Gå til innhold

Kristen og konfirmasjon...

Anbefalte innlegg

Gjest konfirmatio
Skrevet

Var i (kirkelig)konf i går. Vet hun som stod til konfirmasjon ikke er kristen. Det var en tradisjonell konf der gavene (kort med penger og navn på avsender stod åpne slik at alle kunne se). Det var veldig viktig HVOR mye hun hadde fått. Jeg får sikkert mange på nakken nå, derfor anonym, men jeg blir uvel av dette hykleriet, jeg. Snakket med en av konfirmantens venninner som fortalte at hun ikke hadde stått til konfirmasjon i det hele tatt. Synes det er et modig valg av en 14-åring. Hva mener dere?

Videoannonse
Annonse
  • Svar 45
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Prozak

13

• flisa

4

• Hatsumomo

4

• lex

2

Mest aktive i denne tråden

Gjest LOTUS78
Skrevet

ja, å velge noe annet enn alle andre når du er 14 år er modigt. Det viser at hun er reflektert over valget sitt og ikke gjør som alle andre. Men med all respekt for kristne mennesker som ønsker å være medlem av statskirken.

Jeg stod borgerlig konfirmant og måtte stå i mot beskyldninger om at jeg konfirmerte meg for pengene/gavenes skyld. De som står konfirmant i kirken blir ikke forklaringspliktig på samme måte, til tross for at de er i kirken kun ved markeringsdager i livet og i arrangement med skolen.

Gjest sjøstjerna
Skrevet

ja, å velge noe annet enn alle andre når du er 14 år er modigt. Det viser at hun er reflektert over valget sitt og ikke gjør som alle andre. Men med all respekt for kristne mennesker som ønsker å være medlem av statskirken.

Jeg stod borgerlig konfirmant og måtte stå i mot beskyldninger om at jeg konfirmerte meg for pengene/gavenes skyld. De som står konfirmant i kirken blir ikke forklaringspliktig på samme måte, til tross for at de er i kirken kun ved markeringsdager i livet og i arrangement med skolen.

Borgelig konfirmasjon?

Hva "konfirmeres" da? Kirkelig konfirmasjon skal tradisjonelt bekrefte dåpen.

SÅ hva "bekrefter" den borgelige konfirmasjon?

Skrevet

Borgelig konfirmasjon?

Borgelig konf er vel bare en måte å bekrefte sitt standpunkt, eller å marke en slags overgang.

Men jeg er enig med trådstarter, man bør konf seg på den måten som står i tråd med hva man tror på.

Skrevet

Borgelig konfirmasjon?

'Ordet 'konfirmasjon' Fra latin, 'confirmatio': Betyr stadfestelse, bekreftelse eller styrkelse. Kirken bruker konfirmasjon i betydningen bekreftelse av dåpen. Human-Etisk Forbund bygger ordet konfirmasjon på det latinske ordet 'confirmare' som betyr å støtte og styrke. Går man til Cappelens latinske ordbok, finner man at ordene confirmatio og confirmare begge kommer fra ordet confirmate, som kan bety både stadfestelse, bekreftelse og styrkelse, og å støtte og å styrke. Både kirken og Human-Etisk Forbund bygger altså sin konfirmasjon på det samme latinske ordet'.

Fra ung.no

Skrevet

Borgelig konfirmasjon?

Enig - det er direkte fjollete å kalle det "konfirmasjon". Men - jeg ser ikke noe galt i å ha en borgerlig type "voksenfest", eller hva man vil kalle det, som alternativ til kristen eller annen type religiøs sak.

At humanetisk forbund er noe av det plattest, mest innholdsløse og gørr kjedelige som finnes får bli en annen sak :-)

"............................................."

Gjest LOTUS78
Skrevet

'Ordet 'konfirmasjon' Fra latin, 'confirmatio': Betyr stadfestelse, bekreftelse eller styrkelse. Kirken bruker konfirmasjon i betydningen bekreftelse av dåpen. Human-Etisk Forbund bygger ordet konfirmasjon på det latinske ordet 'confirmare' som betyr å støtte og styrke. Går man til Cappelens latinske ordbok, finner man at ordene confirmatio og confirmare begge kommer fra ordet confirmate, som kan bety både stadfestelse, bekreftelse og styrkelse, og å støtte og å styrke. Både kirken og Human-Etisk Forbund bygger altså sin konfirmasjon på det samme latinske ordet'.

