Gå til innhold

Anbefalte innlegg

For en måneds tid siden fikk jeg konstatert ikke-bakteriell prostatitt. Jeg ble henvist til urolog av primærlege, urologen tok ultralyd av testikler og prostata og så prostatitt på ultralyden. Urologen klemte da ut prøve fra prostata. For sikkerhets skyld ga han antibiotika i 10 dager (Ciproflexin og Trimotopetran (eller noe sånt)). Prøvene viste at prostatitten var ikke-bakteriell. Så da er det vel bare å ta tiden til hjelp... Jeg har tenkt endel på noen spørsmål nå i ettertid: 1) før jeg fikk konstatert dette har jeg (som mange andre) gått endel og hangla med forkjølelser i vinter, både i hals og i bryst. Kan prostatitt kan være komplikasjon av forkjølelse? 2) Ubehaget av prostatitten (som for min del forsåvidt går greit å 'leve med') er som regel i underlivet. Men noen ganger kan jeg kjenne litt ubehag i området øverst i magen nedenfor venstre bryst (kan forsåvidt kanskje være lever eller nyre, jeg kan ikke anatomien min helt...) Kan ubehag fra prostatitt også 'strømme oppover' av og til, og ikke bare 'nedover'? 3) Med en slik ikke-bakteriell prostatitt, er det da helt uproblematisk for kroppen forøvrig at man trener hardt nå og da (f.eks. anaerob trening ala løping og sykling)?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/23033-noen-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-om-prostatitt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trygve Talseth, Urolog

Vi vet ikke hva en ikke-bakteriell prostatitt kommer av. Derfor kan jeg si om det har sammenheng med at du har hatt plager med luftveiene i vinter. Jeg tror heller at begge deler kan ha en felles årsak. Dersom man av en eller annen grunn får en periode med nedsatt forsvar, blir man mer mottagelig for sykdom generelt.

Jeg tror ikke at det prostatitten din som skal få skylden for smerter som sitter øverst i magen. (Leveren sitter på høyre side. Nyresmerter kjennes oftest på siden i ryggen.)

Mye av det som kalles prostatitt, kan ha andre årsaker i bekkenet - muskel/sene-smerter bl.a. Jeg tror at trening både kan væøre nyttig og bra. Men leg merke til om det er spesielle bevegelser e.l. som gjør vondt. Vær i så fall forsiktig med disse.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...