Gjest vesla Skrevet 25. mars 2001 Del Skrevet 25. mars 2001 Hei ! Jeg er en jente på 35 år som merker at hjerte blir urolig med ekstraslag etter kaffedrikking, cola og sjokolade. I går kveld etter noe kaffe, cola og mørk sjokolade så var hjerte i ekstraslag-humør. Ja, jeg våknet nesten sliten i morges. Jeg må også si at jeg er plaget med angst for sykdom. Er utredet av diverse leger. Men jeg tenkte på om plagene mine er i magen ettersom koffeinet setter fart på hjertet mitt og hopper. Har forøvrig tatt EKG i hvile i år 2000. Alt normalt sa legen. Hjerte oppfører seg normalt i anstrengelse. Men i ro så som sagt særlig etter koffein-inntak og "psykisk slitenhet" så "fusker" det. En sjelden gang så stikker det også (sekunder) midt i brystet og jeg skvetter til. En ting til : har en blodtrykksmåler som jeg for nyskjerrighet skyld hadde med og målte på jobben, da ligger det rundt i 136/87-140/90 i stressede situasjoner. For høyt ? Hjemme så er det rundt 120/80 ved TV`N . Meget takknemlig for svar. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/23065-kaffe-og-ekstraslag/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom Skrevet 26. mars 2001 Del Skrevet 26. mars 2001 Svar til Vesla. De plagene du opplever med ekstraslag er vanligvis helt uskyldige. Vi har alle endel ekstraslag i løpet av et døgn. Noen av oss merker hvert enkelt av dem, mens andre kan ha flere tusen uten å merke noe. Et ekstraslag betyr ikke at hjertet "fusker" som du kaller det, og ekstraslag representerer heller ikke noen belastning for hjerte. Hvis du merker at denne slagtendensen øker etter inntak av bestemte stof eller når du er stresset/sliten, bør du ta konsekvensen av det. Det er kjent at koffein og nikotin øker hyppigheten av ekstraslag hos endel personer, og det kan godt være stoff i din mørke sjokolade som du reagerer på. De blodtrykksverdier du refererer er normale for deg. Slapp av når det gjelder dine ekstraslag. De er ufarlige. Kutt ut ting du vet provoserer. Prøv å holde deg i god fysisk form. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/23065-kaffe-og-ekstraslag/#findComment-98218 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest vesla Skrevet 27. mars 2001 Del Skrevet 27. mars 2001 Tusen takk for et fyldig og beroligende svar fra deg. Men jeg lurte på om det er normalt at det kan komme flere ekstraslag "trillende" etter hverandre? Jeg glemte i forrige innlegg å si at jeg spiser en mengde med Sharps(pastiller) som inneholder menthol og eucalyptus. Kan f.eks eucalyptus gi ekstraslag? Kaffe drikker jeg ca. to kopper pr. dag. Og så et dumt spørsmål til slutt : tror du det finnes noen 80-90 og hundreåringer som har hatt plager med ekstraslag livet igjennom? Konklusjon : jeg er livredd for å få hjerteproblemer og at blodtrykk skal stige til faretruende verdier i stressede situasjoner. Dette ble mye dumt Dr.Søyland men det er viktig for med. Svar hvis du vil. På forhånd tusen takk! Hilsen glad i livet men "dødsangst" har jeg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/23065-kaffe-og-ekstraslag/#findComment-98564 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom Skrevet 29. mars 2001 Del Skrevet 29. mars 2001 Tusen takk for et fyldig og beroligende svar fra deg. Men jeg lurte på om det er normalt at det kan komme flere ekstraslag "trillende" etter hverandre? Jeg glemte i forrige innlegg å si at jeg spiser en mengde med Sharps(pastiller) som inneholder menthol og eucalyptus. Kan f.eks eucalyptus gi ekstraslag? Kaffe drikker jeg ca. to kopper pr. dag. Og så et dumt spørsmål til slutt : tror du det finnes noen 80-90 og hundreåringer som har hatt plager med ekstraslag livet igjennom? Konklusjon : jeg er livredd for å få hjerteproblemer og at blodtrykk skal stige til faretruende verdier i stressede situasjoner. Dette ble mye dumt Dr.Søyland men det er viktig for med. Svar hvis du vil. På forhånd tusen takk! Hilsen glad i livet men "dødsangst" har jeg. Svar til Vesla. Ekstraslag kan ofte komme i puljer, av og til som hvert annet slag (såkalt tvillingpuls), og andre ganger som korte løp av rask hjerteaksjon. Hvis ekstraslagene utgår fra forkamrene vil dette være spesielt hyppig. Hvorvidt menthol o.l. kan provosere er usikkert, men kan ikke utelukkes. Det er store individuelle forskjeller. Av de 100-åringer vi har i vårt samfunn har bestemt alle sammen hatt ekstraslag opp gjennom livet. Det er ingen grunn til at du ikke skal bli 100, med mindre du gjør noe aktivt for å forkorte livslengden, f.eks. røyker. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/23065-kaffe-og-ekstraslag/#findComment-99245 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.