Gjest Aina E Skrevet 15. mai 2006 Skrevet 15. mai 2006 Vi skal ha flymat på vei til Syden. Hehe. 0 Siter
sheba Skrevet 15. mai 2006 Skrevet 15. mai 2006 God frokost før skoletoget, deretter blir det vel litt is osv på festplassen... Ettermiddagen samles vi som vanlig med venneflokken til spekemat og grilling.. Tradisjon de siste 11 årene for oss:-) 0 Siter
flisa Skrevet 15. mai 2006 Skrevet 15. mai 2006 Spekemat og rømmegrøt -jeg har fått oppdraget å lage potetsalaten Og så skal vi ha bløtkake. 0 Siter
flisa Skrevet 15. mai 2006 Skrevet 15. mai 2006 Vi skal ha flymat på vei til Syden. Hehe. Nei drit og dra gett! 0 Siter
sheba Skrevet 15. mai 2006 Skrevet 15. mai 2006 Vi skal ha flymat på vei til Syden. Hehe. Åhh så heldig:-) Vel ikke flymaten jeg misunner deg da, men det skjønte du vel... 0 Siter
Gjest Aina E Skrevet 15. mai 2006 Skrevet 15. mai 2006 Nei drit og dra gett! Det er nettopp det jeg gjør :-) Ungas største bekymring er alle russekorta de går glipp av... Så de har alliert seg med venner. Så når de ikke akkurat trygler om å gå i tog lenger, synes jeg de er så store at de kan klare seg en dag uten. Eller hva? 0 Siter
flisa Skrevet 15. mai 2006 Skrevet 15. mai 2006 Det er nettopp det jeg gjør :-) Ungas største bekymring er alle russekorta de går glipp av... Så de har alliert seg med venner. Så når de ikke akkurat trygler om å gå i tog lenger, synes jeg de er så store at de kan klare seg en dag uten. Eller hva? Jeg har vært i syden på 17.mai - og jeg har aldri gått i lengre tog! Til og med svenskene der nede var norske da! hehe God tur! 0 Siter
Gemini Skrevet 15. mai 2006 Skrevet 15. mai 2006 Hvordan "klarte" du å lage så laaaange setninger? Måtte jo scrolle sideveis! *fnis* På vårt spleisekoldtbord blir menyen som følger: Godt brød Karbonader Laks og eggerøre Diverse pålegg Kyllinglår Potetsalat Pastasalat Grønn salat Rømmegrøt Pølser i brød Kake (men hvilken?) Ispinner til småruskene Jeg foreslår "Geminis ostekake" :-) 0 Siter
Alana Skrevet 15. mai 2006 Skrevet 15. mai 2006 Det blir grillmat. Eller eventuelt stekepannestekt-mat... Kommer an på været ;-) 0 Siter
Gyda Skrevet 16. mai 2006 Skrevet 16. mai 2006 Hehe, jeg la ikke merke til at det var sidelengs scrolling, så jeg leste "meget stolt over å ha laget Lurveline"... Samme her! Jeg fikk det ikke heelt til å stemme ... 0 Siter
Gjest Ulvinnen Skrevet 16. mai 2006 Skrevet 16. mai 2006 Hehe, jeg la ikke merke til at det var sidelengs scrolling, så jeg leste "meget stolt over å ha laget Lurveline"... Det leste jeg også. det var først etter at jeg hadde lest svaret til Lurveline og sett at hun ikke kommenterte det, at jeg gikk tilbake og oppdaget sidescrollingen 0 Siter
jubalong70 Skrevet 16. mai 2006 Skrevet 16. mai 2006 Vi skal til svigerinna mi og få sodd. Mmmmmmm. 0 Siter
Anki Skrevet 16. mai 2006 Skrevet 16. mai 2006 Her blir det spekemat - og pølser til de barna som vil ha. Og is, brus og kaker. 0 Siter
Goldy79 Skrevet 16. mai 2006 Skrevet 16. mai 2006 Her blir det spekemat - og pølser til de barna som vil ha. Og is, brus og kaker. Her hos oss er det lapskaus og kjøtt kaker 17. mai. Eg er mest vant med pølse og potetstappe :-) 0 Siter
Klara Q Skrevet 16. mai 2006 Skrevet 16. mai 2006 Jeg foreslår "Geminis ostekake" :-) Den høres jo ikke dum ut. Er den lett å lage også? *nikker håpefull* 0 Siter
Blésha Skrevet 16. mai 2006 Skrevet 16. mai 2006 Det blir hamburgere hos oss. Skal nok også til den lokale skolen og kjøpe kake og is. 0 Siter
Gemini Skrevet 16. mai 2006 Skrevet 16. mai 2006 Den høres jo ikke dum ut. Er den lett å lage også? *nikker håpefull* Den er ikke vanskelig å lage, men må lages i god tid i forvei. Ostemassen skal stivne, og så blir kaken best (og flottest!) om den får et gele-lag på toppen. Here goes! GEMINIS OSTEKAKE Ingredienser 1 1/2 pk Bixit (eller annen søt havrekjeks) ca 150gr romtemperert eller smeltet smør/margarin *** 250 g Philadelphia-ost 1 boks creme fraiche 125 gr melis 1 ts vaniljesukker *** 1 pk sitrongelé 2,5 dl vann *** 1/3 l kremfløte (minste kartong-størrelsen) *********************** Gelelokk (om ønskelig): 2 pk