Gå til innhold

Hva skjer under en rettslig inkasso?

Anbefalte innlegg

Gjest må jeg betale?
Skrevet

Jeg har en kunde som skylder meg flere tusener. Denne saken kommer nå til å gå til rettslig inkasso fordi kravet _kan_ sies å være bestridt, selv om kunden aldri har uttalt det direkte på noe vis.

Nå er dette min første inkassosak noensinne, og jeg lurer derfor på følgende:

Hva skjer dersom kunden nekter/ikke kan betale for seg, selv om han blir dømt til det? Hvem blir det da som må punge ut med salærer og andre utgifter for å ha bragt denne saken inn for retten?

petter smart
Skrevet

Det hjelper lite om kunden nekter å betale dersom han har evne. Da vil namsmannen ta pant i kontoer, hus, bil e.l.

Men om evnen ikke er der så er det jo ikke noe å hente.

Hvis han taper vil du uansett ikke måtte betale det han blir idømt å betale av omkostninger. Men du mangler han betalingsevne vil du måtte betale din egen advokat. Dette kan muligens trekkes fra på skatten, evt dekkes av forsikring (typisk innbo).

Gjest må jeg betale?
Skrevet

Det hjelper lite om kunden nekter å betale dersom han har evne. Da vil namsmannen ta pant i kontoer, hus, bil e.l.

Men om evnen ikke er der så er det jo ikke noe å hente.

Hvis han taper vil du uansett ikke måtte betale det han blir idømt å betale av omkostninger. Men du mangler han betalingsevne vil du måtte betale din egen advokat. Dette kan muligens trekkes fra på skatten, evt dekkes av forsikring (typisk innbo).

Takk for svaret! Da føler jeg meg noe tryggere.

Jeg vet at skyldneren har verdier som jeg antar vil dekke beløpet. Og siden advokaten min mener jeg har alt det juridiske på min side, så kan jeg nå gå videre med inndrivelsen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...