Klara Q Skrevet 16. mai 2006 Skrevet 16. mai 2006 Det blir helt sikkert bra! Bare pass på at ostemassen er stivnet før du lager gelelokket. Det kan lages sent i kveld, eller tidlig i morgen (sikkert greiest i kveld, i morgen har du vel nok annet å tenke på). Og ikke løsne kaken fra springformen før du har på geleen... Snakker (rettere sagt skriver) av erfaring... *ler* Hehe. Det er notert. 0 Siter
Gjest LionQueen Skrevet 16. mai 2006 Skrevet 16. mai 2006 Den er ikke vanskelig å lage, men må lages i god tid i forvei. Ostemassen skal stivne, og så blir kaken best (og flottest!) om den får et gele-lag på toppen. Here goes! GEMINIS OSTEKAKE Ingredienser 1 1/2 pk Bixit (eller annen søt havrekjeks) ca 150gr romtemperert eller smeltet smør/margarin *** 250 g Philadelphia-ost 1 boks creme fraiche 125 gr melis 1 ts vaniljesukker *** 1 pk sitrongelé 2,5 dl vann *** 1/3 l kremfløte (minste kartong-størrelsen) *********************** Gelelokk (om ønskelig): 2 pk jordbærgele-pulver (evt. 1 pk ferdiggele, men det blir bedre med pulver) *********************** Fremgangsmåte: Kjeksen knuses, og blandes godt med smøret. Trykkes ut i en stor kakeform (28-30 cm). Settes gjerne i kjøleskapet. Kakefat med springform på (som den fra Porsgrund) er veldig enkel å bruke, for å slippe å flytte kaken over på fat senere. Ost, creme fraiche, melis og vaniljesukker blandes godt, fortrinnsvis i miksmaster. Sitrongele-pulver kokes opp med 1,5 dl vann. Tilsett ca 1 dl kaldt vann etterpå, avkjøl til litt under lunka temp. (ikke mer, da vil den begynne å stivne...). Man bruker med andre ord halv mengde vann ift. hva som står på pakka. Tilsett geléen i resten av røra i en tynn stråle mens miksmasteren går. Fløten piskes og blandes inn i røra. Hell røra over bunnen og avkjøl i kjøleskap. Jeg anbefaler et lag jordbær-gele oppå kaka. Lag gele fra 2 pk pulver med litt mindre vann enn angitt. Ferdiggele kan også brukes, men blir da ikke så fast som gele fra pulver med redusert vannmengde. Når ostemassen er helt stivnet: Ha geleen over kaken og la så dette også stivne i kjøleskapet. Pynt evt. med halve jordbær i geleen før denne stivner. Kaken blir best hvis den får stå i over 12 timer, enda bedre etter et døgn! Hvis du ikke lager gelelokk: Pynt med f.eks. kiwi og druer rett før servering! Hvor lang tid tar det sånn ca før osteblandingen er stiv nok til at geleen kan helles over da? Så jeg ikke lager geleen for tidlig, mener jeg. 0 Siter
Gemini Skrevet 16. mai 2006 Skrevet 16. mai 2006 Hvor lang tid tar det sånn ca før osteblandingen er stiv nok til at geleen kan helles over da? Så jeg ikke lager geleen for tidlig, mener jeg. Husker ikke helt, men et par timer kanskje? Jeg lager geleen med lite vann, og man kan ha noen isbiter i for at den skal kjøle seg ned raskere, så man kan fint lage geleen først når man ser at kaken er stivnet. 0 Siter
EllaJo Skrevet 16. mai 2006 Skrevet 16. mai 2006 I år blir det kalkun, pommes frites og hjemmelaget potetsalat. Hjemmelaget iskake til dessert 0 Siter
Gjest midia Skrevet 16. mai 2006 Skrevet 16. mai 2006 Vi skal ha flymat på vei til Syden. Hehe. heldiggris 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.