vi godt la det være den offisielle forklaringen! ;-)

Da har jeg definitivt bare bakt gjærbakst med måne på tur ned;o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...