jordbærgele-pulver (evt. 1 pk ferdiggele, men det blir bedre med pulver) *********************** Fremgangsmåte: Kjeksen knuses, og blandes godt med smøret. Trykkes ut i en stor kakeform (28-30 cm). Settes gjerne i kjøleskapet. Kakefat med springform på (som den fra Porsgrund) er veldig enkel å bruke, for å slippe å flytte kaken over på fat senere. Ost, creme fraiche, melis og vaniljesukker blandes godt, fortrinnsvis i miksmaster. Sitrongele-pulver kokes opp med 1,5 dl vann. Tilsett ca 1 dl kaldt vann etterpå, avkjøl til litt under lunka temp. (ikke mer, da vil den begynne å stivne...). Man bruker med andre ord halv mengde vann ift. hva som står på pakka. Tilsett geléen i resten av røra i en tynn stråle mens miksmasteren går. Fløten piskes og blandes inn i røra. Hell røra over bunnen og avkjøl i kjøleskap. Jeg anbefaler et lag jordbær-gele oppå kaka. Lag gele fra 2 pk pulver med litt mindre vann enn angitt. Ferdiggele kan også brukes, men blir da ikke så fast som gele fra pulver med redusert vannmengde. Når ostemassen er helt stivnet: Ha geleen over kaken og la så dette også stivne i kjøleskapet. Pynt evt. med halve jordbær i geleen før denne stivner. Kaken blir best hvis den får stå i over 12 timer, enda bedre etter et døgn! Hvis du ikke lager gelelokk: Pynt med f.eks. kiwi og druer rett før servering! 0 Siter
Klara Q Skrevet 16. mai 2006 Skrevet 16. mai 2006 Den er ikke vanskelig å lage, men må lages i god tid i forvei. Ostemassen skal stivne, og så blir kaken best (og flottest!) om den får et gele-lag på toppen. Here goes! GEMINIS OSTEKAKE Ingredienser 1 1/2 pk Bixit (eller annen søt havrekjeks) ca 150gr romtemperert eller smeltet smør/margarin *** 250 g Philadelphia-ost 1 boks creme fraiche 125 gr melis 1 ts vaniljesukker *** 1 pk sitrongelé 2,5 dl vann *** 1/3 l kremfløte (minste kartong-størrelsen) *********************** Gelelokk (om ønskelig): 2 pk jordbærgele-pulver (evt. 1 pk ferdiggele, men det blir bedre med pulver) *********************** Fremgangsmåte: Kjeksen knuses, og blandes godt med smøret. Trykkes ut i en stor kakeform (28-30 cm). Settes gjerne i kjøleskapet. Kakefat med springform på (som den fra Porsgrund) er veldig enkel å bruke, for å slippe å flytte kaken over på fat senere. Ost, creme fraiche, melis og vaniljesukker blandes godt, fortrinnsvis i miksmaster. Sitrongele-pulver kokes opp med 1,5 dl vann. Tilsett ca 1 dl kaldt vann etterpå, avkjøl til litt under lunka temp. (ikke mer, da vil den begynne å stivne...). Man bruker med andre ord halv mengde vann ift. hva som står på pakka. Tilsett geléen i resten av røra i en tynn stråle mens miksmasteren går. Fløten piskes og blandes inn i røra. Hell røra over bunnen og avkjøl i kjøleskap. Jeg anbefaler et lag jordbær-gele oppå kaka. Lag gele fra 2 pk pulver med litt mindre vann enn angitt. Ferdiggele kan også brukes, men blir da ikke så fast som gele fra pulver med redusert vannmengde. Når ostemassen er helt stivnet: Ha geleen over kaken og la så dette også stivne i kjøleskapet. Pynt evt. med halve jordbær i geleen før denne stivner. Kaken blir best hvis den får stå i over 12 timer, enda bedre etter et døgn! Hvis du ikke lager gelelokk: Pynt med f.eks. kiwi og druer rett før servering! Dette høres digg ut! Takk så meget for oppskrift. Hvis jeg lager den i kveld, så blir den vel sånn ca. perfekt i morgen rundt kaketid? 0 Siter
Gjest blomsterløk Skrevet 16. mai 2006 Skrevet 16. mai 2006 Vi skal grille. Grille ute og spise inne. Vi skal grille marinert kyllingfilet, flintstek og pølser. 0 Siter
Gemini Skrevet 16. mai 2006 Skrevet 16. mai 2006 Dette høres digg ut! Takk så meget for oppskrift. Hvis jeg lager den i kveld, så blir den vel sånn ca. perfekt i morgen rundt kaketid? Det blir helt sikkert bra! Bare pass på at ostemassen er stivnet før du lager gelelokket. Det kan lages sent i kveld, eller tidlig i morgen (sikkert greiest i kveld, i morgen har du vel nok annet å tenke på). Og ikke løsne kaken fra springformen før du har på geleen... Snakker (rettere sagt skriver) av erfaring... *ler* 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.