Gjest Lille bethen Skrevet 15. mai 2006 Skrevet 15. mai 2006 Hei! Jeg er student i Trondheim. Lever på 6000 kr i mnd, 3000 går til husleie. Jeg har ikke klart å få meg sommerjobb i år, men håpet er der fortsatt. Saken er at jeg ikke kommer til å tilbringe sommeren i Trondheim, og lurer da på om det er "feil" å spørre huseieren om å få billigere husleie i feks juli måned. Vet at mange får det. Vil ikke si opp hybelen, selv om jeg kunne spart 6000 kr på det. Har jo ingen sted å gjøre av alle sakene mine. Så, syns du man kan spørre om å få halv husleie i sommer mnd, eller er det noe huseier selv må tilby? Han får jo uansett ikke leid ut før august hvis jeg sier opp nå. (har bare 1 mnd oppsigelse) 0 Siter
kaffepiken Skrevet 15. mai 2006 Skrevet 15. mai 2006 Jeg fikk aldri halv husleie på sommeren da jeg var student, verken da jeg leide privat eller via høyskolen. Men det er selvfølgelig ikke forbudt å spørre. 0 Siter
Gemini Skrevet 15. mai 2006 Skrevet 15. mai 2006 Det er jo alltids lov å spørre. Men sommerjobb bør du jo kunne få deg. Har du sjekket alle muligheter? Aetat.no, uloba.no, deltidsjobb.no, vikarbyråer, kommuner (bl.a. jobb på sykehjem etc), sykehus osv? 0 Siter
Gjest Lille bethen Skrevet 15. mai 2006 Skrevet 15. mai 2006 Det er jo alltids lov å spørre. Men sommerjobb bør du jo kunne få deg. Har du sjekket alle muligheter? Aetat.no, uloba.no, deltidsjobb.no, vikarbyråer, kommuner (bl.a. jobb på sykehjem etc), sykehus osv? Har søkt på mye ja! Er stor konkurranse om jobbene der jeg skal være. Men er fortsatt mange jobber jeg ikke har fått svar på, så det er fortsatt håp! 0 Siter
Gjest sirikat Skrevet 15. mai 2006 Skrevet 15. mai 2006 Det kan jeg aldri tenke meg at du får. Hvis du har en månedes oppsigelsesfrist, så finner han muligens en ny leietaker innen det. 0 Siter
Gemini Skrevet 15. mai 2006 Skrevet 15. mai 2006 Har søkt på mye ja! Er stor konkurranse om jobbene der jeg skal være. Men er fortsatt mange jobber jeg ikke har fått svar på, så det er fortsatt håp! Har du mulighet til å levere søknaden personlig, så kan det hjelpe. Det avhenger imidlertid litt av hva slags sted det er, noen foretrekker visst bare å få søknad på papir eller e-mail. 0 Siter
Speak Skrevet 15. mai 2006 Skrevet 15. mai 2006 Om du legger fram for utleier at du enten må ha lavere husleie i sommer, eller si opp leiligheten så kan det jo hende at uleier vil redusere litt på leia. Ingen fordel for utleier at folk flytter inn og ut. Om du har vært en bra leietager så bør du jo ha en mulighet. Spør på en pen måte. Da kan i hvertfall ikke utleier bli irritert på det. Det verste du kan få er jo et nei. 0 Siter
Gjest Blir det samme Skrevet 15. mai 2006 Skrevet 15. mai 2006 Hvorfor skulle du få halv husleie? Jeg bor i borettslag, og må selvsagt betale fellesutgiftene (hele beløpet), strøm osv. selv om jeg skal være borte i to måneder i sommer. 0 Siter
Gjest Lille bethen Skrevet 15. mai 2006 Skrevet 15. mai 2006 Hvorfor skulle du få halv husleie? Jeg bor i borettslag, og må selvsagt betale fellesutgiftene (hele beløpet), strøm osv. selv om jeg skal være borte i to måneder i sommer. Det er ganske vanlig at studenter får halv husleie på sommers tid. mange foretrekker å beholde leietakeren gjennom hele året. Det er uansett vansklig å få leid ut til andre før skoleåret starter igjen. 0 Siter
Gjest sandex Skrevet 15. mai 2006 Skrevet 15. mai 2006 Ville ikke regne med å få det Nesten som om at jeg skal be banken om rente/avdragsfrihet i juli pga. at vi er borte på ferie hele mnd 0 Siter
Mary Poppins Skrevet 15. mai 2006 Skrevet 15. mai 2006 Jeg har aldri hørt at studenter får halv husleie om sommeren, du kan jo bare spørre men det men det tror jeg er en "long shot". 0 Siter
