Gjest Thekla84 Skrevet 14. mai 2006 Skrevet 14. mai 2006 For de som ikke vet, så fikk jeg og samboeren min en fantastisk sønn for snart to uker siden. Ammingen er kommet godt igang, og vi har alle tre funnet en god rytme og et godt samspill som fungerer perfekt for oss. Vi har fulgt alle råd som jordmødrene og barnepleierene på barsel har gitt oss. Men så er det ett problem: Etter at jeg kom hjem fra sykehuset har jeg ikke fått fred omtrent. Min mor og min svigermor er på besøk HVER dag for å treffe barnebarnet sitt, og det er greit nok, men de klager på nesten alt jeg gjør. De kommer med råd som de fikk for over tjue år siden, og selv om jeg prøver å forklare at jeg gjør slik som jeg har fått beskjed om på sykehuset, så mener de at jeg har misforstått! Og så er det dette med ammingen. Når jeg ligge rpå sofaen eller i sengen og ammer vår lille, så påstår de at han ikke får puste fordi nesen blir blokkert av brystet!! Så de driver å trykker ned brystet mitt og tar meg på brystene mens jeg ammer, noe jeg syns er forferdelig ubehagelig. Jeg har turt å gi beskjed til min mor om dette, men det er litt værre med svigermor. Hun VET at jeg ikke setter pris på dette, for hu har hørt når jeg har gitt beskjed til min mor om å slutte, men likevel trykker hun ned mitt bryst og tar på det. Det er så ubehagelig!! Og svigermor er ikke flink til å holde hodet til sønnen vår, så det dingler løst frem og tilbake, vi prøver å hinte litt begge to, men hun påstår hun er verdensmester! Jeg orker snart ikke mer!! Nå låser jeg snart døren og slipper ingen inn til min kjære lille øyensten! Er jeg prippen?? 0 Siter
Prozak Skrevet 14. mai 2006 Skrevet 14. mai 2006 Lås døren, du. Det finnes grenser for hva man skal måtte finne seg i og utstå, selv fra nær familie. ".............................................." 0 Siter
fyrlykt Skrevet 14. mai 2006 Skrevet 14. mai 2006 Det er merkelig med gravide mager og pupper med melk, de synes å være allmannseie. Lås døra, få mannen din til å si ifra at de ikke slipper inn før de slutter å kritisere deg og ta på puppene dine. Dere er i en sårbar fase og trenger ro og trygghet. 0 Siter
Gjest Mom33 Skrevet 14. mai 2006 Skrevet 14. mai 2006 Herregud, du må være et særdeles mildt og snilt menneske som har funnet deg i dette! Be kjærringene (!) holde fingra av fatet. Klarer du det på en humoristisk måte uten å såre dem bør du forgylles. Klarer du det ikke, er det ikke mer enn normalt mennesklig. Jeg hadde nok valgt varianten: "Hva faen gjør du - klår du på puppa mine????" Jeg er ikke kjent for å være mild og snill. 0 Siter
Gjest gratulerer så mye Skrevet 14. mai 2006 Skrevet 14. mai 2006 Du er ikke prippen! Menneskeneser ser faktisk ut slik de gjør, nettopp fordi det skal være umulig å blokkere neseborene med en full pupp. Så baby får puste, i det øyeblikk den ikke gjør det, slipper den puppen. Krev mer alenetid sammen med mannen din og den lille, og be mannen din ta all kommunikasjon med svigermor. Du kan be ham om å fysisk bære henne ut av rommet nestegang hun går over streken. Og hun skal ikke komme på besøk når han ikke er hjemme. Enhver får ta ansvar for å oppdra sin egen mor.. Og jeg gikk ut av rommet og la meg på (et) soverom når jeg ammet førstemann, uansett hvem som var på besøk, helt frem til jeg hadde fått virkelig dreisen på dette, og ingen brydde seg lenger. Lås døren til soverommet, og sier de noe, gi besøket en oppgave mens du er borte (stryke noe tøy eller vaske et vindu..) 0 Siter
