Gå til innhold

For høye lever verdier etter afrika tur


camilla64

Anbefalte innlegg

Jeg var i ghana i 5 uker, ble matforgifta,3-4 ganger den ene mer alvorlig enn den andre,jeg fikk en del forskjellig antibiotika og magekurer som tilsynelatende hjalp der og da. fikk sterk infeksjon og hadde 40 i feber og vondt i alle kroker i hele kroppen, var veldig mye trøtt og trodde det kom av medisiner og alkohol.Jeg slurvet også med mararia profylaksen ,da jeg ble testet 3 ganger med negativ resultat. jeg forsatte ikke når jeg kom hjem heller med etterbeh av klorokin og paludrin.

Det er 3 uker siden jeg kom hjem og lærern min(sykepleielærer) sente meg på sykehus for en skjekk etter hva jeg hadde å fortelle og at jeg var fremdeles slapp og trøtt og orket ingenting, nå endelig tilproblemet; det fant de ut at levervediene mine var forhøyet og jeg ble innlagt op isolat! S-ASAT er på 297 ref. på begge(10-35) e 10-35 ,S-ALAT er427 ,S-ALP er 319 (ref. 80-270)

S-GT 109 (ref.5-50)

Er dette svært høyt? og i tillfelle har du noen anelse på hva det kan være? De teoriene som er ute å svever er hepatitt, men bilirubin er ok. kyssesyken men den var negativ utslag på. Malaria , foreløbig ikke fått utslag på blodkultur og til sist en kombinasjon av forskjellige antibiotia og alkohol at leveren har fått seg en knekk. eller er det andre tropiske sykdommer som har ligninde symptomer?? Desuten var jeg på ultralyd der de fant ut at milten var forstørret men de ville ikke kalle den sykelig.

Er på perm fra sykehuset og ser fremtil et svar , selv om du muligens ikke vet hva det kan være..

Men vennlig hilsen c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Niels Erik Landmark, Lege

Leverprøver og utfall av disse er helt uspesifikke,dvs man ikke på noe grunnlag si noe om årsaken bare etter et forhøyet alat f eks.Det kan egentlig være hva som helst og krever ofte en nitidig utredning som jeg skjønner du nå er gjennom.Et lite apropos til malariaen er at de fleste tilfeller skyldes manglende oppfølging etter hjemkomst.Er du nå innlagt er du i de beste hender selv om det kan ta litt tid å komme til konklusjonen.God bedring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...