Gjest Starling Skrevet 14. mai 2006 Skrevet 14. mai 2006 Skal i konfirmasjon i dag og da skal jeg ha på meg bunaden. Tenkte også å ha den på meg på 17. mai, men må jeg vaske bunadsskjorta mellom, tro? Vil det sette seg lukt (evt. svette) i den hvis jeg ikke vasker den etter i dag? 0 Siter
Gjest Aimabel Skrevet 14. mai 2006 Skrevet 14. mai 2006 hvis det ikke er altfor varmt så skulle vel det gå bra. Jeg ville nok brukt en nøytral deo. Du må vel ta avgjørelsen etter første bruk, se om du har sølt på den eller om den lukter. 0 Siter
Åsemor Skrevet 14. mai 2006 Skrevet 14. mai 2006 Jeg ville lukta på den i morgen og vurdert. Sannsynligvis hadde jeg ikke giddet å vaske. 0 Siter
mumitrollet Skrevet 14. mai 2006 Skrevet 14. mai 2006 Nå vet ikke jeg om du normalt svetter mye, men avgjørelsen om hvorvidt den må vaskes eller ikke kan vel neppe tas før etter konfirmasjonsselskapet er over? Her jeg bor er det som regel ganske kjølig 17. mai, og ikke svetter jeg mye heller. Derfor ville dett helt greit å bruke den på nytt dersom den ikke hadde blitt sølt på el.l. 0 Siter
Gjest Starling Skrevet 14. mai 2006 Skrevet 14. mai 2006 Nå vet ikke jeg om du normalt svetter mye, men avgjørelsen om hvorvidt den må vaskes eller ikke kan vel neppe tas før etter konfirmasjonsselskapet er over? Her jeg bor er det som regel ganske kjølig 17. mai, og ikke svetter jeg mye heller. Derfor ville dett helt greit å bruke den på nytt dersom den ikke hadde blitt sølt på el.l. Tror ikke jeg svetter mer enn det som er vanlig. Tenkte mer på at deolukt og slikt kan sette seg i stoffet for godt. Prøver uten å vaske den jeg, for det er et helsikes arbeid. 0 Siter
Lillemus Skrevet 14. mai 2006 Skrevet 14. mai 2006 Tror ikke jeg svetter mer enn det som er vanlig. Tenkte mer på at deolukt og slikt kan sette seg i stoffet for godt. Prøver uten å vaske den jeg, for det er et helsikes arbeid. Hvor stort arbeide er det å vaske en bunadsskjorte? Jeg stapper den i et vaskepose og kjører den på 60 grader i vaskemaskina, går så fint at. Strykingen er mye verre. :o/ 0 Siter
Atene Skrevet 14. mai 2006 Skrevet 14. mai 2006 Hvor stort arbeide er det å vaske en bunadsskjorte? Jeg stapper den i et vaskepose og kjører den på 60 grader i vaskemaskina, går så fint at. Strykingen er mye verre. :o/ Det er ikke fullt så greit med min linskjorte. 0 Siter
Lillemus Skrevet 14. mai 2006 Skrevet 14. mai 2006 Det er ikke fullt så greit med min linskjorte. Hvis skjorta er i ren lin med hvite broderier i bomull eller lin er det ingenting i veien for å vaske den i maskina. Lin tåler like mye som bomull. 0 Siter
Lurveline Skrevet 14. mai 2006 Skrevet 14. mai 2006 Hvis skjorta er i ren lin med hvite broderier i bomull eller lin er det ingenting i veien for å vaske den i maskina. Lin tåler like mye som bomull. Lin er en mer vaskømfintlig fiber enn bomull. Ei brukt linskjorte kan en legge i svakt lunka vann cirka ett døgn eller fra en dag til neste. En del av støvet vil forsvinne med dette. Vasketemperaturen bør ikke overstige 60 grader. Høg temperatur sammen med mekanisk behandling vil lett påføre linfibrene skade. Etter at skjorta har ligget i vann, kan en vaske den i 30 - 40 grader. 0 Siter
Lurveline Skrevet 14. mai 2006 Skrevet 14. mai 2006 Hvor stort arbeide er det å vaske en bunadsskjorte? Jeg stapper den i et vaskepose og kjører den på 60 grader i vaskemaskina, går så fint at. Strykingen er mye verre. :o/ Stryk skjorta før den har tørket helt. 0 Siter
Atene Skrevet 14. mai 2006 Skrevet 14. mai 2006 Hvis skjorta er i ren lin med hvite broderier i bomull eller lin er det ingenting i veien for å vaske den i maskina. Lin tåler like mye som bomull. Tja... jeg har en helsides instruks om hvordan den skal vaskes og strykes, men finner den ikke akkurat nå. Men kjenner igjen noe av det Lurveline sier. 0 Siter
Atene Skrevet 14. mai 2006 Skrevet 14. mai 2006 Stryk skjorta før den har tørket helt. Og legg den i fryseren mens den er fuktig, før stryking. 0 Siter
Gjest sol etter regn Skrevet 14. mai 2006 Skrevet 14. mai 2006 Min bunadsskjorte er så krøllete og svett etter en dags bruk, at jeg ikke har noe valg. Å stryke den opp igjen UTEN å vaske - nei da er jeg redd jeg ville ødelegge den. Stryke "fast" deo eller svetteflekker og sånn. Huff. Fint plagg, men styrete.. 0 Siter
Gemini Skrevet 14. mai 2006 Skrevet 14. mai 2006 Hvor stort arbeide er det å vaske en bunadsskjorte? Jeg stapper den i et vaskepose og kjører den på 60 grader i vaskemaskina, går så fint at. Strykingen er mye verre. :o/ http://www.bunadraadet.no/bunadstell.htm 0 Siter
Gemini Skrevet 14. mai 2006 Skrevet 14. mai 2006 Hvis skjorta er i ren lin med hvite broderier i bomull eller lin er det ingenting i veien for å vaske den i maskina. Lin tåler like mye som bomull. Nei og nei. Se i linken jeg la under det andre svaret ditt. 0 Siter
mumitrollet Skrevet 14. mai 2006 Skrevet 14. mai 2006 http://www.bunadraadet.no/bunadstell.htm Har vasket min i maskin i 20 år - den er like fin... 0 Siter
Gemini Skrevet 14. mai 2006 Skrevet 14. mai 2006 Har vasket min i maskin i 20 år - den er like fin... Er den av lin eller bomull? Og med broderier? 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.