Gå til innhold

Bunadsreglene! :-)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sminking med måte er jeg absolutt for, og det stod jo også i disse "reglene"! :-)

Hvis jeg reagerer på at noen har for mye sminke, ville jeg nok reagert uansett antrekk. Det er altså selve sminkingen som gjør utslaget og ikke bunaden.

Jeg så i fjor en dame med rastafletter og piercing og bunad. Det var kult at hun var den hun var og likevel brukte bunad.

Riktignok var ikke dette vanlig på f eks 1800-tallet, men det var det heller ikke med korthårede damer eller bruk av andre typer briller enn de små og runde, og det var heller ikke vanlig med "fargede" i bunader, naturlig nok.

Man må tross alt ta med seg noe endringer på veien. *S*

Det er ikke mange av dagens bunader som fantes på 1800-tallet heller.Var det ikke rundt 1930 de fleste bunadene ble laget?

I gamle dager pyntet de seg med det beste de hadde. Det var nok ingen som sa at sølja må sitte der og at det var forbudt å bruke det sjalet til den vesten.

Videoannonse
Annonse
  • Svar 68
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

19

• Lillemus

8

• citygirl

7

• amber sun

5

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Det er ikke mange av dagens bunader som fantes på 1800-tallet heller.Var det ikke rundt 1930 de fleste bunadene ble laget?

I gamle dager pyntet de seg med det beste de hadde. Det var nok ingen som sa at sølja må sitte der og at det var forbudt å bruke det sjalet til den vesten.

Ja, det er et tankekors at mange av bunadene er oppkonstruerte, der en eller annen har valgt ut elementer, og at man siden er ekstremt streng på hva som er "lov" og ikke.

Men da går det jo på andre type "ting" enn det som diskuteres her, da, om det skal være slikt eller sånt forkle, ikke om slikt som jakke og bunadsparaply! :-)

Selv er jeg så heldig å ha en folkedrakt som ikke er oppkonstruert, og derfor kan man se temmelig stor variasjon mht farger etc, selv om man tydelig ser at det er den samme drakta med variasjoner! :-)

Skrevet

Vet du, jeg grøsser langt inn i sjela når jeg ser bunadseliten i all sin "prakt" på 17.mai! Huffameg. Ansiktet skal helst være blankskura og fritt for alt som heter sminke. Greit nok for de purunge som er så heldige at de har litt farge på vipper og bryn, men mange av de som er noe eldre ser blasse og nesten syke ut. Og så er det de samme, de som er gifte og gjerne litt avblomstra som har slike herrrlige hodeplagg til bunadene sine. Enkelte av de hodegreiene er så stygge at det ikke kan være noen tvil om at de er skapt for å gjøre dama under minst mulig attraktiv for det motsatte kjønn. Noen ser jo bare helt vanvittige ut, spør du meg. Det hjelper lite om stakken er staselig når resten av dama ser så tragisk ut, altså! Skal ikke dette være det flotteste av alle plagg man kan bære når man skal være ekstra fin? Så skal man altså ødelegge hele inntrykket med fjollete hatter og gustne, grå ansikter? Jeg forstår det ikke.

Oppfordrer herved alle til å bryte hodeplagg- og sminkeregelen! :-)

PS: Men smink dere med måte, da. Det passer ikke å se ut som russiske horer heller.

Stiller med stakk, solbriller, doc martens, hodetørkle godt gjemt nederst i skuffen og lett sminke.

Tror dere bundapolitiet tar meg da?

Får gjemme meg inni barnetoget så de ikke ser meg...

Skrevet

Men, Lillemus, hva koster det å få sydd ut trønderbunaden?

Jeg må kjøpe meg ny skjorte også, for den er ikke pen lenger. For liten er den også.

Jeg har betalt ca. 700,- de to gangene jeg har sydd ut / inn min. På Husfliden altså, det er sikkert billigere hos en annen skredder / sydame, men jeg liker å få det gjort hos de som har sydd den i utgangspunktet.

Skrevet

Stiller med stakk, solbriller, doc martens, hodetørkle godt gjemt nederst i skuffen og lett sminke.

hva er doc martens?

