org Skrevet 15. mai 2006 Skrevet 15. mai 2006 Hvis jeg hadde vært huseier, hadde svaret blitt nei. For vi har alle faste utgifter - hver mnd - hele året. Bare strømmer er lavere på sommeren. Så, jeg hadde ikke godtatt det. 0 Siter
Gjest en risiko verdt å ta Skrevet 15. mai 2006 Skrevet 15. mai 2006 I såfall må jo "trusselen" om å si opp kontrakten være reell, at du forhandler med huseier om å fortsette å leie til høsten, mot en lavere sommerleie når hybelen står tom. Sier han nei, må du flytte. Å si at du ikke har råd, for så å si at du blir allikevel, selv om du ikke får redusert leie, blir for dumt. 0 Siter
Gjest Lille bethen Skrevet 15. mai 2006 Skrevet 15. mai 2006 I såfall må jo "trusselen" om å si opp kontrakten være reell, at du forhandler med huseier om å fortsette å leie til høsten, mot en lavere sommerleie når hybelen står tom. Sier han nei, må du flytte. Å si at du ikke har råd, for så å si at du blir allikevel, selv om du ikke får redusert leie, blir for dumt. Er ikke helt enig med deg. Må jo kunne gå an å være ærlig å si at jeg sliter økonomisk i sommer månedene, men at jeg gjerne VIL beholde hybelen, da jeg trives godt her. Var foresten eneste som kom på visning her også, så det er ikke såå populært. Men kan høre om jeg får lov til å leie den videre til andre, på ukebasis. Er jo mange som gjør det også. 0 Siter
Gjest linnelinn Skrevet 15. mai 2006 Skrevet 15. mai 2006 Jeg leier ut selv, og er faktisk ganske avhengig av leieinntekten. Jeg hadde ikke godtatt at noen skal betale halv leie for en sommer. Kontrakten er på en viss sum i mnd, og den skal jeg ha. De som bor her nå flytter i midten av juni, så de betaler bare halv leie for juni. Men da får jeg inn to nye ganske snart etterpå. :-) Var en del på visning, og hadde flere å velge mellom. Selv om leietakeren ikke er der fysisk for en periode, så er fortsatt tingene der, og jeg har ikke mulighet for å få inn leieinntekter fra noen andre. Skjønte ikke den med oppsigelsestid. Du må da betale selv om du først flytter om en mnd? Da kan en vel ta av depositumet, om leietakeren absolutt ikke har råd? Selvfølgelig, det skader jo ikke å spørre... Kanskje er han "grei". Men tror ikke du kan kreve det? 0 Siter
Gjest linnelinn Skrevet 15. mai 2006 Skrevet 15. mai 2006 Jeg ser at mange ikke har hørt om dette. Her i Trondheim er dette veldig vanlig. Huseierne vil hode på leietakerne, og de slipper styret md å finne ny leietaker. Mange foretrekker å få halv husleie i sommen månedene også fordi det er vanskelig å få leid ut til noen andre på denne tiden. Trondheim er en studentby, og hyblene fylles ikke opp før august. Leier selv ut i trondheim, har ikke hatt problemer med å få leid ut fra juni/juli. Mange er på utkikk allerede da. Kan godt hende det er vanlig praksis for en del, men jeg har ikke hørt om det. De jeg har nå spurte faktisk om halv leie den mnd de flytter ut, men da hadde de sagt fra fra oppsigelsesfristen likevel, og flytter så ut til midten av juni. Men praksisen finnes sikkert, siden studentene ikke får studielån om sommeren, og mange syns det er mest praksis, slipper sette ut nye annonnser og ha nye visninger osv. Men jeg fant lett nye. Som sagt, det er en studentby. Mange har også deltidsjobb, i tillegg til studiene, og betaler fint for seg sommer eller vinter. ) At man er sikker betaler er noe at det jeg spørr om først og presiserer i annonsen. 0 Siter