carma Skrevet 14. mai 2006 Skrevet 14. mai 2006 "Nå låser jeg snart døren og slipper ingen inn til min kjære lille øyensten!" Dette var det aller klokeste i hele innlegget ditt! For noen lite forståelsesfulle og ekstremt pågående bestemødre den lille gutten din har fått! Herregud, de må da skjønne at den lille familien trenger tid for seg selv nå! Hadde min mor eller svigermor i det hele tatt rørt ved mine bryster så hadde jeg hevet dem på dør begge to! Her må du bare si ifra og sette grenser med én gang, for de skjønner tydeligvis ikke at de er LANGT over streken! Huff, jeg fikk skikkelig vondt av deg nå... Det er sånt jeg virkelig er redd skal skje i min barseltid og har bare bestemt meg for at sånn skal det ikke bli - enkelt og greit. Du er _ikke_ prippen! Men sett ned foten og gi klar beskjed, for to masende bestemødre som tror de er verdensmestre i spedbarn og som ikke skjønner når de har gått for langt har du virkelig ikke godt av i denne tiden! Ikke la deg stresse, jeg er sikker på at gutten deres har det helt fint ved brystet og at du trygt kan stole på rådene du fikk på barsel. 0 Siter
Aisha1365380364 Skrevet 14. mai 2006 Skrevet 14. mai 2006 Det er tydeligvis ett aller annet som får folk til å tro at puppene til ammende kvinner er allemannseie. Jeg slet med ammingen til å begynne med, og forsøkte i det minste å finne en rolig krok, og diskre trekke genseren opp slik at babyen kom til. Men neida, kvinner i alle aldre satte seg henført ned ved siden av meg, eller sto bak meg og stirret Jeg har alltid vært diskre da andre ammer, så jeg trodde det var normalen.Det er ikke noe problem å se bort akkurat da puppen er blottet, det er snakk om sekunder. Men neida. Ikke er jeg prippen heller 0 Siter
keinstein Skrevet 14. mai 2006 Skrevet 14. mai 2006 Spebarn har jeg ikke greie på, men myndighet vet jeg mye om. Du får sette opp ditt morskeste uttrykk, din mest bestemte stemme og sette dem på plass. Problemet med slikt er selvsagt at noen blir snurt. Men det varer ikke lenge. Og gjør meg en tjenste: ikke prøv å gjøre det godt igjen etterpå, da kan du ende opp med at de utnytter din skyldfølelse, og du sitter i fella. Ja - du har nok med et par kontrollfriker å gjøre. Og de trenger kun et solid spark bak eller to. 0 Siter
toci Skrevet 14. mai 2006 Skrevet 14. mai 2006 "Nå låser jeg snart døren og slipper ingen inn til min kjære lille øyensten!" Dette var det aller klokeste i hele innlegget ditt! For noen lite forståelsesfulle og ekstremt pågående bestemødre den lille gutten din har fått! Herregud, de må da skjønne at den lille familien trenger tid for seg selv nå! Hadde min mor eller svigermor i det hele tatt rørt ved mine bryster så hadde jeg hevet dem på dør begge to! Her må du bare si ifra og sette grenser med én gang, for de skjønner tydeligvis ikke at de er LANGT over streken! Huff, jeg fikk skikkelig vondt av deg nå... Det er sånt jeg virkelig er redd skal skje i min barseltid og har bare bestemt meg for at sånn skal det ikke bli - enkelt og greit. Du er _ikke_ prippen! Men sett ned foten og gi klar beskjed, for to masende bestemødre som tror de er verdensmestre i spedbarn og som ikke skjønner når de har gått for langt har du virkelig ikke godt av i denne tiden! Ikke la deg stresse, jeg er sikker på at gutten deres har det helt fint ved brystet og at du trygt kan stole på rådene du fikk på barsel. "Hadde min mor eller svigermor i det hele tatt rørt ved mine bryster så hadde jeg hevet dem på dør begge to!" brystene eller mødrene? ) 0 Siter
serendipity Skrevet 14. mai 2006 Skrevet 14. mai 2006 Jeg hadde låst døra og nappet ut tlf. kontakten, noe jeg faktisk også gjorde da poden var nyfødt. Og hadde vigermor nærmet seg mine pupper hadde hun ligget syltynt an. 0 Siter
Åsemor Skrevet 14. mai 2006 Skrevet 14. mai 2006 Oh my god. Jeg hadde tilta. Krev først og fremst at pappaen til barnet tar en alvorsprat med moren sin om at det er helt uakseptabelt at hun blander seg inni ammingen din. Jeg syns forsåvidt at dere begge kan gi beskjed til alle besteforeldre at det holder med besøk 2 ganger i uka. Dere er en ny familie som består av dere tre, og det må dere få lov til å være. Det er klart barnet får puste når han spiser. Himmel og hav altså. En mor ville jo oppdaget det. Man ligger ikke og spiser i en halvtime uten å puste, det skulle jo tatt seg ut. 0 Siter
