Gjest KariKruskakli Skrevet 14. mai 2006 Skrevet 14. mai 2006 Bunadskjorta har gulnet.Kan jeg legge den i klorin? Min mor sier nei, men jeg mener ja. Jeg mener og huske at jeg har gjort det før og at det har gått bra? Men jeg er såpass senil at jeg er ikke 100 % sikker på om jeg har gjort det eller om jeg bare har drømt. 0 Siter
Lula Skrevet 14. mai 2006 Skrevet 14. mai 2006 Jeg har også gjort det før. Det gikk helt greit, men den var i bomull og uten broderier. Vet ikke om jeg hadde gjort det med en linskjorte, og ihvertfall ikke nå når jeg har sorte broderier på 0 Siter
morsan Skrevet 14. mai 2006 Skrevet 14. mai 2006 Vet ikke om jeg hadde tatt sjansen på klorin, altså!! Det tærer på stoffet, slik at det blir dårligere... :-( 0 Siter
org Skrevet 14. mai 2006 Skrevet 14. mai 2006 Nei, det hadde jeg nok ikke gjort, altså! Gemini, søkemesteren la ut link om stell av bunadsskjorter. Der sto det noe om solbleking eller snøbleking (kan bli litt vanskelig...). 0 Siter
Gjest Persille Skrevet 14. mai 2006 Skrevet 14. mai 2006 Med REN bomull skal det gå greit, men de er jo gjerne av lin, og da tror jeg nok ikke jeg hadde tatt sjansen... Kan du ikke ta litt klor på et sted som ikke synes? Og teste? 0 Siter
Gjest KariKruskakli Skrevet 14. mai 2006 Skrevet 14. mai 2006 Med REN bomull skal det gå greit, men de er jo gjerne av lin, og da tror jeg nok ikke jeg hadde tatt sjansen... Kan du ikke ta litt klor på et sted som ikke synes? Og teste? Det er lin. Guru, hva gjør jeg da? 0 Siter
Gjest Zuleika Skrevet 14. mai 2006 Skrevet 14. mai 2006 Det kommer anpå stoffet og broderiene. Dvs. broderitråden. Er det bomull er det ikke noe problem. Lin tåler det også, men jeg ville vært forsiktig. 0 Siter
Gjest Wilhelmina Skrevet 14. mai 2006 Skrevet 14. mai 2006 Er du helt vill? Legge bundasskjorta i klorin?? ABSOLUTT ikke! Du kan prøve et vaskemiddel som heter biotex hvitt, det pleier å fungere 0 Siter
Gjest Zuleika Skrevet 14. mai 2006 Skrevet 14. mai 2006 Det er lin. Guru, hva gjør jeg da? Tar veldig, veldig lite klorin i vannet og se om det hjelper. Pass siden på å la den henge ute i sola til sommeren. 0 Siter
Gjest Zuleika Skrevet 14. mai 2006 Skrevet 14. mai 2006 Er du helt vill? Legge bundasskjorta i klorin?? ABSOLUTT ikke! Du kan prøve et vaskemiddel som heter biotex hvitt, det pleier å fungere Det bør man være forsiktig med, det inneholder sterke stoffer. 0 Siter
ShitDiddelyDo Skrevet 14. mai 2006 Skrevet 14. mai 2006 Nå er ikke jeg noen kokk, men det der hørtes særdeles lite lurt ut. Jeg har ved et par anledninger lagt jeans i klorin, og faenskapet har jo nærmest råtnet. Jeg har aldri hatt bunad i hele mitt liv og skal ikke uttale meg om det plagget, men et stoff som kan filleriste olabukser tror jeg ikke egner seg på bunad. 0 Siter
org Skrevet 14. mai 2006 Skrevet 14. mai 2006 Det bør man være forsiktig med, det inneholder sterke stoffer. Men neppe så sterke som i klorin. 0 Siter
Gjest Zuleika Skrevet 14. mai 2006 Skrevet 14. mai 2006 Nå er ikke jeg noen kokk, men det der hørtes særdeles lite lurt ut. Jeg har ved et par anledninger lagt jeans i klorin, og faenskapet har jo nærmest råtnet. Jeg har aldri hatt bunad i hele mitt liv og skal ikke uttale meg om det plagget, men et stoff som kan filleriste olabukser tror jeg ikke egner seg på bunad. Det er en lang vei fra en bunadskjorte til olabukser;) Det er vanlig å legge hvite bomullsskjorter i klorin. 0 Siter
Gjest Zuleika Skrevet 14. mai 2006 Skrevet 14. mai 2006 Men neppe så sterke som i klorin. Jo faktisk. 0 Siter
ShitDiddelyDo Skrevet 14. mai 2006 Skrevet 14. mai 2006 Det er en lang vei fra en bunadskjorte til olabukser;) Det er vanlig å legge hvite bomullsskjorter i klorin. Så skjorter tåler mer enn jeans? Det hadde jeg aldri gjettet på. Det er godt jeg ikke er skredder. 0 Siter
Gjest Persille Skrevet 14. mai 2006 Skrevet 14. mai 2006 Det er lin. Guru, hva gjør jeg da? Har ingen aning... Jeg bruker mamma til sånt 0 Siter
org Skrevet 14. mai 2006 Skrevet 14. mai 2006 Jo faktisk. Nææææhæhæi så! *S* Ok, så er det kanskje det, da. 0 Siter
morsan Skrevet 14. mai 2006 Skrevet 14. mai 2006 Så skjorter tåler mer enn jeans? Det hadde jeg aldri gjettet på. Det er godt jeg ikke er skredder. Jeg har også ødelagt en olabukse i klorin, men tror nok at jeg hadde oppi alt for mye av stoffet!! Jeg har siden lest litt mer nøye på klorinflaska hvor mye som skal brukes, og da er det ikke så veldig mye per 10 liter vann i forb med bløtlegging.... Dengangen olabuksa gikk heden, bare tømte jeg masse klorin oppi bøtta! :-( 0 Siter
citygirl Skrevet 14. mai 2006 Skrevet 14. mai 2006 Vask den med vaskepulver Omo for hvitt tøy - flytende omo inneholder ikke noe blekemidler og da kan hvitt tøy gulne. Så henger du den i sola til tørk. (Hvilken sol...) Bomullstøy kan blekes i klorin, men jeg hadde ikke tatt sjansen på linskjorter, nei. Min er kritthvit igjen etter en omgang med gammeldags vaskepulver i maskin og soltørk. Og den var helt gult på ermene. 0 Siter
ShitDiddelyDo Skrevet 14. mai 2006 Skrevet 14. mai 2006 Jeg har også ødelagt en olabukse i klorin, men tror nok at jeg hadde oppi alt for mye av stoffet!! Jeg har siden lest litt mer nøye på klorinflaska hvor mye som skal brukes, og da er det ikke så veldig mye per 10 liter vann i forb med bløtlegging.... Dengangen olabuksa gikk heden, bare tømte jeg masse klorin oppi bøtta! :-( Ja, jeg brukte sikkert en kvart flaske... Men jeg er jo ikke så smart når alt kommer til alt. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.