Gå til innhold

Er jeg bare sjalu og urimelig? (langt)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, det er selvsagt faren. Et sted må man sette strek som forelder - men det er ikke enkelt.

Jo, dette er faktisk svært enkelt å ordne opp i. Det handler kun om sunn fornuft og sette grenser.

Videoannonse
Annonse
  • Svar 125
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• flisa

20

• Atene

14

• collins

13

• mil1365380270

7

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Hun tjener bra selv, og i følge bankens utregninger er hun faktisk i stand til å betjene lånet på egenhånd.

Men faren min er så opptatt av at hun ikke skal måtte snu på kronen og ha penger, spesielt til barna, til det de trenger.

Han kjøpte også ny sykkel til det ene barnet i forrige uke.

Så ergerlig. Jeg skjønner at det irriterer deg, ja. Både fordi søsteren din på en måte utnytter foreldrene deres og fordi foreldrene deres behandler dere såpass ulikt.

Du sier jo at du også er alenemlor? Blir du aldri tilbydt litt drahjelp?

Gjest Søsteren
Skrevet

Jeg syns du skal unne henne det - som faren din sier - en annen gang kan det være deg.

og du sier noe annet: (hun har to barn der deres far kommer til å forvalte disses rettigheter),

Det stemmer IKKE, så det kan du ta med ro - morsarven er det overformynderiet som tar ansvaret for - så ekser har heldigvis ikke noe med slik arv. :)

OK. Da er det overformynderiet. Men de vil jo heller ikke vite om disse pengene som min søster har lovt meg skal trekkes fra i arveoppgjøret ...

Gjest Søsteren
Skrevet

Så ergerlig. Jeg skjønner at det irriterer deg, ja. Både fordi søsteren din på en måte utnytter foreldrene deres og fordi foreldrene deres behandler dere såpass ulikt.

Du sier jo at du også er alenemlor? Blir du aldri tilbydt litt drahjelp?

Det er ikke det at barnet mitt og jeg ikke får gaver, men større beløp har det aldri vært snakk om, nei.

Skrevet

Det er akkurat det. Det alt dette koker ned til - egentlig - er at jeg er kjempeskuffa over faren min.

Han har alltid vært så redelig og ordentlig i slike saker før (det gjelder selvsagt moren min også).

Men da jeg spurte om han bare kunne skrive det ned, så ble han nesten sinna ...

Sansynligvis fordi det er noe han selv har funnet vanskelig også.....og du traff et sårt punkt.

Gjest Søsteren
Skrevet

Jeg synes slik forskjellsbehandling er urettferdig. Greit at ho trenger dette nå, men du kunne sikkert funnet noe å bruke pengene til du også.

Synes absoultt dette burde være skrevet ned for et framtidig arveoppgjør.

Takk for støtten, men jeg må vel bare prøve å glemme det for familiefredens skyld.

Jeg tror jeg har sagt og gjort nok i forhold til begge parter (og kjenner at det "lugger" godt når jeg tenker på saken).

Skrevet

Det er ikke det at barnet mitt og jeg ikke får gaver, men større beløp har det aldri vært snakk om, nei.

Kanskje du må syte og klage litt mer. ;-)

Synd når det blir sånn. Har dessverre ingen gode råd til deg. Du har jo forsøkt å ta det opp med din far, og han reagerer med å bli sint. Vær stolt over at du klarer deg så godt selv og slipper å henge i pengepungen til mamma og pappa. Og når du vinner toppgevinst i Lotto, beholder du selvsagt alt selv. :D

mil1365380270
Skrevet

Jeg skjønner hva du mener, og forstår vel på en måte at jeg bare bør jobbe med meg selv og heve meg over det.

Det er først og fremst det at jeg er skuffa over holdningen til faren min overfor meg.

Kanskje han driver og funderer over hvordan du også skal få? Da var det i tilfelle sikkert litt skuffende at du kom han i forkjøpet. Akkurat som du er så opptatt av pengene at du vurderer risikoen for at han stryker med før han får gjort noe med det.

Vær glad for at du er smart nok til å ikke sette deg i situasjoner som gjør at du trenger penger. Tipper moren og faren din er stolte av deg, og litt oppgitt over søsteren din. Det burde telle mer enn penger :-)

Gjest LionQueen
Skrevet

Var det skrivefeil? Du skrev at du HADDE fått 'større' beløp. Skulle det være med et ikke der kanskje?

Hvis du har fått større beløp, som du skrev, hvor store er 'større' da? Det må jo tas med i beregningen evnt., når vi skal se hva vi mener om det er urettferdig det søsteren din får nå.

Skrevet

Du skriver at det ikke hjelper å skrive opp noe, men poenget mitt er at så lenge de ikke vil gi opp dette til myndighetene (det er jo f.eks. en egen post i selvangivelsen der man skal fylle ut om man har mottatt gaver e.l. for over 10 000 kr), så hadde det uansett vært greit å ha det på et papir.

Og eget testamente er nok helt uaktuelt.

På hvilken måte skulle det gjøre noen forskjell at du har det på et papir at de har gitt henne det?

Skrevet

Det er hun nok ikke så interessert i ,tror jeg ...

Hun burde i det minste ha en skattemessig interesse av det. Forskudd på arv er en skattefri gave opp til et visst beløp.(250.000 tror jeg) Andre uregistrerte gaver fra foreldre, er iht til selvangivelsen skattepliktige over 10.000,- pr år.

