Gå til innhold

Marinere kylling

Anbefalte innlegg

Gjest --extras
Skrevet

Kan man marinere kyllingfileter i bare fløte og krydder?

Lurte jeg på..

Mrs. Wallace
Skrevet

Nei, da blir den ikke marinert - bare badet i fløte.

For å marinere trenger du olje og syre - foruten krydder.

Gjest lille rosinen
Skrevet

Legg filetene i en liten bolle, hell over litt olje og putt oppi MASSE krydder før du vender og gnir oje/krydder inn i kjøttet. La det stå ei stund før du steker det.

Jeg prøvde dette nylig og brukte hvitløkkrydder, salt, pepper, grillkrydder, paprikakrydder, chilikrydder og tandoori masalakrydder.

Ble kjempegodt!

Gjest --extras
Skrevet

Takk for svar dere to!

Ble litt klokere nå;)

Skrevet

Marinade er en seiglivet myte.

Marinade av vann trenger maks 1-2 mm inn i kjøttet. Med olje trenger det ikke inn i det hele tatt. Det kan du lett konstatere ved f eks å bruke en marinade med farge (gurkemeie) kyllingen blir ikke gul inni.

Unntaket er veldig sterk saltvannsoppløsning, det trenger inn.

Mitt råd er å stikke på REMA 1000 og f eks kjøpe marinert ferdig stekt kylling til kr 20 pr stk. Den er marinert ved at marinaden er sprøytet inn med nåler under trykk. Det er eneste måten å få marinade inn i rått kjøtt.

Når kjøttet er varmebehandlet, da suger det marinade som en svamp. Men da er det litt sent.

Skjær kjøttet i tynne strimler, og bruk vann, da blir i hvert fall så mye overflate som mulig litt marinert.

Syra hjelper ikke det spøtt.

Kiwi eller papaya mørner kjøttet med enzymer, men smaker ikke noe.

Med mørning i paparin og MSG i sausen får du slik kylling som på kinarestaurant.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...