Gjest Lille bethen Skrevet 15. mai 2006 Skrevet 15. mai 2006 Jeg leier ut selv, og er faktisk ganske avhengig av leieinntekten. Jeg hadde ikke godtatt at noen skal betale halv leie for en sommer. Kontrakten er på en viss sum i mnd, og den skal jeg ha. De som bor her nå flytter i midten av juni, så de betaler bare halv leie for juni. Men da får jeg inn to nye ganske snart etterpå. :-) Var en del på visning, og hadde flere å velge mellom. Selv om leietakeren ikke er der fysisk for en periode, så er fortsatt tingene der, og jeg har ikke mulighet for å få inn leieinntekter fra noen andre. Skjønte ikke den med oppsigelsestid. Du må da betale selv om du først flytter om en mnd? Da kan en vel ta av depositumet, om leietakeren absolutt ikke har råd? Selvfølgelig, det skader jo ikke å spørre... Kanskje er han "grei". Men tror ikke du kan kreve det? Ingen planer om å kreve det nei. Kommer ikke til å tørre å spørre en gang. Men vet at fem av mine venner får det her i byen, og mange andre jeg vet om. Så det er vanlig praksis her i byen. Jeg har 1 mnd oppsigelsestid, dvs at sier jeg opp nå, så er hybelen ledig fra juli av, og studentene kommer ikke til byen før august, så det er stor mulighet for at han da taper en hel mnd i leieinntekt, og sikkert mer, i tillegg må han ha bryet med visning og alt det der. Som sagt var jeg eneste som møtte på visninga her. Da hadde den stått tom i to mnd. 0 Siter
Gemini Skrevet 15. mai 2006 Skrevet 15. mai 2006 Ingen planer om å kreve det nei. Kommer ikke til å tørre å spørre en gang. Men vet at fem av mine venner får det her i byen, og mange andre jeg vet om. Så det er vanlig praksis her i byen. Jeg har 1 mnd oppsigelsestid, dvs at sier jeg opp nå, så er hybelen ledig fra juli av, og studentene kommer ikke til byen før august, så det er stor mulighet for at han da taper en hel mnd i leieinntekt, og sikkert mer, i tillegg må han ha bryet med visning og alt det der. Som sagt var jeg eneste som møtte på visninga her. Da hadde den stått tom i to mnd. Ut fra de forholdene du beskriver, så kan det vel ikke skade å spørre? Så lenge du legger det frem på en pen måte, og med henvisning til at du IKKE forventer det, men samtidig har hørt at flere andre (vennene dine) har fått en slik ordning med sine utleiere...? Det at du trives, og ellers i året er en sikker betaler (betaler hver husleie punktlig osv) (går jeg ut fra?), så er det kanskje i begges interesse at du fortsetter å bo der. Hvorvidt han har en sånn eller slik utgift hver måned på boligen din (lån, kommunale avgifter osv), det vet jo bare utleier. Så lenge han leier ut til studenter så har han vel uansett tatt høyde for 1-2 måneder på sommeren uten husleieinntekt, eller i alle fall med litt lavere inntekt, hvis en flytter ved skoleslutt og en ny flytter inn først ved skolestart. 0 Siter
Gjest linnelinn Skrevet 15. mai 2006 Skrevet 15. mai 2006 Ingen planer om å kreve det nei. Kommer ikke til å tørre å spørre en gang. Men vet at fem av mine venner får det her i byen, og mange andre jeg vet om. Så det er vanlig praksis her i byen. Jeg har 1 mnd oppsigelsestid, dvs at sier jeg opp nå, så er hybelen ledig fra juli av, og studentene kommer ikke til byen før august, så det er stor mulighet for at han da taper en hel mnd i leieinntekt, og sikkert mer, i tillegg må han ha bryet med visning og alt det der. Som sagt var jeg eneste som møtte på visninga her. Da hadde den stått tom i to mnd. Hmm er det veldig dårlig standard der? Setter du inn annonnser på hybel.no, finn.no, evt lapper og slik, så får du folk som kommer på visning. Bare å ha is i magen. En kan også svarer på annonnser som studenter selv legger ut. Fikk et par til å komme på visning slik også. Noen kunne ta usett om jeg gikk god for at standarden var god. Faktisk skal leietaker fra han/hun sier opp ha plikt til å ha rommet/hybel i kjempefin stand, slik at huseier får ha visning. Mens du bor der. Det står iallfall i kontraktenene vi bruker. Er jo bare å avtale hvilke dato huseier vil ha visning, så rydder du så det blir presentabelt til avtalt tid. Jeg har hatt visning og fått ting i boks, og det før leieboerne har flyttet ut ) 0 Siter
