Gå til innhold

Tidsperioder og populær mat

Gjest ....det er alltid noe jeg ikke forstår....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leser til min forundring på dol at alle skal ha samme smak til hver en tid. Det som var godt på åttitallet skal være vondt nå f.eks. Dette må være et spesielt norsk fenomen. Jeg kan ikke tenke meg at kinesisk mat forandrer seg slik.

Jeg har aldri forstått at mat kunne være motepreget på samme måte som klær og møbler.

Videoannonse
Annonse
Gjest LOTUS78
Skrevet

den gangen var vel kinamat noe nytt og eksotisk, nå er det restauranter for all slags mat. Mulig det var slik på 80 tallet også.

Skrevet

den gangen var vel kinamat noe nytt og eksotisk, nå er det restauranter for all slags mat. Mulig det var slik på 80 tallet også.

Nei i Oslo har det skjedd mye i restaurantbransjen de siste tyve årene. Det gjelder ikke andre land. Kinamat var ikke eksotisk for tyve år siden i USA.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Aner ikke hvordan det var på 80-tallet, da var jeg litt for ung, men jeg antar vi har flere muligheter i dag enn da.

Selv har i hvert fall min smak forandret seg ganske drastisk de siste 10 årene, men det er fordi jeg har smakt mye mer mat i dag enn den gang. For 10 år siden var biffen på Big Horn det beste jeg kunne spise. I dag lager jeg bedre biff selv. Mye bedre.

Og spiser jeg ute foretrekker jeg eksotisk mat jeg ikke uten videre kan lage selv, og smaken min preges av det.

Gjest Aimabel
Skrevet

Våre matvaner har vel forandret seg etter at vi har begynt å reise mer, og vi har større tilgang på diverse råvarer. Kan ikke skjønne at det er så rart? Jeg spiser nesten bare "moderne mat" Synes kokt fisk med poteter og gulrøtter er kjedelig, men ,liker fortsatt fårikål, og kjøttkaker. (ikke så ofte jeg lager det selv men..)

Skrevet

Ikke vet jeg.

Men jeg spiser det jeg liker, uansett om det er mote eller ikke. :-)

Gjest ChiengMai
Skrevet

For meg er det helt klart større tilgang som gjør at det vi spiser har endret seg. Får jo tak i alt mulig nå til dags, og det var ikke like selvsagt før.

Skrevet

Våre matvaner har vel forandret seg etter at vi har begynt å reise mer, og vi har større tilgang på diverse råvarer. Kan ikke skjønne at det er så rart? Jeg spiser nesten bare "moderne mat" Synes kokt fisk med poteter og gulrøtter er kjedelig, men ,liker fortsatt fårikål, og kjøttkaker. (ikke så ofte jeg lager det selv men..)

Det var ingen som sa at det var rart hva du liker å spise, men jeg forstår ikke tråder om at det er harry å spise bernessaus og at kabaret er oldemorsmat. Det var inspirasjonen til min tråd. Om vi har flere muligheter så er ikke det forklaringen på at det blir snakket om mat fra åttitallet, nittitallet osv på samme måte som om klesmote.

Skrevet

Tja, jeg er ganske kresen og på samme tid, en ganske enkel person når det kommer til mat.

Om noe smakte godt på 80 tallet, fortsatt på 90 tallet og idag like godt, så spiser jeg det uten å tenke over det.

Bare fordi vi har tilgang til 9000 flere mat ting idag, så betyr det ikke at jeg er interessert i å prøve det ut bare for å prøve det ut.

Skrevet

Du er flink, du - det må jeg jaggu si. Hvordan i all verden "leser du på DOL at alle _skal_ ha sånn og sånn smak"? *imponert*

"............................................."

Skrevet

Du er flink, du - det må jeg jaggu si. Hvordan i all verden "leser du på DOL at alle _skal_ ha sånn og sånn smak"? *imponert*

He he, det lurte jeg på også.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Min første tanke var at det igjen er tatoveringsskapningen som er ute og rusler på seg.

Fyren er mer opptatt av mote enn hu derre Kikki-dama som alltid kommenterer hvordan folk skal kle seg.

Skrevet

He he, det lurte jeg på også.

Det er jo alltid noen som ikke tåler å høre ting som: TI dressing, pommes frites med grillkrydder, peach canai etc. er lavmåls opg harry, og minner meg om 14-års alderen. :-)

Jeg sier akkurat det samme om godt voksne damer som presterer å gå på plateforetningen og kjøpe aqua, britney spears etc.

".............................................."