Reg@l Skrevet 14. mai 2006 Skrevet 14. mai 2006 Heisann, og gratulerer så mye :-) Høres ut som det er på tide å sette foten ned her. Gi dem beskjed på en fin måte om at dere tre trenger tid alene, og at du trenger ro når du ammer. Lukk ørene for disse "gode" rådene, trekk pusten godt mens du teller til 10 og sier til deg selv at det er helt sikkert godt ment ;-) Akkurat den puppetafsingen hadde jeg gitt klar beskjed om, så kunne de blitt så fornærma de bare ville. 0 Siter
Sofies mamma Skrevet 14. mai 2006 Skrevet 14. mai 2006 Nei, det er du ikke. Mor og svigermor er ikke spes kunnskapsrike hva amming og "hodehold" angår. Har selv vært igjennom samme greia. Det ga seg først da vi sa klart og direkte fra både jeg og mannen min og utropte oss selv som verdensmesteret for vårt barn, selv om de sikkert var bra for sine barn. Begge ble grinete, men så gikk det over og de holdt kjeft. Dessuten sa vi at vi ikke ønsket besøk så ofte i starten og at vi kunne si i fra når det var greit med hyppigere besøk. Ikke la denne første tiden bli ødelagt av mor og svigermor. 0 Siter
Lillemus Skrevet 14. mai 2006 Skrevet 14. mai 2006 Du er overhode ikke prippen! Hadde noen andre enn legepersonell og kjæresten min klådd på brystene mine så skulle de sannelig fått klar beskjed om å dra til seg griselabbene! Her må du sette foten ettertrykkelig ned overfor svigermor og det så hun virkelig skjønner at dette har hun ingenting med! 0 Siter
Ugga Bugga Skrevet 14. mai 2006 Skrevet 14. mai 2006 Hvis noen hadde tafset på mine pupper, så hadde de blitt pælma ut av huset veldig raskt. 0 Siter
Mrs. Wallace Skrevet 14. mai 2006 Skrevet 14. mai 2006 Jeg hadde blitt et glefsende monster om venner og familie plutselig hadde syntes det var greit å ta og klemme meg på puppene bare fordi jeg fikk barn. Nei, du er ikke prippen. Gi beskjed om at du vil ha puppene dine for deg selv, og prøv også å sette grenser for annen uønsket "rådgiving". Når de snakker om ting de selv gjorde, kan du feks si noe sånt som "Javel. Men nå gjør vi altså...(sånn og sånn)". Vennlig, men bestemt. 0 Siter
org Skrevet 14. mai 2006 Skrevet 14. mai 2006 Fei unna mor og svigermor med et par velretta gloser. Jeg måtte si det til mora mi at jeg ikke likte det. Svigermora mi har aldri gjort sånn - hun er unik den dama! 0 Siter
kaffepiken Skrevet 14. mai 2006 Skrevet 14. mai 2006 Gratulerer med babyen ) Du er ikke prippen i det hele tatt, si rett ut til svigermor at hun skal slutte å klå på puppene dine. Sånt gjør man da bare ikke!! Dessuten syns jeg de er innom dere altfor ofte! Jeg hadde helt klart ikke orket et sånt renn på dørene som nybakt mamma - i hvertfall ikke av sånne selvutnevnte "eksperter".. 0 Siter
mAd Skrevet 14. mai 2006 Skrevet 14. mai 2006 Jeg fikk også en sønn for litt over to uker siden Kjenner jeg begynner å bli litt lei av svigers allerede, selv om vi ikke har sett dem SÅ ofte, men de er liksom hele tida i bakgrunnen virker det som. Uansett, man HØRER jo at ungen puster. Jeg var bekymra for det der i begynnelsen jeg og, jeg skvisa jo stakkaren med megapuppene mine, men nå slapper jeg mer av, jeg hører at han puster, så da er det ikke noe å bekymre seg over. Hadde NOEN prøvd å ta meg på puppene mens jeg amma, å du dæven, da hadde jeg sikkert langa ut en knyttneve altså. Hva med å ikke amme i samme rom som svigermor, så langt det lar seg gjøre? Evt. få samboeren din til å si fra om at dere ikke vil ha så mye besøk, det er jo kjempeslitsomt nå i begynnelsen. 0 Siter
flisa Skrevet 14. mai 2006 Skrevet 14. mai 2006 Du er normal - det er så en får lyst til å skrike høyt!!! 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.