keinstein Skrevet 15. mai 2006 Skrevet 15. mai 2006 "Mange assosierer sløret med kvinnens underordning. Men flere muslimske kvinner, særlig de som har vokst opp i et vestlig samfunn, mener på sin side at sløret frigjør dem fra mannens seksualiserte blikk, skriver forsker Randi Gressgård" Ja, og usynliggjør kvinner enda mer enn de er når de ikke får lov å gå ut, ikke får treffe menn eller gutter. Synligggjøring av kvinner skaper konflikter blant menn. Javisst, men vi her i landet dreper ikke hverandre, selv om noen er vilig til å sloss. Andre sloss for eiendom og noen sloss for at de ikke tåler kritikk. Noen sloss og palger kvinner altså fordi de har dårlig impulskontroll og er primitivt egoistiske og respektløse. Det er ikke kvinners skyld. I flere hundre år har vi i Norge respektert kvinnene uten slør. Menn innrømmer at sex er viktig, og rivalisering er noe vi må leve med. Vi kan ikke undertrykke kvinner for å slippe rivalisering. I tilfelle burde menn også gått med slør. Holder du øye med tilslørte kvinners øyne, så er ikke et lekkert mannebein å forakte for synet, venninnene er sjalu like godt bak sløret som uten. Tilslørte kvinner sloss mindre? Nix. Løser det problemer? Nix. Med sløret følger også trusler, mishandling og diskriminsering. Sløret er bare en konsekvens av undertrykking. http://www.dagbladet.no/magasinet/2006/05/11/465958.html 0 Siter
petter smart Skrevet 15. mai 2006 Skrevet 15. mai 2006 Den er ikke helt enkel den der. Til hverdag bør alle få gå kledd som de vil (innenfor lovens rammer). På jobb, skole o.l. er det andre krav. Men skal vi tillate et plagg som blir brukt til å undertrykke kvinner? Hvordan vet vi hvem som bruker det frivillig og hvem som blir tvunget? Og kan vi egentlig avgjøre om noe blir brukt frivillig? Vestlige ungdommer kler seg jo etter moten. Det er i teorien frivillig, men hvor mange tør gå sine egne veier? 0 Siter
Gjest oppgitt! Skrevet 15. mai 2006 Skrevet 15. mai 2006 Den er ikke helt enkel den der. Til hverdag bør alle få gå kledd som de vil (innenfor lovens rammer). På jobb, skole o.l. er det andre krav. Men skal vi tillate et plagg som blir brukt til å undertrykke kvinner? Hvordan vet vi hvem som bruker det frivillig og hvem som blir tvunget? Og kan vi egentlig avgjøre om noe blir brukt frivillig? Vestlige ungdommer kler seg jo etter moten. Det er i teorien frivillig, men hvor mange tør gå sine egne veier? Synes barbiene var søte jeg. La nå folk gå kledd som de vil, tvunget eller ei. Det finnes andre og mer viktigere saker å jobbe mot, enn å prøve å få muslimske kvinner til å gå uten slør. 0 Siter
petter smart Skrevet 15. mai 2006 Skrevet 15. mai 2006 Synes barbiene var søte jeg. La nå folk gå kledd som de vil, tvunget eller ei. Det finnes andre og mer viktigere saker å jobbe mot, enn å prøve å få muslimske kvinner til å gå uten slør. Du mener at vi skal tillate at kvinner blir tvunget til å gå med hijab? Ja ja, god bedring. 0 Siter
flisa Skrevet 15. mai 2006 Skrevet 15. mai 2006 Den er ikke helt enkel den der. Til hverdag bør alle få gå kledd som de vil (innenfor lovens rammer). På jobb, skole o.l. er det andre krav. Men skal vi tillate et plagg som blir brukt til å undertrykke kvinner? Hvordan vet vi hvem som bruker det frivillig og hvem som blir tvunget? Og kan vi egentlig avgjøre om noe blir brukt frivillig? Vestlige ungdommer kler seg jo etter moten. Det er i teorien frivillig, men hvor mange tør gå sine egne veier? Man bør i alle fall ikke forby andres barn å gå med det foreldrene har bestemt for dem. 0 Siter
Gjest oppgitt! Skrevet 15. mai 2006 Skrevet 15. mai 2006 Du mener at vi skal tillate at kvinner blir tvunget til å gå med hijab? Ja ja, god bedring. Det finnes da andre ting å bruke tiden på enn et fordømt klesplagg! Mange av dem vil jo også gå med det selv! Hvem søren er du som skal bestemme hva andre skal gå med eller ei? Synes det finnes verre ting i verden å sette fokus på enn hva noen muslimske kvinnfolk går med på hodet, som de til og med vil gå med selv. God bedring til deg som ikke kan finne noe bedre å sette fokus på! 0 Siter
MsSophie Skrevet 15. mai 2006 Skrevet 15. mai 2006 Du mener at vi skal tillate at kvinner blir tvunget til å gå med hijab? Ja ja, god bedring. Nei, men vi skal tillate at kvinner som_ØNSKER_det selv må få lov til å gå med det. 0 Siter