Gjest Lille bethen Skrevet 15. mai 2006 Skrevet 15. mai 2006 Hmm er det veldig dårlig standard der? Setter du inn annonnser på hybel.no, finn.no, evt lapper og slik, så får du folk som kommer på visning. Bare å ha is i magen. En kan også svarer på annonnser som studenter selv legger ut. Fikk et par til å komme på visning slik også. Noen kunne ta usett om jeg gikk god for at standarden var god. Faktisk skal leietaker fra han/hun sier opp ha plikt til å ha rommet/hybel i kjempefin stand, slik at huseier får ha visning. Mens du bor der. Det står iallfall i kontraktenene vi bruker. Er jo bare å avtale hvilke dato huseier vil ha visning, så rydder du så det blir presentabelt til avtalt tid. Jeg har hatt visning og fått ting i boks, og det før leieboerne har flyttet ut ) Han er kanskje ikke så flink å annonnsere, jeg vet ikke? Jeg fant annonnse på hybel.no på denne. Vet ikke hvorfor kun jeg møtte opp, flere hadde ringt. Standarden er grei. Jeg er ikke intr i at han skal få leid ut fort. Jeg vinner ingenting på det. 0 Siter
Gjest Lille bethen Skrevet 16. mai 2006 Skrevet 16. mai 2006 Han er kanskje ikke så flink å annonnsere, jeg vet ikke? Jeg fant annonnse på hybel.no på denne. Vet ikke hvorfor kun jeg møtte opp, flere hadde ringt. Standarden er grei. Jeg er ikke intr i at han skal få leid ut fort. Jeg vinner ingenting på det. Altså, jeg ville selvfølgelig hatt rommet i orden hvis han vil ha visning før jeg flytter ut, men han gjør ikke det. Naboen flyttet for noen mnd siden. Tok lang tid før noen var på visning og flyttet inn. Huseier har STORT hus med fem utleieleiligheter. 0 Siter
Gjest linnelinn Skrevet 16. mai 2006 Skrevet 16. mai 2006 Han er kanskje ikke så flink å annonnsere, jeg vet ikke? Jeg fant annonnse på hybel.no på denne. Vet ikke hvorfor kun jeg møtte opp, flere hadde ringt. Standarden er grei. Jeg er ikke intr i at han skal få leid ut fort. Jeg vinner ingenting på det. Han syntes vel du var grei og koselig da, og valgte deg, og ble ferdig med det? Jeg gidder ikke ha flere folk om jeg hadde funnet en som virket grei. Ifjor tok jeg den første som var innom. Men har lært i år, og hadde inn flere på visning før jeg bestemte meg. Er ganske sikker på at om han hadde giddet, så ville han nok fått napp iallfall i juli. Men nå har du jo ikke sagt opp enda da, da er det vel ingen grunn for han å styre med det enda. Og kanskje har han fin økonomi og slik og ser ikke grunn til å stresse. Uansett motiver, så ville han nok fått til til om han bare hadde prøvd:o) Kanskje du tilogmed kan spørre han, men isåfall for begges beleilighet, at han trivdes kjempegodt med deg! For som sagt før vi har utgifter om sommeren også, selv om leietaker ikke er tilstede for en mnd eller noe. For meg er leieinntektene sårt tiltrengt og jeg ville fått et sug i magen og blitt skuffet om noen hadde foreslått noe sånt. Men nettopp fordi jeg er ganske avhengig av disse leieinntektene så tok jeg meg et par timer med å finne nye da. Vanskelig var det ikke, bare å gidde. Men han virker rikere enn meg, så du kan sikkert prøve spørre... 0 Siter
