Gå til innhold

Er jeg bare sjalu og urimelig? (langt)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen ganger trenger et barn masse mer - og man har ikke råd til å gi til alle. Sånn er det bare - slik har i alle fall jeg oppdratt mine jenter - at de skal være glad når de ikke får slike problemer som mor og far må punge ut for.

Jeg har selv også søsken, hvor den minste har fått masse hjelp - men det unner jeg han, dessuten vet jeg at mor og far har bedre råd nå enn på 60-tallet da jeg var liten. Det er om å bruke hue :)

Klart man skal være glad for at man klarer seg selv. Og det finnes mange varianter av dette problemet - har f.eks. foreldrene dårlig råd, og det ene barnet havner i en ekstremt vanskelig situasjon, kan de ikke unnlate å hjelpe kun den ene fordi de ikke har råd til å gi likt.

På den annen side kan hjelp også føre til at den som får hjelpen blir mer hjelpeløs. Det har jeg sett et eksempel på i ganske nær familie. Datteren får alt betalt av foreldrene, sønnen må klare seg selv. Hvordan datteren skal klare seg når den siste forelderen snart dør, fatter jeg ikke. Hun er fylt 40 nå, men hver gang hun har en regning hun ikke klarer å betale, løper hun til pappa...

Videoannonse
Annonse
  • Svar 125
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• flisa

20

• Atene

14

• collins

13

• mil1365380270

7

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Klart man skal være glad for at man klarer seg selv. Og det finnes mange varianter av dette problemet - har f.eks. foreldrene dårlig råd, og det ene barnet havner i en ekstremt vanskelig situasjon, kan de ikke unnlate å hjelpe kun den ene fordi de ikke har råd til å gi likt.

På den annen side kan hjelp også føre til at den som får hjelpen blir mer hjelpeløs. Det har jeg sett et eksempel på i ganske nær familie. Datteren får alt betalt av foreldrene, sønnen må klare seg selv. Hvordan datteren skal klare seg når den siste forelderen snart dør, fatter jeg ikke. Hun er fylt 40 nå, men hver gang hun har en regning hun ikke klarer å betale, løper hun til pappa...

Ja, det er selvsagt faren. Et sted må man sette strek som forelder - men det er ikke enkelt.

Skrevet

Hva da om ditt ene barn falt helt utenfor - havnet på gata etc. og du måtte bruke penger hele tiden til drosjer, leger, psykiater, fri fra jobben, depositum på leiligheter som de skulser vekk, husleie, inkasso etc....

Jeg skal vedde på at de andra barna dine bare hadde vært sjeleglad at de ikke har havnet i en slik takknemlighetsgjeld til sine foreldre.

Jeg mener helt ærlig at jeg trenger ingen arv fra mine foreldre - jeg har et godt liv, de har gitt meg en fantastisk barndom - de er ungdommelige, og de hjelper noen ganger et søsken som trenger det - - so?

Min bror var i USA et år han er 18 år yngre enn meg, jeg kan ikke nå forlange at de skulle gitt meg og min søster det samme. Da vi var ungdommer på 70-tallet hadde de ikke hatt råd til det, og ikke hadde jeg villet heller.

Jeg unner dem å selge alt om de vil, å seile verden rundt og kose seg med pengene sine, etter dem behøver det ikke være mer enn bare sorg!

Jeg har alt jeg trenger!

Som sagt, det er fullt mulig å gjøre dette rettferdig, det er det, det handler om, ikke noe annet. I det første eks. ditt kan det gjøre på en slik måte at alle har forståelse for at det blir gjort det som blir gjort. Det handler om kommunikasjon og sunn fornuft.

Slik det i trådstartet innlegg er å sy puter opp under armene på ei som ikke vil klare seg selv. Hun får jo den hjelpen hun trenger fra sine foreldre uten å gjøre altfor mye selv for å klare seg.

Det handler ikke om å få arv eller å kreve arv fra sine foreldre, men jeg mener at enten får det deles likt og rettferdig eller ikke dele noe.

Foreldrene kan gjerne bruke alt på seg selv for min del.

Hvorfor skal det ene barnet får så mye mer enn de andre? Hvorfor skal det gjøres den forskjellen? Da må det i tilfelle være enighet om det fra alle parter.

Skrevet

Alt hun får må rapporteres som forskudd på arv til Skattefogden i fylket. Da er du sikret at det går til fradrag i hennes arv. Skjema får man fra sorenskriverkontoret.

Skrevet

Som sagt, det er fullt mulig å gjøre dette rettferdig, det er det, det handler om, ikke noe annet. I det første eks. ditt kan det gjøre på en slik måte at alle har forståelse for at det blir gjort det som blir gjort. Det handler om kommunikasjon og sunn fornuft.