flisa Skrevet 15. mai 2006 Skrevet 15. mai 2006 Det finnes da andre ting å bruke tiden på enn et fordømt klesplagg! Mange av dem vil jo også gå med det selv! Hvem søren er du som skal bestemme hva andre skal gå med eller ei? Synes det finnes verre ting i verden å sette fokus på enn hva noen muslimske kvinnfolk går med på hodet, som de til og med vil gå med selv. God bedring til deg som ikke kan finne noe bedre å sette fokus på! Tenk om det ble påbudt å gå med dyp utringning! hehe 0 Siter
petter smart Skrevet 15. mai 2006 Skrevet 15. mai 2006 Det finnes da andre ting å bruke tiden på enn et fordømt klesplagg! Mange av dem vil jo også gå med det selv! Hvem søren er du som skal bestemme hva andre skal gå med eller ei? Synes det finnes verre ting i verden å sette fokus på enn hva noen muslimske kvinnfolk går med på hodet, som de til og med vil gå med selv. God bedring til deg som ikke kan finne noe bedre å sette fokus på! Er det vanskelig å se forskjell på nickene "keinstein" og "petter smart"? Jeg har slett ikke satt fokus på dette, jeg har kun svart på et innlegg. Og det blir noe komisk når du spør hvem søren jeg er som skal bestemme hva andre skal gå med, når det er nettopp det debatten handler om; at muslimske kvinner blir tvunget til å gå med et plagg. Hvem søren er de muslimske mennene som bestemmer dette? 0 Siter
petter smart Skrevet 15. mai 2006 Skrevet 15. mai 2006 Nei, men vi skal tillate at kvinner som_ØNSKER_det selv må få lov til å gå med det. Helt enig, men hvordan gjør man det i praksis? Hvordan vet vi om en kvinne faktisk gjør det frivillig? Blir hun tvunget vil hun neppe tørre innrømme det. Og hva med barn, som ikke kan ta egne valg? 0 Siter
flisa Skrevet 15. mai 2006 Skrevet 15. mai 2006 Helt enig, men hvordan gjør man det i praksis? Hvordan vet vi om en kvinne faktisk gjør det frivillig? Blir hun tvunget vil hun neppe tørre innrømme det. Og hva med barn, som ikke kan ta egne valg? hva med jenter som må gå med skjørt og fletter - for SIN religion - skal det også forbys? 0 Siter
petter smart Skrevet 15. mai 2006 Skrevet 15. mai 2006 hva med jenter som må gå med skjørt og fletter - for SIN religion - skal det også forbys? Jeg sa jo at dette ikke var enkelt. Ingen barn bestemmer selv hvilke klær de skal gå i (selv om de ofte prøver). Skal en tillate hva som helst? Eller kun det som religioner tillater? Eller det samfunnet tillater? En må i alle fall se på hvorfor klærne er som de er. Hijab brukes for å gjøre kvinner kjønnsløse, for at menn ikke skal bli fristet. Det bør ikke være lov. Skjørt og fletter er ikke et overgrep i samme grad. Bør det da godtas? 0 Siter
MsSophie Skrevet 15. mai 2006 Skrevet 15. mai 2006 Jeg sa jo at dette ikke var enkelt. Ingen barn bestemmer selv hvilke klær de skal gå i (selv om de ofte prøver). Skal en tillate hva som helst? Eller kun det som religioner tillater? Eller det samfunnet tillater? En må i alle fall se på hvorfor klærne er som de er. Hijab brukes for å gjøre kvinner kjønnsløse, for at menn ikke skal bli fristet. Det bør ikke være lov. Skjørt og fletter er ikke et overgrep i samme grad. Bør det da godtas? De ser da relativt kjønnsløse og nitriste ut de Smiths venner jentungene også....stramme fletter har aldri vært særlig appelerende. Og hva med gullkjeder med kors eller Davidstjerne...., bør det forbys på små barn..., for ikke å snakke om barndåp? 0 Siter
flisa Skrevet 15. mai 2006 Skrevet 15. mai 2006 Jeg sa jo at dette ikke var enkelt. Ingen barn bestemmer selv hvilke klær de skal gå i (selv om de ofte prøver). Skal en tillate hva som helst? Eller kun det som religioner tillater? Eller det samfunnet tillater? En må i alle fall se på hvorfor klærne er som de er. Hijab brukes for å gjøre kvinner kjønnsløse, for at menn ikke skal bli fristet. Det bør ikke være lov. Skjørt og fletter er ikke et overgrep i samme grad. Bør det da godtas? I en vanlig skole - er man like anderledes med lange skjørt og fletter som med Hijab. Unger er ikke akkurat så greie mot hverandre. MEN, om mamma eller pappa har sagt at man skal ha på seg hijab for bluferdighetens skyld (som vi har på truse) - så vil det være et overgrep om en lærer sier noe annet på skolen. Vi må starte med de voksne - og ikke som i Frankrike hvor det ikke er lov. Huff 0 Siter
