Hatsumomo Skrevet 15. mai 2006 Skrevet 15. mai 2006 Joda, ikke noe galt i det. Jeg bare lurer på hva disse er "likesinnede" i, når det ikke er noe å gripe tak i :-) "..........................................." sannsynligvis en felles glede i å øve motstand mot religion? 0 Siter
Prozak Skrevet 15. mai 2006 Skrevet 15. mai 2006 sannsynligvis en felles glede i å øve motstand mot religion? Slett ikke umulig det, nei :-) "...................................." 0 Siter
lex Skrevet 15. mai 2006 Skrevet 15. mai 2006 Borgelig konfirmasjon? Hva "konfirmeres" da? Kirkelig konfirmasjon skal tradisjonelt bekrefte dåpen. SÅ hva "bekrefter" den borgelige konfirmasjon? For kanskje 147. gang: Kirkelig konfirmasjon er _ikke_ et stadfestelse av dåpen! 0 Siter
Gjest sjøstjerna Skrevet 15. mai 2006 Skrevet 15. mai 2006 For kanskje 147. gang: Kirkelig konfirmasjon er _ikke_ et stadfestelse av dåpen! Hva er det da? 0 Siter
Prozak Skrevet 15. mai 2006 Skrevet 15. mai 2006 For kanskje 147. gang: Kirkelig konfirmasjon er _ikke_ et stadfestelse av dåpen! Nei? Da må du jaggu forklare hvorfor presten snakker om at man begynte med dåpen, og tar nå det "endelige" valg om å fortsette i den samme troen. "..........................................." 0 Siter
lex Skrevet 15. mai 2006 Skrevet 15. mai 2006 sannsynligvis en felles glede i å øve motstand mot religion? Om du virkelig tror at ikke-religiøse livssynsorganisasjoners formål er å motarbeide kirken vet jeg ikke om jeg skal le eller gråte. Hvis ikke utsaget er ment som en (ikke særlig vellykket) morsomhet er du mer kunnskapsløs enn man skulle tro er mulig. 0 Siter
Prozak Skrevet 15. mai 2006 Skrevet 15. mai 2006 Om du virkelig tror at ikke-religiøse livssynsorganisasjoners formål er å motarbeide kirken vet jeg ikke om jeg skal le eller gråte. Hvis ikke utsaget er ment som en (ikke særlig vellykket) morsomhet er du mer kunnskapsløs enn man skulle tro er mulig. Rull inn geipen, nå. Det har ikke vært noen krangling i denne tråden til nå - kan du ikke ta rennafart og drite i å begynne med det nå, da? Hint: Litt humor, og evnen til å sette ting litt på spissen uten å tilte helt på hver eneste bokstavelige utalelse, er ikke å forakte. Men seriøst, så har ikke humanetisk forbund særlig mye annet enn endeløs syting over hvor fæl og slem kirken og de kristne er, på merittlisten. Jeg har aldri vært kristen, men har heller aldri gått rundt og klaget slik som de har gjort i alle år. Ingen liker sytekopper. "............................................" 0 Siter
....AV Skrevet 15. mai 2006 Skrevet 15. mai 2006 Hva er det da? Klippet fra kirken.no: "Selve konfirmasjonen er en forbønnshandling som ikke forutsetter noen bekjennelse fra konfirmantens side. Ordet "konfirmere" betyr "bekrefte". I Den norske kirke understrekes at det er Gud som bekrefter sine løfter. Konfirmanten ses mer som objekt enn som subjekt i konfirmasjonsgudstjenesten. " 0 Siter
Gjest sjøstjerna Skrevet 15. mai 2006 Skrevet 15. mai 2006 Klippet fra kirken.no: "Selve konfirmasjonen er en forbønnshandling som ikke forutsetter noen bekjennelse fra konfirmantens side. Ordet "konfirmere" betyr "bekrefte". I Den norske kirke understrekes at det er Gud som bekrefter sine løfter. Konfirmanten ses mer som objekt enn som subjekt i konfirmasjonsgudstjenesten. " Jøss. Det der har jeg aldri fått med meg. Heller ikke da jeg selv konfirmertes kirkelig. ;-) 0 Siter
