collins Skrevet 16. mai 2006 Skrevet 16. mai 2006 Er det bedre å bli uvenner med familien sin da? Da kan hun jo være sikker på at hun ikke får så mye igjen! Penger er roten til alt ondt! En familie som har gjort det til en kultur å skjevfordele barna på denne måten, må på en eller annen måte konfronteres med det. Slik blodig urettferdighet kan man ikke la passere, når de på en enkel måte kan gjøre det rettferdig og ærlig, ved å la søsterens gaver registreres som "Forskudd På Arv" hos Sorenskriver/Skattefogden. 0 Siter
collins Skrevet 16. mai 2006 Skrevet 16. mai 2006 Ja, men det kan være slike perioder man trenger hjelp - og samtidig IKKE vil gå på sosialkontoret - komme inn i "systemet". Særlig om man har ansvar for barn. Joda, ser at det kan forekomme noen få sånne tilfeller hos folk som NORMALT er i stand til å ta vare på seg selv og sine barn. Da er "Forskudd På Arv" rette måten å gjøre det på med tanke på mottakerens søsken. 0 Siter
jubalong70 Skrevet 16. mai 2006 Skrevet 16. mai 2006 Ser ut som Goldy79 har klikka helt - - hun skrev det samme til meg. Ja, jeg så det. Merkelig. Kanskje hun ikke tåler å ha bursdag;) 0 Siter
jubalong70 Skrevet 16. mai 2006 Skrevet 16. mai 2006 Jeg er fullt klar over at de kan gi bort akkurat det de vil, jeg er bare skuffa. Jeg skjønner det. Det hadde nok jeg vært også. I litt fjern familie av meg er det et lignende tilfelle. Eldste søsken har fått masse økonomisk støtte fra foreldrene (som ikke har mye penger), men minste klarer seg helt selv og ikke har fått noe. Jeg vet ikke om det har vært snakket om denne skjevfordelingen dem i mellom, men jeg håper det. Kanskje du kan inngå en skriftlig avtale med søsteren din som du kan ta frem ved et arveoppgjør? 0 Siter
Atene Skrevet 16. mai 2006 Skrevet 16. mai 2006 Du henger deg voldsomt opp i å skille mellom begrepene skatt og avgift, men begge deler er midler våre myndigheter krever inn til felleskassa. Avgift er gjerne noe lavere enn inntektsskatt da. Men det er ikke det som er poenget her. Jeg har hele tiden relatert mine svar til trådstarters dilemma, og bedt henne sørge for på hvilken måte foreldrene kan drive skjevdeling mellom henne og søsteren, uten at det blir urettferdig. Mine foreldre har delt ut kr 250.000,- til en søster, 150.000,- til en bror, og 100.000,- til meg, som forskudd på arv i en periode av livet hvor vi var i etableringsfasen, og hadde lave inntekter. Alt registrert hos Skattefogden og Sorenskriveren. Når vi alle tre kommer til et arveoppgjør en gang, så har jeg f eks 150.000,- "til gode" sammenlignet med min søster. Til slutt: Pengegaver over 10.000,- som ikke er registrert som "Forskudd På Arv", inntektsbeskattes på mottaker med marginalskatt lik andre ekstrainntekter. Forskjellen på skatt og avgift er jo de forskjellige satsene, da. Når det gjelder ditt arveforskudd, holder det ikke at dere har sendt inn skjema for innmelding av arv og gaver. Søsteren din har fått 150000 mer enn deg, og det er behørig registrert, slik dere har plikt til med tanke på avgiften, men det har også foreldrene dine lov til å gi henne. En slik registrering utløser ingen automatisk rett for deg til å få det samme beløpet når foreldrene dine dør. Hvis du og søsknene dine er venner og vel forlikte, blir dere sikkert enige, men som kjent kan arvefordeling være årsak til mye splid og bitterhet. 0 Siter
mil1365380270 Skrevet 16. mai 2006 Skrevet 16. mai 2006 Forskjellen på skatt og avgift er jo de forskjellige satsene, da. Når det gjelder ditt arveforskudd, holder det ikke at dere har sendt inn skjema for innmelding av arv og gaver. Søsteren din har fått 150000 mer enn deg, og det er behørig registrert, slik dere har plikt til med tanke på avgiften, men det har også foreldrene dine lov til å gi henne. En slik registrering utløser ingen automatisk rett for deg til å få det samme beløpet når foreldrene dine dør. Hvis du og søsknene dine er venner og vel forlikte, blir dere sikkert enige, men som kjent kan arvefordeling være årsak til mye splid og bitterhet. "Forskjellen på skatt og avgift er jo de forskjellige satsene, da." Hvordan da? (F.eks: Arbeidsgiveravgift=14,1%, formueskatt=opp til 1,1%) 0 Siter