Oppgir hun disse gavene på selvangivelsen?

Riset bak speilet bør være at du forteller henne og dine foreldre at hvis ikke transaksjonene registreres som forskudd på arv, og heller ikke er oppgitt på selvangivelsen og dermed er beskattet, så meddeler du det til likningskontoret. Basta!;o)

Skrevet

Antagelig fordi dere aldri har gjort store forskjeller på barna. Det skal ikke være noen millimeter rettferdighet heller, men store beløp som vi snakket om i denne tråden blir helt galt.

Jeg mener at skal foreldrene dele noe bør det deles likt eller ikke noe.

Jo hos oss har det vært store forskjeller.

Skrevet

Hun burde i det minste ha en skattemessig interesse av det. Forskudd på arv er en skattefri gave opp til et visst beløp.(250.000 tror jeg) Andre uregistrerte gaver fra foreldre, er iht til selvangivelsen skattepliktige over 10.000,- pr år.

Oppgir hun disse gavene på selvangivelsen?

Riset bak speilet bør være at du forteller henne og dine foreldre at hvis ikke transaksjonene registreres som forskudd på arv, og heller ikke er oppgitt på selvangivelsen og dermed er beskattet, så meddeler du det til likningskontoret. Basta!;o)

Nå roter du med regelverket.

Det er ikke skatt på gaver, det er avgift. Og det avgiftsfrie beløpet er det samme enten man får det når foreldrene dør, eller som gave.

Skrevet

Kanskje han driver og funderer over hvordan du også skal få? Da var det i tilfelle sikkert litt skuffende at du kom han i forkjøpet. Akkurat som du er så opptatt av pengene at du vurderer risikoen for at han stryker med før han får gjort noe med det.

Vær glad for at du er smart nok til å ikke sette deg i situasjoner som gjør at du trenger penger. Tipper moren og faren din er stolte av deg, og litt oppgitt over søsteren din. Det burde telle mer enn penger :-)

Sånn tenker jeg også - har klart meg selv siden jeg var 15 - jeg hadde "daua" om de ga meg penger :)

Mamma ga meg sydentur da hun hjalp søstra mi med kjøleskap - men hun hadde slett ikke behøvd det. Men hun var med selv og vi hadde det mer enn hyggelig.

Skrevet

"AT de vet det, vet jeg - men de vet sikkert ikke HVORFOR det blir sånn."

Ok, da skjønner jeg hva du mener.

Men de burde svare at de kjenner til problemet og jobber med saken, i stedet for å la være å svare på trådene om dette på webmasterforumet.

Ja, det er jeg enig med deg i. Det er veldig taust! hehe

Skrevet

Nå roter du med regelverket.

Det er ikke skatt på gaver, det er avgift. Og det avgiftsfrie beløpet er det samme enten man får det når foreldrene dør, eller som gave.

Det er riktig at vi prater om AVGIFT på arv over 250.000,-, men GAVER, fra foreldre eller andre, overstigende kr 10.000,-pr år, er SKATTEPLIKTIG. Svarer søsteren NEI på den posten i selvangivelsen, så er det ren svindel.

Poenget for trådstarter, må være at tildelingen søsteren får, er registrert noe sted, og kan dokumenteres.

Gjest Søsteren
Skrevet

Var det skrivefeil? Du skrev at du HADDE fått 'større' beløp. Skulle det være med et ikke der kanskje?

Hvis du har fått større beløp, som du skrev, hvor store er 'større' da? Det må jo tas med i beregningen evnt., når vi skal se hva vi mener om det er urettferdig det søsteren din får nå.

Det mangler nok et "ikke" der, ja. Jeg har aldri mottatt større beløp fra mine foreldre.

Skrevet

Det er riktig at vi prater om AVGIFT på arv over 250.000,-, men GAVER, fra foreldre eller andre, overstigende kr 10.000,-pr år, er SKATTEPLIKTIG. Svarer søsteren NEI på den posten i selvangivelsen, så er det ren svindel.

Poenget for trådstarter, må være at tildelingen søsteren får, er registrert noe sted, og kan dokumenteres.

Nei, de er ikke det. De skal oppgis på selvangivelsen for å forklare en eventuell formuesøkning, men de er ikke skattepliktige. De er avgiftspliktige når hun har fått mer enn 250000.

Måndlige tilskudd til f.eks. utdannelse regnes forøvrig ikke inn i de 250000, men kan gis uten avgift.

Gjest Søsteren
Skrevet

På hvilken måte skulle det gjøre noen forskjell at du har det på et papir at de har gitt henne det?

Forskjellen vil nok være at det står skrevet den gangen vi kommer så langt at vi skal dele arven.

Hvis hun ikke står ved det hun sier nå, om at pengene skal trekkes fra når det skjer, så har jeg et papir der det står skrevet at hun har fått det.

Skrevet

Forskjellen vil nok være at det står skrevet den gangen vi kommer så langt at vi skal dele arven.

Hvis hun ikke står ved det hun sier nå, om at pengene skal trekkes fra når det skjer, så har jeg et papir der det står skrevet at hun har fått det.

Ja, men det hjelper deg ikke at du kan bevise at hun har fått det, hvis du ikke kan bevise at foreldrene dine ønsket at du skulle få like mye. Et slikt bevis heter et testamente.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...