Slik det i trådstartet innlegg er å sy puter opp under armene på ei som ikke vil klare seg selv. Hun får jo den hjelpen hun trenger fra sine foreldre uten å gjøre altfor mye selv for å klare seg.

Det handler ikke om å få arv eller å kreve arv fra sine foreldre, men jeg mener at enten får det deles likt og rettferdig eller ikke dele noe.

Foreldrene kan gjerne bruke alt på seg selv for min del.

Hvorfor skal det ene barnet får så mye mer enn de andre? Hvorfor skal det gjøres den forskjellen? Da må det i tilfelle være enighet om det fra alle parter.

Om man bare har vellykkede barn og masse penger, så forstår man ikke sånt ;)

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Æh, denne skulle vel kanskje ikkje til meg ;-)

Hvis de svarene havnet i "svar til meg"-boksen din, så må du klage til webmaster.

Det har vært flere tilfeller av det tidligere - at personer her har fått andre nick sine "svar til meg".

For etter tråden å dømme, er de svarene gitt til nicket "Søsteren"

Skrevet

Hvis de svarene havnet i "svar til meg"-boksen din, så må du klage til webmaster.

Det har vært flere tilfeller av det tidligere - at personer her har fått andre nick sine "svar til meg".

For etter tråden å dømme, er de svarene gitt til nicket "Søsteren"

Goldy79 har ikke svart på andre innlegg i denne tråden heller...

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Goldy79 har ikke svart på andre innlegg i denne tråden heller...

Det tyder på at det er noe galt, ja.

Skal tro hvem som får svarene hun skulle hatt?

Gjest togli
Skrevet

Åh, enda en gang :-((

Merkelig at webbis ikke engang kommenterer hva som skjer....

Skrevet

hun har bursdag i dag - så det kan jo være en gave fra Webmaster!

Skrevet

Åh, enda en gang :-((

Merkelig at webbis ikke engang kommenterer hva som skjer....

De vet det helt sikkert ikke.

Gjest togli
Skrevet

Joda, det har stått på webforumet og webbis har også fått mail(er?) om problemet...

Skrevet

Jeg synes slik forskjellsbehandling er urettferdig. Greit at ho trenger dette nå, men du kunne sikkert funnet noe å bruke pengene til du også.

Synes absoultt dette burde være skrevet ned for et framtidig arveoppgjør.

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Webbis er jo blitt informert om dette gang på gang!

Mange er oppgitt over mangelen på sikkerhet på dol om dagen.

Det forstår jeg godt, ikke så fristende å skrive anonymt om personlige problem når man risikerer at svarene havner hos andre.

Gjest Ulvinnen
Skrevet

hun har bursdag i dag - så det kan jo være en gave fra Webmaster!

Jeg tviler på at nicket "Søsteren" setter særlig stor pris på den gaven.

Siden Søsteren ikke har svart her, er det ikke engang sikkert at hun vet at denne tråden har fått svar. (Om hun bare sjekker "svar til meg")

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Joda, det har stått på webforumet og webbis har også fått mail(er?) om problemet...

Når du fikk andres "svar til meg", hvor lang tid tok det da før det ble riktig igjen? Timer eller dager?

Gjest togli
Skrevet

Når du fikk andres "svar til meg", hvor lang tid tok det da før det ble riktig igjen? Timer eller dager?

Jeg kan ikke huske det siden jeg jo har fått svar-til-meg fra flere personer. En gang var feilen der hele kvelden og var iorden neste morgen. Noen ganger har feilen blitt rettet på etter en liten stund...

Skrevet

Jeg tviler på at nicket "Søsteren" setter særlig stor pris på den gaven.

Siden Søsteren ikke har svart her, er det ikke engang sikkert at hun vet at denne tråden har fått svar. (Om hun bare sjekker "svar til meg")

Det er ikke søsteren som har bursdag - det er Goldy79

Skrevet

det var ikke det jeg mente - AT de vet det, vet jeg - men de vet sikkert ikke HVORFOR det blir sånn.

Skrevet

Webbis er jo blitt informert om dette gang på gang!

Mange er oppgitt over mangelen på sikkerhet på dol om dagen.

Det forstår jeg godt, ikke så fristende å skrive anonymt om personlige problem når man risikerer at svarene havner hos andre.

det var ikke det jeg mente - AT de vet det, vet jeg - men de vet sikkert ikke HVORFOR det blir sånn.

Ja, det er nok ekkelt for de som skrive under flere nick.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...