Gjest huseier Skrevet 15. mai 2006 Skrevet 15. mai 2006 Dette er noe av det dummeste jeg har hørt!! Hvorfor skulle du få betale halv husleie selv om du er bortreist??? Tror du ikke huseier har utgifter selv om du ikke er hjemme?? Har leid ut til studenter i en årrekke. ALDRI har noen spurt meg om å få halv husleie selv om de har vært vekke x-antall uker. Det er ikke utleiers problem. Hvis du ikke har råd til å betale husleia så får du si opp med den oppsigelstiden som gjelder. 0 Siter
carma Skrevet 15. mai 2006 Skrevet 15. mai 2006 Dette er noe av det dummeste jeg har hørt!! Hvorfor skulle du få betale halv husleie selv om du er bortreist??? Tror du ikke huseier har utgifter selv om du ikke er hjemme?? Har leid ut til studenter i en årrekke. ALDRI har noen spurt meg om å få halv husleie selv om de har vært vekke x-antall uker. Det er ikke utleiers problem. Hvis du ikke har råd til å betale husleia så får du si opp med den oppsigelstiden som gjelder. Det finnes huseiere som er så fornøyde med leietakerene sine at de ønsker å leie ut til halv pris gjennom sommeren fremfor å ha en tom hybel/leilighet stående eller evt risikere å miste leietakeren slik at de må finne en ny, vet du. Men du klarer kanskje ikke å holde på leietakerene så lenge av gangen, kanskje... 0 Siter
Gjest Lille bethen Skrevet 15. mai 2006 Skrevet 15. mai 2006 Dette er noe av det dummeste jeg har hørt!! Hvorfor skulle du få betale halv husleie selv om du er bortreist??? Tror du ikke huseier har utgifter selv om du ikke er hjemme?? Har leid ut til studenter i en årrekke. ALDRI har noen spurt meg om å få halv husleie selv om de har vært vekke x-antall uker. Det er ikke utleiers problem. Hvis du ikke har råd til å betale husleia så får du si opp med den oppsigelstiden som gjelder. Jeg ser at mange ikke har hørt om dette. Her i Trondheim er dette veldig vanlig. Huseierne vil hode på leietakerne, og de slipper styret md å finne ny leietaker. Mange foretrekker å få halv husleie i sommen månedene også fordi det er vanskelig å få leid ut til noen andre på denne tiden. Trondheim er en studentby, og hyblene fylles ikke opp før august. 0 Siter
cecily Skrevet 15. mai 2006 Skrevet 15. mai 2006 Det er ganske vanlig at studenter får halv husleie på sommers tid. mange foretrekker å beholde leietakeren gjennom hele året. Det er uansett vansklig å få leid ut til andre før skoleåret starter igjen. Det har jeg faktisk aldri hørt om tidligere - og jeg kjenner mange studenter. 0 Siter
cecily Skrevet 15. mai 2006 Skrevet 15. mai 2006 Det finnes huseiere som er så fornøyde med leietakerene sine at de ønsker å leie ut til halv pris gjennom sommeren fremfor å ha en tom hybel/leilighet stående eller evt risikere å miste leietakeren slik at de må finne en ny, vet du. Men du klarer kanskje ikke å holde på leietakerene så lenge av gangen, kanskje... Hehe. Klar til å føde nå? c",) 0 Siter
carma Skrevet 15. mai 2006 Skrevet 15. mai 2006 Hehe. Klar til å føde nå? c",) *plystre* :-p Har fått modnings-akupunktur i dag og sitter her med maseriene... 0 Siter
Gjest Lille bethen Skrevet 15. mai 2006 Skrevet 15. mai 2006 Det har jeg faktisk aldri hørt om tidligere - og jeg kjenner mange studenter. Man får alltid vite noe nytt på dol! Vet ikke om det er vanlig andre plasser, men i Trondheim er det vanlig, på privat marked. 0 Siter
Gjest sjøstjerna Skrevet 15. mai 2006 Skrevet 15. mai 2006 Var hybelboer som ung. Fikk da _litt_ redusert leie en mnd om sommeren, etter spørsmål fra meg selv. Tror jeg var heldig. For nå ville jeg sagt nei, som huseier. Mine utgifter er jo ikke mindre på sommeren akkurat. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.