Gjest Aimabel
Skrevet

Det var ingen som sa at det var rart hva du liker å spise, men jeg forstår ikke tråder om at det er harry å spise bernessaus og at kabaret er oldemorsmat. Det var inspirasjonen til min tråd. Om vi har flere muligheter så er ikke det forklaringen på at det blir snakket om mat fra åttitallet, nittitallet osv på samme måte som om klesmote.

hvorfor ikke? Smaken forandres ettersom det dukker opp ny spennende mat. Jeg kjenner ingen yngre mennesker som elsker erter, fiskepudding, frossne grønnsaker og aspik.

Gjest ganske vanlig på koldtbord iallefall
Skrevet

hvorfor ikke? Smaken forandres ettersom det dukker opp ny spennende mat. Jeg kjenner ingen yngre mennesker som elsker erter, fiskepudding, frossne grønnsaker og aspik.

Jeg kjenner i grunn mange yngre mennesker som elsker rekekabaret jeg.

laguna1365380434
Skrevet

Mat går jo selvsagt på og av mote som andre ting, men jeg tror neggu ikke det mange som følger det slavisk da (bortsett fra enkelte svenske kaffebar eiere, som ingen hører på i lengden uansett)

Det blir vel mere sånn at nye matrender gjør at en får smakt på mere, og kan bholde det en liker og forkaste det en ikke liker..

Når det er sgt skulle jeg ønske det kom flere spisesteder rundt her som ikke MÅTTE ha ruccola på alle rettene og som ikke MÅTTE ha søtten carpacchio vrier og som ikke MÅTTE ha sjuogførti homsete kaffevarianter, men som samtidig ikke var gørrbrunt med medisterkaker. Der hadde jeg kjøpt! ;-) Ikke det at overnevnte ikke er godt, jeg har bare fått det lenge nok.

Jeg synes det hadde vært litt gøy om det ble plukka frem noen spenstige 50 talls slægers, jeg..Sånn som jeg knapt har makt, men som er nyyydelig! Sommerpoteter, nykål, brennsnute etc..Det hadde vært i forkant og originalt, også godt a gitt!

Så ja, klart det finnes matrender og enkelte ting går man litt lei av, men man vet da hva man liker og spiser det man vil, på tross av disse.

:-)

Skrevet

Aner ikke hvordan det var på 80-tallet, da var jeg litt for ung, men jeg antar vi har flere muligheter i dag enn da.

Selv har i hvert fall min smak forandret seg ganske drastisk de siste 10 årene, men det er fordi jeg har smakt mye mer mat i dag enn den gang. For 10 år siden var biffen på Big Horn det beste jeg kunne spise. I dag lager jeg bedre biff selv. Mye bedre.

Og spiser jeg ute foretrekker jeg eksotisk mat jeg ikke uten videre kan lage selv, og smaken min preges av det.

Og etter at jeg har vært på Dinner og spist, så skjønner jeg det er forskjell på kinamat og kinamat...:-)

*skal definitivt tilbake*

ShitDiddelyDo
Skrevet

Og etter at jeg har vært på Dinner og spist, så skjønner jeg det er forskjell på kinamat og kinamat...:-)

*skal definitivt tilbake*

Ja, det har jeg hørt. Jeg skal på konsert med en kompis til tirsdag, og vi har tenkt til å dytte i oss noe mat et sted. Vurderer Dinner.

Jeg har nemlig dårlige erfaringer med kinamat, men så har jeg også bare spist disse evinnelige shoupshuie-greiene, og de er fryktelig kjedelige.

Skrevet

Ja, det har jeg hørt. Jeg skal på konsert med en kompis til tirsdag, og vi har tenkt til å dytte i oss noe mat et sted. Vurderer Dinner.

Jeg har nemlig dårlige erfaringer med kinamat, men så har jeg også bare spist disse evinnelige shoupshuie-greiene, og de er fryktelig kjedelige.

Åååå gled deg:-)

Vi hadde seminar i Oslo for noen uker siden og "festkomiteen" hadde bestilt bord på Dinner. Ble rimelig sur da jeg skjønte det var en kinarestaurant, men du kan tro pipen fikk en annen lyd når jeg leste menyen...:-)

Men obs obs...jeg liker sterk mat, men her klarte jeg med det de kategoriserte som mild...den var mer enn sterk nok:-)

ShitDiddelyDo
Skrevet

Åååå gled deg:-)

Vi hadde seminar i Oslo for noen uker siden og "festkomiteen" hadde bestilt bord på Dinner. Ble rimelig sur da jeg skjønte det var en kinarestaurant, men du kan tro pipen fikk en annen lyd når jeg leste menyen...:-)

Men obs obs...jeg liker sterk mat, men her klarte jeg med det de kategoriserte som mild...den var mer enn sterk nok:-)

Skal forsøke å lure med kompisen ditt. Kinamat er jo til og med ganske rimelig. :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...