flisa Skrevet 15. mai 2006 Skrevet 15. mai 2006 De ser da relativt kjønnsløse og nitriste ut de Smiths venner jentungene også....stramme fletter har aldri vært særlig appelerende. Og hva med gullkjeder med kors eller Davidstjerne...., bør det forbys på små barn..., for ikke å snakke om barndåp? *nikker* Det er ikke der det ligger... 0 Siter
Gjest Oppgitt! Skrevet 15. mai 2006 Skrevet 15. mai 2006 Er det vanskelig å se forskjell på nickene "keinstein" og "petter smart"? Jeg har slett ikke satt fokus på dette, jeg har kun svart på et innlegg. Og det blir noe komisk når du spør hvem søren jeg er som skal bestemme hva andre skal gå med, når det er nettopp det debatten handler om; at muslimske kvinner blir tvunget til å gå med et plagg. Hvem søren er de muslimske mennene som bestemmer dette? Men kjære vene! Det er jo også kvinner som IKKE blir tvunget som VELGER å gå med sjal!!! Pokker ta, rydd i din egen bakhage før du begynner å herje med muslimene! Det finnes for pokker mer viktigere ting å tenke på her til lands enn muslimske kvinners rett eller ikke rett til å bære et fordømt hodeplagg!!!!!!!! 0 Siter
Prozak Skrevet 15. mai 2006 Skrevet 15. mai 2006 Men kjære vene! Det er jo også kvinner som IKKE blir tvunget som VELGER å gå med sjal!!! Pokker ta, rydd i din egen bakhage før du begynner å herje med muslimene! Det finnes for pokker mer viktigere ting å tenke på her til lands enn muslimske kvinners rett eller ikke rett til å bære et fordømt hodeplagg!!!!!!!! Du er ikke helt stødig du, er du vel? Maken til hissig krangling på ingenting. Ser du hvem som startet tråden? Hvorfor kverulerer du ikke med trådstarter - det var han som kom med påstandene i utgangspunktet. "..........................................." 0 Siter
Gjest oppgitt! Skrevet 15. mai 2006 Skrevet 15. mai 2006 Jeg sa jo at dette ikke var enkelt. Ingen barn bestemmer selv hvilke klær de skal gå i (selv om de ofte prøver). Skal en tillate hva som helst? Eller kun det som religioner tillater? Eller det samfunnet tillater? En må i alle fall se på hvorfor klærne er som de er. Hijab brukes for å gjøre kvinner kjønnsløse, for at menn ikke skal bli fristet. Det bør ikke være lov. Skjørt og fletter er ikke et overgrep i samme grad. Bør det da godtas? Flere muslimske kvinner sier de er komfortable med å bruke sjal, da unngår de mennenes blikk. og MERK; det er spesielt i vestlige land de sier dette. Hvorfor?! JO fordi det er i de vestlige landene, HVOR DE VESTLIGE MANNFOLKA stirrer på kvinner som sex objekter. I muslismke land ser ikke mannfolka på damene, for der er de dekket og det er ikke noe å se på! Så kvinnene synes det gir trygghet å gå med sjal HER! 0 Siter
Gjest oppgitt! Skrevet 15. mai 2006 Skrevet 15. mai 2006 Du er ikke helt stødig du, er du vel? Maken til hissig krangling på ingenting. Ser du hvem som startet tråden? Hvorfor kverulerer du ikke med trådstarter - det var han som kom med påstandene i utgangspunktet. "..........................................." Det er fordi det er provoserende å se norske mannfolk mase om hijab som om de tror ALLE muslimske kvinner er tvunget til det. uffattelig arrogant og lite toleranse. Blir så ekstremt irritert, rydd opp i Norge på nordmenns premisser, pokker meg nok å rydde der i gården. Men neida, rakk ned på et fordømt hodeplagg hos muslimer, istedenfor å rydde opp i deres egne rekker!!!! Og Jo,jeg kunne like greit ha svart til Keinstein., men nå gjorde jeg ikke det. 0 Siter
Prozak Skrevet 15. mai 2006 Skrevet 15. mai 2006 Det er fordi det er provoserende å se norske mannfolk mase om hijab som om de tror ALLE muslimske kvinner er tvunget til det. uffattelig arrogant og lite toleranse. Blir så ekstremt irritert, rydd opp i Norge på nordmenns premisser, pokker meg nok å rydde der i gården. Men neida, rakk ned på et fordømt hodeplagg hos muslimer, istedenfor å rydde opp i deres egne rekker!!!! Og Jo,jeg kunne like greit ha svart til Keinstein., men nå gjorde jeg ikke det. Joda, jeg skjønner at du blir "provosert". Men du blir aldri tatt alvolig når du kommer med slike utbrudd og den typen hyling. Tips: Kutt ut utropstegnene - det fremstår barnslig og lite begavet (merke: jeg sier det _fremstår_ - jeg påstår ingenting om deg). ".............................................." 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.