Gå til innhold

Redsel


Aramir

Anbefalte innlegg

Redd for å ta telefonen, redd for å åpne postkassen, redd for å lese epost, til og med redd når jeg er inne på dette forumet.

Hvor kommer all denne redselen fra? Er det endel av bipolar 2 pakka? Kan lithium dempe redsel også? (Legen min kaller det angst, men jeg liker ikke ordet).

Jeg skal begynne med lithium igjen snart etter å ha blitt bedt om å slutte etter bare noen uker av en psykiater som ikke har sans for medisiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest minnekinn

Jeg tror det er ganske vanlig blant personer som sliter psykisk på forskjellige måter å vegre seg mot å åpne brev og gå i postkassen og slik, ikke spesifikt som bipolar lidelse.

Kanskje er det mangel på overskudd som man ikke orker? Da vil det isåfall bedre seg med litium. Jeg har fått mye bedre styring på økonomien etter litium, men kommer nok av at jeg nå har krefter til å gjøre det normale friske mennesker har krefter til å gjøre.

Andre igjen har jo angst for slik da.

Det vil du kanskje finne svaret på etterhvert, men hos meg tok det kanskje litt tid på litium, måtte ha en bedring en litt lengre periode, før jeg tok fatt på økonomien...

Er iallfall helt utrolig hvor godt jeg fungerer nå syns jeg. Sitter i en halveis ren, iallfall ryddig leilighet, fikser opp i økonomien og har tilogmed begynt å lage meg middagsmat. For tre år siden satt jeg i en svinesti, og bare spiste take away på mcdonalds... bare samlet opp svartpose på svartpose på svartpose med søppel og prøvde gjemme dem på et soverom om jeg fikk besøk, som jeg helst ikke ville ha da. Nå er venner her titt og ofte :o)

Lykke til:o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MinimizeMe

Fint at du våger å skrive her på forumet iallfall, selv om du er redd! Det er jo en begynnelse? Eksponere seg for det en er redd for...er det ikke det de sier?

Jeg er også redd for så mye...redd for helt irrelevante ting. Jeg kjenner meg godt igjen i det du skriver, ja. Åpne post, ta telefonen... *nikke* Det ær falig, det...

Akkurat nå er jeg livredd for legetime i MORGEN:( Er det noe å være redd for, liksom?

Du,forresten, jeg er litt grønn på området. Kanskje du kan forklare meg hva det som er forskjell på bipolar 1 og 2? Finnes det 3, 4, 5 osv. også?

Jeg håper du får (dra-)hjelp av lithiumen! Hvis det er noe kjemisk i hjernen som forårsaker at du blir deprimert eller så, så må jo medisiner til? Det hørtes ut som en merkelig psykiater du har vært hos.

Mange varme tanker i natten.

Klemklem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint at du våger å skrive her på forumet iallfall, selv om du er redd! Det er jo en begynnelse? Eksponere seg for det en er redd for...er det ikke det de sier?

Jeg er også redd for så mye...redd for helt irrelevante ting. Jeg kjenner meg godt igjen i det du skriver, ja. Åpne post, ta telefonen... *nikke* Det ær falig, det...

Akkurat nå er jeg livredd for legetime i MORGEN:( Er det noe å være redd for, liksom?

Du,forresten, jeg er litt grønn på området. Kanskje du kan forklare meg hva det som er forskjell på bipolar 1 og 2? Finnes det 3, 4, 5 osv. også?

Jeg håper du får (dra-)hjelp av lithiumen! Hvis det er noe kjemisk i hjernen som forårsaker at du blir deprimert eller så, så må jo medisiner til? Det hørtes ut som en merkelig psykiater du har vært hos.

Mange varme tanker i natten.

Klemklem

Jeg tror det er greiest å be deg google deg frem til bipolare lidelser.Jeg vet det er litt forskjellig syn på finsorteringen innenfor spekteret i Europa og USA.Men det går i hvert fall til 4.

Jeg hadde håpet på å kunne bli bipolar 0 jeg da, men det virker som om det ikke er mulig.

Merkelig psykiater,ja. H*n har vel klokketro på psykoterapi da. Veldig glad for at jeg har bestemt meg for å gå tilbake til den første og at fastlegen støtter meg.