Gjest Lille bethen Skrevet 16. mai 2006 Skrevet 16. mai 2006 Ut fra de forholdene du beskriver, så kan det vel ikke skade å spørre? Så lenge du legger det frem på en pen måte, og med henvisning til at du IKKE forventer det, men samtidig har hørt at flere andre (vennene dine) har fått en slik ordning med sine utleiere...? Det at du trives, og ellers i året er en sikker betaler (betaler hver husleie punktlig osv) (går jeg ut fra?), så er det kanskje i begges interesse at du fortsetter å bo der. Hvorvidt han har en sånn eller slik utgift hver måned på boligen din (lån, kommunale avgifter osv), det vet jo bare utleier. Så lenge han leier ut til studenter så har han vel uansett tatt høyde for 1-2 måneder på sommeren uten husleieinntekt, eller i alle fall med litt lavere inntekt, hvis en flytter ved skoleslutt og en ny flytter inn først ved skolestart. Jeg skal tenke litt på det. Ser at det var mange veldig negative synspunkter på dette. Kanskje jeg tør å spørre! 0 Siter
Gjest Lille bethen Skrevet 16. mai 2006 Skrevet 16. mai 2006 Han syntes vel du var grei og koselig da, og valgte deg, og ble ferdig med det? Jeg gidder ikke ha flere folk om jeg hadde funnet en som virket grei. Ifjor tok jeg den første som var innom. Men har lært i år, og hadde inn flere på visning før jeg bestemte meg. Er ganske sikker på at om han hadde giddet, så ville han nok fått napp iallfall i juli. Men nå har du jo ikke sagt opp enda da, da er det vel ingen grunn for han å styre med det enda. Og kanskje har han fin økonomi og slik og ser ikke grunn til å stresse. Uansett motiver, så ville han nok fått til til om han bare hadde prøvd:o) Kanskje du tilogmed kan spørre han, men isåfall for begges beleilighet, at han trivdes kjempegodt med deg! For som sagt før vi har utgifter om sommeren også, selv om leietaker ikke er tilstede for en mnd eller noe. For meg er leieinntektene sårt tiltrengt og jeg ville fått et sug i magen og blitt skuffet om noen hadde foreslått noe sånt. Men nettopp fordi jeg er ganske avhengig av disse leieinntektene så tok jeg meg et par timer med å finne nye da. Vanskelig var det ikke, bare å gidde. Men han virker rikere enn meg, så du kan sikkert prøve spørre... Han er nok ikke like avhengig nei, for han stresser aldri når folk flytter ut. Det har jeg sett. Kanskje bare latskap, men uansett, da har han råd til det. Vi var tre som skulle komme på den visninga, men bare jeg dukket opp. Så han hadde ikke så mange å velge mellom;) Jeg er nok uansett en fin leietaker. Betaler alltid på forskudd, liker å ha det rent og i orden, er rolig av meg osv. Kan ikke tro at han har noe negativt på meg. Veldig hyggelig par som eier dette også, som selv bor i hovedleiligheten. Men dette ordner seg nok! Tak for svar! 0 Siter
Gjest høres rar ut Skrevet 17. mai 2006 Skrevet 17. mai 2006 Jeg ser at mange ikke har hørt om dette. Her i Trondheim er dette veldig vanlig. Huseierne vil hode på leietakerne, og de slipper styret md å finne ny leietaker. Mange foretrekker å få halv husleie i sommen månedene også fordi det er vanskelig å få leid ut til noen andre på denne tiden. Trondheim er en studentby, og hyblene fylles ikke opp før august. Hmm.. Høres rart ut at det er så "vanskelig" å få leid ut om sommeren i Trondheim pga. at det er en studentby. Bor selv i Tromsø og her er det veldig vanskelig å få hybel til August. Hvert år må flere studenter bo midlertidig i bomberomm på universitetet. 0 Siter
Gjest Lilel bethen Skrevet 18. mai 2006 Skrevet 18. mai 2006 Hmm.. Høres rart ut at det er så "vanskelig" å få leid ut om sommeren i Trondheim pga. at det er en studentby. Bor selv i Tromsø og her er det veldig vanskelig å få hybel til August. Hvert år må flere studenter bo midlertidig i bomberomm på universitetet. Hva er rart med at studenter ikke ønsker å leie i juli. Skolene starter i august/september, og da skal ALLE finne hybel, og selvfølgelig blir det vanskelig da. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.