Gå til innhold

Kristen og konfirmasjon...

Anbefalte innlegg

Gjest trond-h
Skrevet

Om du virkelig tror at ikke-religiøse livssynsorganisasjoners formål er å motarbeide kirken vet jeg ikke om jeg skal le eller gråte.

Hvis ikke utsaget er ment som en (ikke særlig vellykket) morsomhet er du mer kunnskapsløs enn man skulle tro er mulig.

lex: "Om du virkelig tror at ikke-religiøse livssynsorganisasjoners formål er å motarbeide kirken vet jeg ikke om jeg skal le eller gråte."

Formelt har du vel rett. Har likevel inntrykk av at tiden deres går mest med på det Prozak skriver:

"Men seriøst, så har ikke humanetisk forbund særlig mye annet enn endeløs syting over hvor fæl og slem kirken og de kristne er, på merittlisten."

En ellers overraskende kommentar, prozak.

Mitt intrykk av konfirmasjon-feiring (uansett hvem er arrangør) er at den er gått helt av hengslene, omtrent som jula. Det vil si for mye mas og materiell oppmerksomhet.

Videoannonse
Annonse
  • Svar 45
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Prozak

13

• flisa

4

• Hatsumomo

4

• lex

2

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

lex: "Om du virkelig tror at ikke-religiøse livssynsorganisasjoners formål er å motarbeide kirken vet jeg ikke om jeg skal le eller gråte."

Formelt har du vel rett. Har likevel inntrykk av at tiden deres går mest med på det Prozak skriver:

"Men seriøst, så har ikke humanetisk forbund særlig mye annet enn endeløs syting over hvor fæl og slem kirken og de kristne er, på merittlisten."

Mitt intrykk av konfirmasjon-feiring (uansett hvem er arrangør) er at den er gått helt av hengslene, omtrent som jula. Det vil si for mye mas og materiell oppmerksomhet.

Du må ikke svare til meg i et svar på noen andre.

".............................................."

Skrevet

Du må ikke svare til meg i et svar på noen andre.

Gjest ikke lett alltid
Skrevet

I utgangspunktet er jeg enig med deg, ungdom som er klare på at de ikke tror på gud bør ikke konfirmere seg i kirken.

Men det er ikke lett alltid, og pengegaver ikke alltid det eneste momentet.

Min stesønn var i den situasjonen, og han valgte å konfirmere seg, mye av hensyn til (og press fra) sterkt religiøse besteforeldre på sin mors side som omtrent antydet at de ville ta sin død av et annet valg, de var også godt oppe i årene. I tillegg informerte de i flere år før om størrelsen på "konfirmasjonskontoen" - det var over 10.000,- til slutt, for mange år siden.

Tror det er mange voksne som gir etter for tilsvarende press, så synes vi ikke skal dømme ungdommene så hardt alltid. Hvor mange døper ikke barna sine "av hensyn til bestemor"?

Gjest girasol
Skrevet

Det der er en politisk korrekt endring, som kirken har vært smart nok til å legge inn i sitt "program". Det er kjekt med religioner som tillater at man endrer, tilpasser, plukker fra og tar frem enkeltdeler, alt etter hva som passer...:-)

He,he :-)

Gjest girasol
Skrevet

Vi har akkurat hatt borgelig konfirmasjon . fra neste år heter det attpåtil "Humanetisk konfirmasjon" - det er jo latterlig....

I hvertfall - så syns jeg det var bittelitt trist å høre 2 av de unge guttene som holdt tale for dagen - de sa at det fantes ikke noen Guder, og noe liv etter døden finnes heller ikke -så det var om å leve nå.

Det var litt uten håp....syns jeg -i alle fall for de som kanskje ikke har et så veldig greit liv her og nå,

Nuvel - dattern ville jo dette og det var hennes dag - så da så.

:)

Jeg syns EGENTLIG ikke at man skal kunne melde seg inn eller ta noen standpunkt ang. livssyn før man er myndig jeg da - og så er jeg agnostiker selv.

"Jeg syns EGENTLIG ikke at man skal kunne melde seg inn eller ta noen standpunkt ang. livssyn før man er myndig jeg da"

Enig i det første du sier om innmeldelse, men uenig i det andre. Mange tar standpunkt pga.tro på et tidligere stadium, og det må vel være "lov" vel ;-)

Hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...