Takk for svar!Det er så betryggende å lese at andre også føler slik. Det er så fryktelig lett å lage sitt eget redselskabinett når man sitter vettskremt alene oppi sitt eget hue.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en venninne som har slitt med bipolar lidelse i snart 30 år nå. Periodevis er hyn helt frisk. I andre perioder er systemet "ute av lage", og da sliter hun typisk med det du beskriver. Noen ganger kaller hun det "angst", andre ganger "motstand mot alt". Alt virker uoverkommelig og skremmende; få kledd på seg, handlet mat, hentet post, gå på besøk til noen, dusje, rydde osv osv.

For venninnen min er det slik at det er medikamenter som gjør henne symptomfri. Hun bruker litium, men trenger i tillegg zyprexa eller tilsvarende for ikke å ha denne angsten/motstanden.

Hun ble behandlet med psykoterapi (både i og utenfor sykehus) i flere år før hun ble medisinert. Psykoterapien hadde ingen effekt. Etter at hun startet med litium har hun fått lange perioder uten symptomer, og hun har også jobbet minst 50 % bortsett fra i perioder hvor sykdommen er spesielt aktiv.

Dersom man er korrekt diagnostisert med bipolar lidelse, så tror jeg ikke man skal kaste bort så mye tid på psykoterapi uten medikamenter. Men forutsetningen er selvfølgelig at diagnosen er korrekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MinimizeMe

Jeg tror det er greiest å be deg google deg frem til bipolare lidelser.Jeg vet det er litt forskjellig syn på finsorteringen innenfor spekteret i Europa og USA.Men det går i hvert fall til 4.

Jeg hadde håpet på å kunne bli bipolar 0 jeg da, men det virker som om det ikke er mulig.

Merkelig psykiater,ja. H*n har vel klokketro på psykoterapi da. Veldig glad for at jeg har bestemt meg for å gå tilbake til den første og at fastlegen støtter meg.

Takk for svar!Det er så betryggende å lese at andre også føler slik. Det er så fryktelig lett å lage sitt eget redselskabinett når man sitter vettskremt alene oppi sitt eget hue.

Hvordan går det med deg? Har du kommet deg ut noe, eller fått noe fornuftig/oppbyggelig gjort i løpet av dagen? Du har vært i tankene mine.

Jeg gikk att og fram til legen i dag, og det gjorde faktisk godt. Overlevde det hele gjorde jeg også;-)

Jeg prøvde å søke litt på bipolare lidelser i sted, og det jeg har lest så langt beskriver to hovedtyper. En med mani og depresjon og dan andre med depresjon og hypomani. Men jeg vil nok lese mer om dette. Sykdommen er visst veldig underdiagnostisert..? Lurer jo på om jeg kan ha det selv...Men håper jo ikke på det. En vil jo helst bvære frisk, ja! Heldigvis så finnes det medisiner som hjelper mange iallfall. Godt du er kommet til en behandler som innser det.

Hang in there, my friend:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan går det med deg? Har du kommet deg ut noe, eller fått noe fornuftig/oppbyggelig gjort i løpet av dagen? Du har vært i tankene mine.

Jeg gikk att og fram til legen i dag, og det gjorde faktisk godt. Overlevde det hele gjorde jeg også;-)

Jeg prøvde å søke litt på bipolare lidelser i sted, og det jeg har lest så langt beskriver to hovedtyper. En med mani og depresjon og dan andre med depresjon og hypomani. Men jeg vil nok lese mer om dette. Sykdommen er visst veldig underdiagnostisert..? Lurer jo på om jeg kan ha det selv...Men håper jo ikke på det. En vil jo helst bvære frisk, ja! Heldigvis så finnes det medisiner som hjelper mange iallfall. Godt du er kommet til en behandler som innser det.

Hang in there, my friend:)

I dag har jeg sjekket eposten min. En stor lettelse! Og jeg har godt en tur i skogen. Og jeg har handlet. Hurra!

Hang in there yourself!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MinimizeMe

I dag har jeg sjekket eposten min. En stor lettelse! Og jeg har godt en tur i skogen. Og jeg har handlet. Hurra!

Hang in there yourself!

Så utrolig positivt:) Nå ble jeg glad! Håper dagen din fortsetter i samme dur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bugge -jenta

En psykiater som ikke har sans for medisiner, blir noe veldig merkelig noe etter min mening.

Jeg klarer liksom ikke forestille meg det helt. De to psykiatrene mine(først en, så en til) dynget ikke pasientene fulle av medisiner, men deres erfaring var jo at medisiner hjalp oss både i terapien og i hverdagen.

Personlig kunne jeg nok ikke gått med en psykiater som i utgangspunktet var så i mot medisiner. At de er restriktive med for eksempel B- produkter er noe annet.

Vh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...