Gå til innhold

Hva er menyen 17 mai?

Anbefalte innlegg

Gjest Aina E
Skrevet

Vi skal ha flymat på vei til Syden. Hehe.

Videoannonse
Annonse
  • Svar 44
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Gemini

4

• Klara Q

4

• flisa

3

• Lurveline

2

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

God frokost før skoletoget, deretter blir det vel litt is osv på festplassen...

Ettermiddagen samles vi som vanlig med venneflokken til spekemat og grilling.. Tradisjon de siste 11 årene for oss:-)

Skrevet

Spekemat og rømmegrøt -jeg har fått oppdraget å lage potetsalaten :)

Og så skal vi ha bløtkake.

Skrevet

Nei drit og dra gett! :)

Skrevet

Åhh så heldig:-)

Vel ikke flymaten jeg misunner deg da, men det skjønte du vel... :)

Gjest Aina E
Skrevet

Nei drit og dra gett! :)

Det er nettopp det jeg gjør :-)

Ungas største bekymring er alle russekorta de går glipp av... Så de har alliert seg med venner. Så når de ikke akkurat trygler om å gå i tog lenger, synes jeg de er så store at de kan klare seg en dag uten. Eller hva?

Skrevet

Det er nettopp det jeg gjør :-)

Ungas største bekymring er alle russekorta de går glipp av... Så de har alliert seg med venner. Så når de ikke akkurat trygler om å gå i tog lenger, synes jeg de er så store at de kan klare seg en dag uten. Eller hva?

Jeg har vært i syden på 17.mai - og jeg har aldri gått i lengre tog! Til og med svenskene der nede var norske da! hehe

God tur!

Skrevet

Hvordan "klarte" du å lage så laaaange setninger? Måtte jo scrolle sideveis! *fnis*

På vårt spleisekoldtbord blir menyen som følger:

Godt brød

Karbonader

Laks og eggerøre

Diverse pålegg

Kyllinglår

Potetsalat

Pastasalat

Grønn salat

Rømmegrøt

Pølser i brød

Kake (men hvilken?)

Ispinner til småruskene

Jeg foreslår "Geminis ostekake" :-)

Skrevet

Det blir grillmat. Eller eventuelt stekepannestekt-mat... Kommer an på været ;-)

Skrevet

Hehe, jeg la ikke merke til at det var sidelengs scrolling, så jeg leste "meget stolt over å ha laget Lurveline"... ;)

Samme her! Jeg fikk det ikke heelt til å stemme ...

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Hehe, jeg la ikke merke til at det var sidelengs scrolling, så jeg leste "meget stolt over å ha laget Lurveline"... ;)

Det leste jeg også. det var først etter at jeg hadde lest svaret til Lurveline og sett at hun ikke kommenterte det, at jeg gikk tilbake og oppdaget sidescrollingen :)

Skrevet

Vi skal til svigerinna mi og få sodd. Mmmmmmm.

Skrevet

Her blir det spekemat - og pølser til de barna som vil ha.

Og is, brus og kaker. :)

Skrevet

Her blir det spekemat - og pølser til de barna som vil ha.

Og is, brus og kaker. :)

Her hos oss er det lapskaus og kjøtt kaker 17. mai. Eg er mest vant med pølse og potetstappe :-)

Skrevet

Jeg foreslår "Geminis ostekake" :-)

Den høres jo ikke dum ut. Er den lett å lage også? *nikker håpefull*

Skrevet

Det blir hamburgere hos oss. Skal nok også til den lokale skolen og kjøpe kake og is.

Skrevet

Den høres jo ikke dum ut. Er den lett å lage også? *nikker håpefull*

Den er ikke vanskelig å lage, men må lages i god tid i forvei. Ostemassen skal stivne, og så blir kaken best (og flottest!) om den får et gele-lag på toppen.

Here goes!

GEMINIS OSTEKAKE

Ingredienser

1 1/2 pk Bixit (eller annen søt havrekjeks)

ca 150gr romtemperert eller smeltet smør/margarin

250 g Philadelphia-ost

1 boks creme fraiche

125 gr melis

1 ts vaniljesukker

1 pk sitrongelé

2,5 dl vann

1/3 l kremfløte (minste kartong-størrelsen)

Gelelokk (om ønskelig):

2 pk jordbærgele-pulver (evt. 1 pk ferdiggele, men det blir bedre med pulver)

Fremgangsmåte:

Kjeksen knuses, og blandes godt med smøret. Trykkes ut i en stor kakeform (28-30 cm). Settes gjerne i kjøleskapet. Kakefat med springform på (som den fra Porsgrund) er veldig enkel å bruke, for å slippe å flytte kaken over på fat senere.