Skrevet

Jeg bruker ikke hodeplagg selv om jeg har. Jeg bruker tynn synetetisk strømpebukse. Skjørtet er for langt. Jeg har "sølje-øredobber". Jeg har en sølje jeg bruker på ureglementert sted (og to som sitter der de skal).

Ædda-bædda

Skrevet

Jepp. Det blir håndjern og glattcelle til morgenen den 18. det.

Skrevet

Jeg har betalt ca. 700,- de to gangene jeg har sydd ut / inn min. På Husfliden altså, det er sikkert billigere hos en annen skredder / sydame, men jeg liker å få det gjort hos de som har sydd den i utgangspunktet.

Ok, det hørtes i grunnen ikke så ille ut.

Takk for svaret!

Skrevet

hva er doc martens?

http://www.drmartens.com/

Støvler og sko som er svært behagelige å gå i.

Var populært blant punkerne for mange herran år siden, men de mer diskret skoene brukes bl.a. av politiet.

Skrevet

Jepp. Det blir håndjern og glattcelle til morgenen den 18. det.

Huff. Håper de slipper meg ut med forenklet forelegg i tide så jeg rekker jobben

*skrattler*

Skrevet

Det er forresten veldig dårlig plass i de bunadsveskene!

Hhvai all verden skal du ha med deg da?? Jeg får glatt plass til minibankkortret, penger, nøkler, mobil, papirlommetørklær og lypsyl. Og underskjørtet har en søt liten lomme med knapp som det går et bind oppi - praktisk! :o)

Skrevet

Likeså! Jeg nekter å gå rundt og myse hele 17. mai ihvertfall!

Men så bruker jeg ikke solbriller for å stæsje meg til heller, da, men fordi det er en dyd av nødvendighet! :-)

Akkuart som deo. De brukte sikkert ikke det i gamle dager heller, men man forbyr jo ikke det i dag likevel! *he he*

Tror du de sjekker om man har brukt den forbudte høvelen under armene også?

Det er vel mest korrekt å være "eau de naturel" både med lukt og hår?

*flirer*

Skrevet

10. Kniv forbeholdt menn: Bunadskniv til damer er et nymotens påfunn, dette hører ikke hjemme på kvinnebunader, kun enkelte mannsbunader.

Sorry to say, dette er bare piss, jeg har en bunadkviv, for kvinner, som er fra ca 1850, etter en oldemor.

Ellers fyller jeg selvsagt kravene, moren min er nesten bunadspoliti selv, jeg også til tider.. :)

Dog bruker jeg ikke skaut, men bånd, jeg ser ikke ut med skaut, lue eller annet hodeplagg så for meg er det ikke noe alternativ. Og til vår bunad er det svært få som bruker det fordi tradisjonen for "finstakken" har vært litt usikker.

Skrevet

*flirer*

*knegg*

Det hadde vært noe - Bunadspolitiet slår til for fullt slik at vi alle måtte la høvel og pinsett ligge i minst 2 uker før den store dagen! :-)

Skrevet

Hhvai all verden skal du ha med deg da?? Jeg får glatt plass til minibankkortret, penger, nøkler, mobil, papirlommetørklær og lypsyl. Og underskjørtet har en søt liten lomme med knapp som det går et bind oppi - praktisk! :o)

Kanskje hun må ha et sted å putte jakka når sola titter fram! ;-)

Skrevet

*knegg*

Det hadde vært noe - Bunadspolitiet slår til for fullt slik at vi alle måtte la høvel og pinsett ligge i minst 2 uker før den store dagen! :-)

*smører panisk hårkur i armhulene*

Skrevet

*flirer*

Jepp, og så må du ha sånne maxi bestemortruser.

Skrevet

Jeg har også for sid bunad. Dessuten mangler jeg hodeplagg, så jeg er ikke helt korrekt.

Min er også for sid, trønderbunaden skal egentlig gå til ankelen bare, min er helt fotsid såvidt jeg husker.

Skrevet

Jepp, og så må du ha sånne maxi bestemortruser.

*roter rundt nederst i skapet etter noen riktig gamle svære*

Hva med bh,da? Bestemorsutgave i beigebrunt? Eller skal de henge fritt??

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...