Fra ung.no

takk, jeg blir så glad når noen kan hjelpe meg med dette.

Skrevet

Fra ung.no

Mens den egentlig grunnen til at humanetisk forbund kaller det det, selvfølgelig er for å markere motstand mot kirken. Hadde det ikke vært det, så hadde de selvfølgelig ikke tilfeldigvis kalt det det samme.

"............................................"

Gjest nytt navn
Skrevet

Borgelig konfirmasjon?

Fra 2007 skal det ikke hete borgelig konfirmasjon lenger, men noe annet som jeg ikke kommer på i farten. Så da blir det slutt på den diskusjonen i hvert fall:)

Gjest LOTUS78
Skrevet

Mens den egentlig grunnen til at humanetisk forbund kaller det det, selvfølgelig er for å markere motstand mot kirken. Hadde det ikke vært det, så hadde de selvfølgelig ikke tilfeldigvis kalt det det samme.

det er samme ord,men det legges forskjellig betydning i ordet. Men det er et fullgodt alternativ til kirkelig konfirmasjon. Jeg har vært i flere borgerlige konfirmasjoner, der de kaller det ungdomsfest. Mulig at dette blir betegnelsen for borgerlig konfirmasjon i fremtiden.

Gjest LOTUS78
Skrevet

Fra 2007 skal det ikke hete borgelig konfirmasjon lenger, men noe annet som jeg ikke kommer på i farten. Så da blir det slutt på den diskusjonen i hvert fall:)

tror det er Ungdomsfest, de er en betegnelse jeg har hørt i flere konfirmasjoner.

Skrevet

det er samme ord,men det legges forskjellig betydning i ordet. Men det er et fullgodt alternativ til kirkelig konfirmasjon. Jeg har vært i flere borgerlige konfirmasjoner, der de kaller det ungdomsfest. Mulig at dette blir betegnelsen for borgerlig konfirmasjon i fremtiden.

Det ilegges forskjellig betydning, men det er jo åpenbart at de har valgt det samme ordet fordi de ville "opponere" mot (stats)kirken. Nøyaktig på samme måte som Anton LaVey valgte å kalle "religionen" sin for satanisme, for å markere at det var en motvekt til kristendommen (uten sammenlikning forøvrig).

Jeg har også vært i flere borgerlige komfirmasjoner, forskjellige steder i landet. De er akkurat like menignsløse og fjollete som de kirkelige - kanskje hakket mer, fordi de har absolutt null innhold bortsett fra platte, politisk korrekte selvfølgeligheter. Omtrent som humanetisk forbund ellers.

Gjest ikke feigt eller modig
Skrevet

De fleste kulturer / samfunn har overgangsritualer og -markeringer, brytningstiden mellom barndom og ungdom / voksenliv.

Jeg synes ikke man skal kreve at en 14-åring skal ta et veldig bevisst valg i denne sammenhengen, å velge det som familien setter pris på / som er vanlig i omgangskretsen / som er tradisjon, må være like gode grunner som å velge det som er ens personlige religiøse eller på annen måte livssynsoverbevisning.

Jeg valgte en borgerlig markering i rådhuset, for min far var dette absolutt mest naturlig, og noe han følte seg vel med. Stort selskap, med masse gjester, taler og gaver.

Hadde jeg bodd hos min mor på den tiden, hadde jeg sikkert valgt å marker dagen i kirken, da hun og hennes del av familien har sterke bånd til denne. Jeg har min barnetro og i dag en god tilknytning til kirken, har valgt å døpe barna mine i kirken og giftet meg der.

Jeg synes ikke jeg var tøff eller feig når jeg som 14åring valgte som jeg gjorde.

Jeg synes å velge det som familien setter pris på eller vennene gjør, er viktige grunner for å velge å feire på den ene eller andre måten.

