Gå til innhold

Hvem kan bruke kystdrakten?

Anbefalte innlegg

Gjest Rutta Tutta
Skrevet

Vi bor ikke akkurat helt ved kysten, men lenger inn i fjorden.

Vet du om regler for hvem som kan bruke denne?

Skrevet

Du kan selvsagt bruke den likevel. :)

Jeg har kystdrakten, og er vokst opp uti havgapet. Men det er neppe noen bestemte regler for hvem som kan bruke den.

Skrevet

Den kan du bruke uansett! (om du så bor på innlandet, men synes den er pen! Ingen regler.)

Gjest Rutta Tutta
Skrevet

Den kan du bruke uansett! (om du så bor på innlandet, men synes den er pen! Ingen regler.)

Hvorfor er det ingen regler på denne?

Gjest Rutta Tutta
Skrevet

Du kan selvsagt bruke den likevel. :)

Jeg har kystdrakten, og er vokst opp uti havgapet. Men det er neppe noen bestemte regler for hvem som kan bruke den.

Har ikke vokst opp ved kysten og har heller ikke aner derfra.

Skrevet

Har ikke vokst opp ved kysten og har heller ikke aner derfra.

Blir jo mer og mer vanlig at folk velger bunander/drakter ettersom hvilken de synes er finest.

Hvor rett det er, vet jeg ikke, men ingen arresterer deg om du bruker en bunad e.l uten tilknytning til plassen den er fra. :)

Gjest Rutta Tutta
Skrevet

Blir jo mer og mer vanlig at folk velger bunander/drakter ettersom hvilken de synes er finest.

Hvor rett det er, vet jeg ikke, men ingen arresterer deg om du bruker en bunad e.l uten tilknytning til plassen den er fra. :)

"Blir jo mer og mer vanlig at folk velger bunander/drakter ettersom hvilken de synes er finest."

Jeg synes ikke om dette, det er derfor jeg spør.

Gjest Rutta Tutta
Skrevet

Kystdraktetn - for kystfolket fra nord til sør. http://www.kystdrakten.no/

Så spørs det om du definerer seg som "kystfolk", da.

Hmmm, vanskelig. Bor ca 10 mil innen for kyststripa, ved fjorden.

Kanskje det finnes noe som kalles fjorddrakt?;o)

Skrevet

Føler du noen tilknytning til sjøen da? Båter? Har dere noen av strandplantene som er på kystdrakten inni fjorden der?

Er fjorden saltvann?

Kan du si ja på noe av dette så synes jeg det burde holde.

Gjest Rutta Tutta
Skrevet

Kystdraktetn - for kystfolket fra nord til sør. http://www.kystdrakten.no/

Så spørs det om du definerer seg som "kystfolk", da.

Røsslyng og krekling finner man oppe på fjellet her.

Fjorden er saltvann ja, Trondheimsfjorden.

mumitrollet
Skrevet

Hmmm, vanskelig. Bor ca 10 mil innen for kyststripa, ved fjorden.

Kanskje det finnes noe som kalles fjorddrakt?;o)

Til syvende og sist er det bare du som kan avgjøre dette. Jeg ville følt meg rar i en telemarksbunad eller finnmarksbunad, siden jeg kommer fra den nordlandskysten. Blå nordlandsbunad er naturlig for meg (fikk den før kystdrakten ble laget, men ville ikke hatt kystdrakten uansett). Spørsmålet er hva som er naturlig for deg. Er det forresten andre i fjorden din som bruker kystdrakt?

Gjest Rutta Tutta
Skrevet

Til syvende og sist er det bare du som kan avgjøre dette. Jeg ville følt meg rar i en telemarksbunad eller finnmarksbunad, siden jeg kommer fra den nordlandskysten. Blå nordlandsbunad er naturlig for meg (fikk den før kystdrakten ble laget, men ville ikke hatt kystdrakten uansett). Spørsmålet er hva som er naturlig for deg. Er det forresten andre i fjorden din som bruker kystdrakt?

Det er det, men det kan jo selvsagt hende at de er fra, eller har aner fra kysten.

Gjest Rutta Tutta
Skrevet

Føler du noen tilknytning til sjøen da? Båter? Har dere noen av strandplantene som er på kystdrakten inni fjorden der?

Er fjorden saltvann?

Kan du si ja på noe av dette så synes jeg det burde holde.

mumitrollet
Skrevet

Jeg kommer fra "havgapet" (Nrdlandskysten), krekling og røsslyng finner du helt nedi fjærsteinene!

Gjest Rutta Tutta
Skrevet

Jeg kommer fra "havgapet" (Nrdlandskysten), krekling og røsslyng finner du helt nedi fjærsteinene!

Innlegget kom feil, skulle til tiliti.

Skrevet

"Blir jo mer og mer vanlig at folk velger bunander/drakter ettersom hvilken de synes er finest."

Jeg synes ikke om dette, det er derfor jeg spør.

Kystdrakten er ikke fra noe bestemt sted, derfor kan alle bruke den. Den er kjempefint! Særlig mannsdrakten synes jeg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...