Hatsumomo Skrevet 15. mai 2006 Skrevet 15. mai 2006 Om du virkelig tror at ikke-religiøse livssynsorganisasjoners formål er å motarbeide kirken vet jeg ikke om jeg skal le eller gråte. Hvis ikke utsaget er ment som en (ikke særlig vellykket) morsomhet er du mer kunnskapsløs enn man skulle tro er mulig. Hva ikke-religiøse livssynsorganisasjoners formål er rent generelt, vet jeg ikke. Men akkurat humanetisk forbund har jeg hørt og lest endel ting som peker i den retning at de jobber aktivt mot kirken generelt. Som med masse annet her i livet, så er det sikkert overdrevet. Men jeg har hørt det fra humanetikere selv. 0 Siter
Lucretia Skrevet 15. mai 2006 Skrevet 15. mai 2006 ja, å velge noe annet enn alle andre når du er 14 år er modigt. Det viser at hun er reflektert over valget sitt og ikke gjør som alle andre. Men med all respekt for kristne mennesker som ønsker å være medlem av statskirken. Jeg stod borgerlig konfirmant og måtte stå i mot beskyldninger om at jeg konfirmerte meg for pengene/gavenes skyld. De som står konfirmant i kirken blir ikke forklaringspliktig på samme måte, til tross for at de er i kirken kun ved markeringsdager i livet og i arrangement med skolen. Jeg stod også borgerlig og aldri fått noe pes av den grunn Jeg var langt fra den eneste på skolen min som gjorde det. Og heller ikke den eneste i familien... 0 Siter
Gjest PandaMiranda Skrevet 15. mai 2006 Skrevet 15. mai 2006 Hvis en ungdom konfirmerer seg bare for pengene, kan man like gjerne gi dem den summen selve selskapet ville kostet, og så slipper man alt stresset. Jeg synes det er merkelig at "alle" konfirmerer seg bare fordi "alle andre" gjør det. I det minste synes jeg det burde være gjennomtenkt fra konfirmantens side om den ønsker kristelig eller borgerlig konfirmasjon. Det er absolutt ingen grunn til å hykle, mener nå jeg. 0 Siter
toci Skrevet 15. mai 2006 Skrevet 15. mai 2006 De er egentlig ganske så latterlige, utrolig sytete og fullstendig og totalt innholdsløse. Men for all del - det er jo noen som får noe ut av det, utrolig nok. For meg blir det akkurat like ille som kirken, bare på en litt søkt, forvridd og veldig _teit_ måte. "..........................................." Jeg har aldri vært i borgerlig konfirmasjon før nå i slutten av april. Jeg har noe av det samme inntrykket av humanetisk forbund som det du forfekter her inne, men ble positivt overrasket under seremonien. Konfirmantene fortalte i sine taler at undervisningen hadde vært spennende og lærerik, og det så faktisk ut som om de mente det. Og seremonien var høytidelig og stemningsfull. Jeg synes faktisk det var en verdig "konfirmasjon". Og HEF fikk en bittelitt større stjerne i boken hos meg enn de hadde fra før. Hvis de nå kunne konsentrert seg litt mer om det de EGENTLIG prøver å formidle, og LITT mindre om hvor forferdelig DNK er, så.. 0 Siter