Atene Skrevet 16. mai 2006 Skrevet 16. mai 2006 "Forskjellen på skatt og avgift er jo de forskjellige satsene, da." Hvordan da? (F.eks: Arbeidsgiveravgift=14,1%, formueskatt=opp til 1,1%) Vel, ifølge collins er gaver over 10000 marginalskattepliktige. Det vil for mange si nesten 50%, det... 0 Siter
Gjest glaice Skrevet 16. mai 2006 Skrevet 16. mai 2006 En familie som har gjort det til en kultur å skjevfordele barna på denne måten, må på en eller annen måte konfronteres med det. Slik blodig urettferdighet kan man ikke la passere, når de på en enkel måte kan gjøre det rettferdig og ærlig, ved å la søsterens gaver registreres som "Forskudd På Arv" hos Sorenskriver/Skattefogden. Faren mener jo på at søsteren skal ha disse pengene for hun trenger dem i denne vanskelige perioden hun er inne i nå. Jeg syns det er urett av foreldre å gjøre slik, jeg hadde ikke likt det selv. Men så er jo spørsmålet, om hun vil gjøre seg uvenner med foreldrene og søsteren, eller om hun vil heve seg over at hun blir behandlet forskjellig av foreldrene. Ikke lett å føle seg forskjellsbehandlet! Men ikke ok å bli uvenner heller! 0 Siter
mil1365380270 Skrevet 16. mai 2006 Skrevet 16. mai 2006 Vel, ifølge collins er gaver over 10000 marginalskattepliktige. Det vil for mange si nesten 50%, det... Men du svarte ikke på skatt kontra avgift og forskjell på satsene... Ja, jeg kjeder meg ;-) 0 Siter
Atene Skrevet 16. mai 2006 Skrevet 16. mai 2006 Men du svarte ikke på skatt kontra avgift og forskjell på satsene... Ja, jeg kjeder meg ;-) Det gjør ikke jeg, jeg burde lese til eksamen.... i jus. 0 Siter
mil1365380270 Skrevet 16. mai 2006 Skrevet 16. mai 2006 Det gjør ikke jeg, jeg burde lese til eksamen.... i jus. Joa, når du sier det sånn, jeg har andre ting å gjøre. Da jeg studerte var jeg en jævel på husarbeid rett før eksamen ;-) 0 Siter
Gjest skatteekspert Skrevet 16. mai 2006 Skrevet 16. mai 2006 Det er vel ikke støtte til utdannelse vi snakker om her. For øvrig tar jeg gjerne et veddemål med deg når det gjelder skattepliktighet på gaver over 10.000,-. OGSÅ penger fra noen man er arveberettiget til, er skattepliktige i mottakeråret, men avgifts- og skattefrie dersom de innberettes til Skattefogden på skjema "Forskudd på arv" som man får hos Sorenskriveren, fyller ut, og sender Skattefogden i fylket, der det føres "konto" for framtidig bruk ved arveavgiftberegning. "Forskudd på arv" er jo et velkjent begrep, som veldig mange ÆRLIGE folk benytter seg av, uten at det inntrer noe avgifts- eller skattekrav. Men forskuddet må innberettes. Hvis ikke, så er ikke likningsmyndighetene særlig nådige. Det er jo en grunn til et ordningen er regulert fra skattemyndighetenes side? Jeg tror at trådstarter må ta tak i dette, hvis hun har foreldre som konsekvent kjører en slik skjevdeling, uten at det kan dokumenteres på et framtidig arvetidspunkt. Hvis ikke kan hun komme opp i en veldig urettferdig situasjon. Mottakere som får mer fra sine foreldre enn sine søsken, kan bli veldig "glemske" etterhvert. Foreldrene likeså. Hvorfor drive slik disse gjør, når man kan gi gavene åpent og ærlig uten at det koster noe? "For øvrig tar jeg gjerne et veddemål med deg når det gjelder skattepliktighet på gaver over 10.000,-. " Du tar feil. Det er ikke inntektsskatt på slike gaver. Du blir kun spurt et ja/nei-spørsmål om du har mottatt slikt for å gi ligningsmyndighetene en ekstra kontrollmulighet mht formuesøkning mv. 0 Siter