At man stiller ut pengegaver er usmakelig uansett, hos oss har kortene stått på gavebordet, sammen med gavene, men der hvor det var penger i kortet, har pengene blitt lagt vekk.

Skrevet

Det ilegges forskjellig betydning, men det er jo åpenbart at de har valgt det samme ordet fordi de ville "opponere" mot (stats)kirken. Nøyaktig på samme måte som Anton LaVey valgte å kalle "religionen" sin for satanisme, for å markere at det var en motvekt til kristendommen (uten sammenlikning forøvrig).

Jeg har også vært i flere borgerlige komfirmasjoner, forskjellige steder i landet. De er akkurat like menignsløse og fjollete som de kirkelige - kanskje hakket mer, fordi de har absolutt null innhold bortsett fra platte, politisk korrekte selvfølgeligheter. Omtrent som humanetisk forbund ellers.

Du er ikke så glad i humanetisk forbund?

Jeg vet svært lite om denne organisasjonen, men at de jobber aktivt imot kirken vet jeg.

Men de virker jo nesten like "fantatiske"?

Gjest LOTUS78
Skrevet

eller det skal være så til de grader overkulturelt. Jeg var mest fornøyd med konfirmasjonsforbredelsene, de hadde faktisk innhold. Men å være 15 år å sitte å høre på Klevstrand synge sine viser, var kanskje ingen høydare.

Skrevet

eller det skal være så til de grader overkulturelt. Jeg var mest fornøyd med konfirmasjonsforbredelsene, de hadde faktisk innhold. Men å være 15 år å sitte å høre på Klevstrand synge sine viser, var kanskje ingen høydare.

*Grøss* :-)

"....................................."

Skrevet

Du er ikke så glad i humanetisk forbund?

Jeg vet svært lite om denne organisasjonen, men at de jobber aktivt imot kirken vet jeg.

Men de virker jo nesten like "fantatiske"?

De er egentlig ganske så latterlige, utrolig sytete og fullstendig og totalt innholdsløse. Men for all del - det er jo noen som får noe ut av det, utrolig nok. For meg blir det akkurat like ille som kirken, bare på en litt søkt, forvridd og veldig _teit_ måte.

"..........................................."

Gjest girasol
Skrevet

Enig - det er direkte fjollete å kalle det "konfirmasjon". Men - jeg ser ikke noe galt i å ha en borgerlig type "voksenfest", eller hva man vil kalle det, som alternativ til kristen eller annen type religiøs sak.

At humanetisk forbund er noe av det plattest, mest innholdsløse og gørr kjedelige som finnes får bli en annen sak :-)

"............................................."

"At humanetisk forbund er noe av det plattest, mest innholdsløse og gørr kjedelige som finnes får bli en annen sak :-)"

He,he, kan ikke dy meg for å kommentere at jeg er enig med deg der :-)

Men det er jo sikkert godt for mennesker som ikke er hverken religiøse eller troende å kunne markere overgangsritualer i et fellesskap med andre likesinnede. Det virker som om mange mennesker har behov for det...

Hilsen

Skrevet

"At humanetisk forbund er noe av det plattest, mest innholdsløse og gørr kjedelige som finnes får bli en annen sak :-)"

He,he, kan ikke dy meg for å kommentere at jeg er enig med deg der :-)

Men det er jo sikkert godt for mennesker som ikke er hverken religiøse eller troende å kunne markere overgangsritualer i et fellesskap med andre likesinnede. Det virker som om mange mennesker har behov for det...

Hilsen

Joda, ikke noe galt i det. Jeg bare lurer på hva disse er "likesinnede" i, når det ikke er noe å gripe tak i :-)

"..........................................."

kakki1365380609
Skrevet

Jeg valgte også å ikke konfirmere meg. Fant ut det ikke var noe for meg, og fikk en del tilbakemeldinger på det. Noen av de voksne kunne ikke skjønne et

slikt tradisjonsbrudd og en del av klassekameratene lurte på hvorfor jeg ikke ville ha penger :o)

Synes at folk får gjøre som de vil, enten det er av hensyn til familien eller basert på tro.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...