flisa Skrevet 15. mai 2006 Skrevet 15. mai 2006 Enig - det er direkte fjollete å kalle det "konfirmasjon". Men - jeg ser ikke noe galt i å ha en borgerlig type "voksenfest", eller hva man vil kalle det, som alternativ til kristen eller annen type religiøs sak. At humanetisk forbund er noe av det plattest, mest innholdsløse og gørr kjedelige som finnes får bli en annen sak :-) "............................................." Vi har akkurat hatt borgelig konfirmasjon . fra neste år heter det attpåtil "Humanetisk konfirmasjon" - det er jo latterlig.... I hvertfall - så syns jeg det var bittelitt trist å høre 2 av de unge guttene som holdt tale for dagen - de sa at det fantes ikke noen Guder, og noe liv etter døden finnes heller ikke -så det var om å leve nå. Det var litt uten håp....syns jeg -i alle fall for de som kanskje ikke har et så veldig greit liv her og nå, Nuvel - dattern ville jo dette og det var hennes dag - så da så. Jeg syns EGENTLIG ikke at man skal kunne melde seg inn eller ta noen standpunkt ang. livssyn før man er myndig jeg da - og så er jeg agnostiker selv. 0 Siter
flisa Skrevet 15. mai 2006 Skrevet 15. mai 2006 Fra 2007 skal det ikke hete borgelig konfirmasjon lenger, men noe annet som jeg ikke kommer på i farten. Så da blir det slutt på den diskusjonen i hvert fall:) Humanistisk konfirmasjon 0 Siter
flisa Skrevet 15. mai 2006 Skrevet 15. mai 2006 tror det er Ungdomsfest, de er en betegnelse jeg har hørt i flere konfirmasjoner. Humanistisk konfirmasjon 0 Siter
Prozak Skrevet 15. mai 2006 Skrevet 15. mai 2006 Vi har akkurat hatt borgelig konfirmasjon . fra neste år heter det attpåtil "Humanetisk konfirmasjon" - det er jo latterlig.... I hvertfall - så syns jeg det var bittelitt trist å høre 2 av de unge guttene som holdt tale for dagen - de sa at det fantes ikke noen Guder, og noe liv etter døden finnes heller ikke -så det var om å leve nå. Det var litt uten håp....syns jeg -i alle fall for de som kanskje ikke har et så veldig greit liv her og nå, Nuvel - dattern ville jo dette og det var hennes dag - så da så. Jeg syns EGENTLIG ikke at man skal kunne melde seg inn eller ta noen standpunkt ang. livssyn før man er myndig jeg da - og så er jeg agnostiker selv. Agnostiker er bra :-) Jeg er forøvrig enig. "......................................." 0 Siter
Prozak Skrevet 15. mai 2006 Skrevet 15. mai 2006 Klippet fra kirken.no: "Selve konfirmasjonen er en forbønnshandling som ikke forutsetter noen bekjennelse fra konfirmantens side. Ordet "konfirmere" betyr "bekrefte". I Den norske kirke understrekes at det er Gud som bekrefter sine løfter. Konfirmanten ses mer som objekt enn som subjekt i konfirmasjonsgudstjenesten. " Det der er en politisk korrekt endring, som kirken har vært smart nok til å legge inn i sitt "program". Det er kjekt med religioner som tillater at man endrer, tilpasser, plukker fra og tar frem enkeltdeler, alt etter hva som passer...:-) ".............................................." 0 Siter
flisa Skrevet 15. mai 2006 Skrevet 15. mai 2006 Agnostiker er bra :-) Jeg er forøvrig enig. "......................................." Klart du er. 0 Siter
Gjest Stemor nå Skrevet 16. mai 2006 Skrevet 16. mai 2006 Har en stesønn som også skal stå til konfirmasjon nå. Han sier høyt og tydelig at han ikke tror på gud. Kjenner at jeg blir helt kvalm av det. Hadde det vært mitt barn så hadde det ikke blitt noen konfirmasjonsfest!!!! Grunnen er at han kommer til å få et betydelig beløp av av sine besteforeldre. (Og sikkert en del fra andre også) Mye tøffere å ikke stå synes jeg. (Ikke missforstå. De som tror på gud skal selvfølgelig gjøre dette) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.