Ost, creme fraiche, melis og vaniljesukker blandes godt, fortrinnsvis i miksmaster.

Sitrongele-pulver kokes opp med 1,5 dl vann. Tilsett ca 1 dl kaldt vann etterpå, avkjøl til litt under lunka temp. (ikke mer, da vil den begynne å stivne...). Man bruker med andre ord halv mengde vann ift. hva som står på pakka. Tilsett geléen i resten av røra i en tynn stråle mens miksmasteren går.

Fløten piskes og blandes inn i røra.

Hell røra over bunnen og avkjøl i kjøleskap.

Jeg anbefaler et lag jordbær-gele oppå kaka. Lag gele fra 2 pk pulver med litt mindre vann enn angitt. Ferdiggele kan også brukes, men blir da ikke så fast som gele fra pulver med redusert vannmengde.

Når ostemassen er helt stivnet: Ha geleen over kaken og la så dette også stivne i kjøleskapet. Pynt evt. med halve jordbær i geleen før denne stivner.

Kaken blir best hvis den får stå i over 12 timer, enda bedre etter et døgn!

Hvis du ikke lager gelelokk: Pynt med f.eks. kiwi og druer rett før servering!

Skrevet

Den er ikke vanskelig å lage, men må lages i god tid i forvei. Ostemassen skal stivne, og så blir kaken best (og flottest!) om den får et gele-lag på toppen.

Here goes!

GEMINIS OSTEKAKE

Ingredienser

1 1/2 pk Bixit (eller annen søt havrekjeks)

ca 150gr romtemperert eller smeltet smør/margarin

250 g Philadelphia-ost

1 boks creme fraiche

125 gr melis

1 ts vaniljesukker

1 pk sitrongelé

2,5 dl vann

1/3 l kremfløte (minste kartong-størrelsen)

Gelelokk (om ønskelig):

2 pk jordbærgele-pulver (evt. 1 pk ferdiggele, men det blir bedre med pulver)

Fremgangsmåte:

Kjeksen knuses, og blandes godt med smøret. Trykkes ut i en stor kakeform (28-30 cm). Settes gjerne i kjøleskapet. Kakefat med springform på (som den fra Porsgrund) er veldig enkel å bruke, for å slippe å flytte kaken over på fat senere.

Ost, creme fraiche, melis og vaniljesukker blandes godt, fortrinnsvis i miksmaster.

Sitrongele-pulver kokes opp med 1,5 dl vann. Tilsett ca 1 dl kaldt vann etterpå, avkjøl til litt under lunka temp. (ikke mer, da vil den begynne å stivne...). Man bruker med andre ord halv mengde vann ift. hva som står på pakka. Tilsett geléen i resten av røra i en tynn stråle mens miksmasteren går.

Fløten piskes og blandes inn i røra.

Hell røra over bunnen og avkjøl i kjøleskap.

Jeg anbefaler et lag jordbær-gele oppå kaka. Lag gele fra 2 pk pulver med litt mindre vann enn angitt. Ferdiggele kan også brukes, men blir da ikke så fast som gele fra pulver med redusert vannmengde.

Når ostemassen er helt stivnet: Ha geleen over kaken og la så dette også stivne i kjøleskapet. Pynt evt. med halve jordbær i geleen før denne stivner.

Kaken blir best hvis den får stå i over 12 timer, enda bedre etter et døgn!

Hvis du ikke lager gelelokk: Pynt med f.eks. kiwi og druer rett før servering!

Dette høres digg ut! Takk så meget for oppskrift. :)

Hvis jeg lager den i kveld, så blir den vel sånn ca. perfekt i morgen rundt kaketid?

Gjest blomsterløk
Skrevet

Vi skal grille.

Grille ute og spise inne.

Vi skal grille marinert kyllingfilet, flintstek og pølser.

Skrevet

Dette høres digg ut! Takk så meget for oppskrift. :)

Hvis jeg lager den i kveld, så blir den vel sånn ca. perfekt i morgen rundt kaketid?

Det blir helt sikkert bra!

Bare pass på at ostemassen er stivnet før du lager gelelokket. Det kan lages sent i kveld, eller tidlig i morgen (sikkert greiest i kveld, i morgen har du vel nok annet å tenke på).

Og ikke løsne kaken fra springformen før du har på geleen... Snakker (rettere sagt skriver) av erfaring... *ler*

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...