Gjest skatteekspert Skrevet 16. mai 2006 Skrevet 16. mai 2006 Greit! :-) Kaller alt skatt, jeg. Bilskatt, matskatt, bensinskatt. "Avgift" er valgt fordi det er lettere å svelge, tror jeg. Hva er lettest å godta; "kirkeskatt" eller "kirkeavgift"? En liten avgift kan man kanskje godta, men mere skatt - nei! Beklager, beklager, nå skal jeg ikke blande meg inn med usakligheter her mer... ;-) Det er ikke prinsippielle forskjeller mellom begrepene "skatt" og "avgift" som sådan. Men i denne tråden diskuterte ikke collins og Atene begrepenes betydning som sådan, men om gaver på over kr 10 000 er belagt med INNTEKTSSKATT. 0 Siter
collins Skrevet 16. mai 2006 Skrevet 16. mai 2006 Det er ikke snakk om at hun trenger penger hele tiden. Men når hun har vært langt nede, så har hun fått hjelp til å komme seg på beina. Hun utnytter på ingen måte mine foreldre. Poenget mitt var bare at selv om hun får økonomisk hjelp, så syns jeg ikke at det er rett at jeg også får like mye, da jeg faktisk ikke trenger det. Det mest reale i slike tilfeller er et "familieråd", der alle søsknene informeres, og gir sin tilslutning. "Å stikke til noen penger", slik man ofte vet forekommer, er ikke mye fair.. 0 Siter
Gjest skatteekspert Skrevet 16. mai 2006 Skrevet 16. mai 2006 Vel, ifølge collins er gaver over 10000 marginalskattepliktige. Det vil for mange si nesten 50%, det... Han nevnte vel ikke marginalskatten for lønn, gjorde han? Dersom slike gaver HADDE vært inntektsskattepliktige, ville satsen vært 28%, slik som for kapitalinntekter forøvrig. Men ellers har du selvsagt helt rett i det du skriver om (inntekts-)skatt og arveavgift. 0 Siter
Atene Skrevet 16. mai 2006 Skrevet 16. mai 2006 Han nevnte vel ikke marginalskatten for lønn, gjorde han? Dersom slike gaver HADDE vært inntektsskattepliktige, ville satsen vært 28%, slik som for kapitalinntekter forøvrig. Men ellers har du selvsagt helt rett i det du skriver om (inntekts-)skatt og arveavgift. H*n skrev "marginalskatt lik andre ekstrainntekter". Det er kanskje et tolkningsspørsmål, jeg tolket lønnsinntekter, men det kan godt hende jeg tok feil. Forøvrig takk for støtten, jeg begynte å bli litt oppgitt her... Men godt å ha en unnskyldning for å legge til side eksamenslesingen... 0 Siter
Gjest skatteekspert Skrevet 16. mai 2006 Skrevet 16. mai 2006 H*n skrev "marginalskatt lik andre ekstrainntekter". Det er kanskje et tolkningsspørsmål, jeg tolket lønnsinntekter, men det kan godt hende jeg tok feil. Forøvrig takk for støtten, jeg begynte å bli litt oppgitt her... Men godt å ha en unnskyldning for å legge til side eksamenslesingen... OK, da trekker jeg tilbake det jeg sa. Så ikke at han skrev det. én ting at folk feilaktig tror at formuesforøkelse ved arv og gave kan medføre inntektsskatt, men enda verre at man tror at det skal lønnsbeskattes... 0 Siter
Atene Skrevet 16. mai 2006 Skrevet 16. mai 2006 OK, da trekker jeg tilbake det jeg sa. Så ikke at han skrev det. én ting at folk feilaktig tror at formuesforøkelse ved arv og gave kan medføre inntektsskatt, men enda verre at man tror at det skal lønnsbeskattes... "Ekstrainntekter" kan jo bety renteinntekt, da. Nei, nå MÅ jeg lese litt... 0 Siter
Gjest skatteekspert Skrevet 16. mai 2006 Skrevet 16. mai 2006 "Ekstrainntekter" kan jo bety renteinntekt, da. Nei, nå MÅ jeg lese litt... Og jeg må JOBBE! Her tar jeg meg en pause fra jobben for å dol'e litt, og så bruker jeg opp tiden på å snakke fag.... 0 Siter
Gjest Mvh Jente på 23 Skrevet 16. mai 2006 Skrevet 16. mai 2006 Det mest reale i slike tilfeller er et "familieråd", der alle søsknene informeres, og gir sin tilslutning. "Å stikke til noen penger", slik man ofte vet forekommer, er ikke mye fair.. Man burde i hvertfall kjenne sin egen famile såpass at man vet hvordan de andre vil reagere. I vår famile er ikke dette noe problem, kun en selvfølge. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.